At bygge et Biogasanlæg

I kina og andre udviklingslande bruger de affald og dyr/menneskegødning til små hjemmeanlæg. Det minimere affald og forbedre hygiejnen.
Er der nogen der nøjagtig kan beskrive hvordan man laver sådan et mini anlæg??
Kunne man evt. forestille sig at lave et sådant i en kolonihave??

Selvforsyning kan tit gøre det billigere og bedre. 
I kina og andre udviklingslande bruger de affald... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har du iøvrigt set denne:

https://homebiogas.com/

Måske er det simpelt nok, men gas bør nu omgås med omtanke. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/mobilt-biogasanlaeg-vil-goere-verdens-koekkener-groennere

Se det er lige sådan noget jeg mener, det er vejen frem.

Faldt lige over den her tråd.. det er en tanke der har rumsteret i mit hoved i længere tid da jeg har oplevet sådan et meget simpelt anlæg live...
der er faktisk muligheder i det... dem der har kommenteret her i tråden har tydeligvis ikke oplevet hvor effektivt sådan et anlæg er.... og ellers er der bare gået CO2 malignheds dansker i det... og en roket stow er på ingen måde nær så CO2 venlig som et biogas anlæg...
Jeg kunne dog ikke lade være med at studse over atex problematikken... håber stadig at S. Grøn er med på en lytter.
for hvor meget atex sikker hed er der ved et kamping gas sæt fra harald nyborg uden termo sikring...  blæser flammen ud står den bare og pøser gas ud inde i teltet....
små biogas anlæg vil som oftest være lavet i plast / fiber og stå udenfor... ofte med en vand adskiller for at undgå evt tilbage brand og hvis det skal være fint en flov regulator...
Gas skal tages alvorligt men efter som Biogas er metan gas altså lettere end luft en densitet 0.5 så er det altså flygtigt...
så med omtanke og lidt indhegning og nogle skilte så kan jeg ikke se hvorfor am ikke skulle kunne have sådan et anlæg stående...
vedrørende lovgivning... hvem betaler skat for at bruge sin brændeovn... eller høste egne grøntsager osv. der er en eller anden grundlovs regel der siger hvad der produceres på egen grund og bliver brugt på egen grund kan ingen gøre noget ved... de forsøgt jo for et par år siden at lave afgifter på sange træ men grundet den regel blev det ikke til noget.
eller skal solcelle ejer også tl at betale afgift for den strøm de bruger her og nu... og det bliver ikke registreret nogen stæder... så der kan jeg ikke forestille mig der kommer en udfordring...
jeg er frisk på at byge et anlæg jeg tror at den er udfordringen vær... der er dog lige de tanker der med ATEX... Mr. S. Grøn...

Annonce
S.grøn har kun kommenteret med disse 4 indlæg som ses i denne tråd. Så han er nok ikke aktiv længere.
Den eneste måde så er at klikke på hans navn eller "hovede" for så at komme til en omtale af ham OG en meddelelses bjælke. Her kan sendes en besked som rammer hans mail HVIS han stadig har samme adresse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej jeg er stadig interesseret i at finde ud af mere om hjemme biogasanlæg, der er bare sket rigtig meget her, så som at vi har solgt vores hus og har købt et lille hobbylandbrug i stedet, det er vi nu ved at sætte i stand, og man kan jo sige at nu er det måske blevet mere relevant end før.
Hilsen Sigfred Grøn 
S. Grøn den tager dig op på.. det er pludselig vældet ind med arbejde til mig så det står lidt stille her... vil du kige lidt på de spørgsmål jeg stilleder dig mht atex.
når den nu er aktuel igen…
i de glade 80er byggede vi et lille tankanlæg.
fyldte gylle og madrester på og lod det fermentere. Det var sommer og vi fik noget gas.
Det var endda muligt at tænde det.
Der var bare også en helvedes masse damp, ammoniak og svovlbrinte i gassen. Kort sagt: dejligt korrosivt og flammen stod som lort. Så prøvede vi at bygge en tørreklokke og et posegasometer for at stabilisere det. Men så blev det vinter og fermentationen gik i stå. Så byggede vi igen om og brugte næsten alt gas på at varme tanken… (altså ud over diverse 13 kg kosangasflasker for at starte processen).
Så blev det sommer igen og vi fik gas i overskud, Desværre også korrosion. En læk i fermentationstanken er ikke lækkert og åen gik vist til mere end en gang. Selve stanken fra håndteringen fik vi skam heller aldrig styr på. Selv naboen med sine burhøns brokkede sig.
Har jeg glemt at fortælle at vi tilså anlægget 2…4 gange dagligt?
ATEX tænkte vi ikke på, det stod derude hvor det blæste i sikker afstand til huset. Vi var naive.
Vi drømte om at brænde gassen i en motor fra en Polo I, som vi havde skaffet. Somethings never happen.

kort sagt: Hvis du har 1000+ grise og masser proteinholdig madaffald: Så nærmer det sig, men i den skala er det ikke LDS.
i små skala er det bare ustyrligt.
Det er kun i u-lande hvor de kan holde til stanken og er glad for varmt mad den dag det virker. De andre dage er der bare kold mad eller de gå sulten i seng.
ev elmand skrev den 12-11-2021 23:01:34

S.grøn har kun kommenteret med disse 4 indlæg som ses i denne tråd. Så han er nok ikke aktiv længere.
Den eneste måde så er at klikke på hans navn eller "hovede" for så at komme til en omtale af ham OG en meddelelses bjælke. Her kan sendes en besked som rammer hans mail HVIS han stadig har samme adresse. 

 Godt nok ikke særlig meget med indlægget at gøre, men dog alligevel langt vigtigere. Har lige opdaget at du snart er oppe på 20.000 opslag. Det skal da fejres på den ene eller anden måde.. er der tænkt over nogen fejring? 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis