At bygge et Biogasanlæg

I kina og andre udviklingslande bruger de affald og dyr/menneskegødning til små hjemmeanlæg. Det minimere affald og forbedre hygiejnen.
Er der nogen der nøjagtig kan beskrive hvordan man laver sådan et mini anlæg??
Kunne man evt. forestille sig at lave et sådant i en kolonihave??

Selvforsyning kan tit gøre det billigere og bedre. 
I kina og andre udviklingslande bruger de affald... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@ Mjølner tak for dit ind put... Naivitet er vejen til fremtiden som mange dansker meget hurtigt lægger bag sig... lad os blive ved det gamle det ved vi virker... og er vejen til stilstand... hvis man opgiver at drømme og undersøge muligheder så går vi alle i stå...
De ting du nævner er helt almindlige kendte problemstillinger så det bekymrer mig mindre, end at det ikke tager lysten til at køre projektet færdig... som tidligere nævnt så har jeg set meget simple anlæg virke helt fantastisk, så i må have gjord et eller andet forkert... hvis i har brugt almindlig flaske gas brænder til propan så er det en åbenlys fejl... man kan ikke bruge propan brænder til naturgas... der skal bruges et andet tryk + en anden dysse i brænderen... 
jthyge skrev den 28-04-2018 10:26:44

Hvad har du der skal afgasses? Dyrehold. 

Der er mange landmænd der har biogasanlæg, så det er bestemt lovligt i Danmark.
Men det er ikke et gør det selv projekt. 

 Ja tak, det kan vi snakke med om her på egnen. Et kæmpestort kvægbrug har her eget biogasanlæg - og hvilken kvalm stank der konstant er når man køre forbi - den er ubeskrivelig fæl og ækelt.. og slet ikke som bondegårde lugtede førhen hvor møget blev stakket op på møddingspladsen.  

Det er sjovt med alle de problemer der nævnes med lugt.. Her i området hvor jeg bor.. Lemvig og omegn. Er der mindst 3 biogasanlæg og jeg syntes ikke at registrere nogen form for lugt problemer.. Jo de første par måneder.. Og så ind i mellem når anlægget slår en bøvs.. Men så er det også det.. 
Jeg har fået og vide at man på kvæggården konstant er nødt til at lukke produktionen af gasoverskud ud i det fri - derfor det stinker frygteligt.
 Ja tak, det kan vi snakke med om her på egnen. Et kæmpestort kvægbrug har her eget biogasanlæg - og hvilken kvalm stank der konstant er når man køre forbi - den er ubeskrivelig fæl og ækelt.. og slet ikke som bondegårde lugtede førhen hvor møget blev stakket op på møddingspladsen.  
Tit kommer lugten af at rådnetanken ikke er tæt nok. Det kommer så til lugte af svovlbrinte (lugter som rådne æg). Desuden kommer der andre uddunstninger fra rådneprocessen, som spreder sig til omgivelserne.
Grunden til den utætte rådnetank findes typisk i dårlig rådgivning (billigste pris). En tæt rådnetank lugter næsten ikke. Desuden lugter fækalier ganske forfærdelig under rådneprocessen.

fase
Annonce
se det giver mening... en af de biogas anlæg der står her i området har en kæmpe... som i kæmpe stor gasbrænder stående til at brænde overskuds gassen af og det hjalp på lugt problematikken, som i eliminerede den... 
Frank Chr. skrev den 16-12-2021 09:37:55

Jeg har fået og vide at man på kvæggården konstant er nødt til at lukke produktionen af gasoverskud ud i det fri - derfor det stinker frygteligt.

Med til historien høre at jeg efterfølgende kontaktede kvæggårdens ejer, og her oplyser ejeren at man også, for at fordampning af kvælstof holdes nede, tilsættes svovlsyre i forbindelse med omrøring, hvilket er lovgivnings bestemt. Men omrøring af gylle gir en tung gyllelugt og der til kan lægges svovlsyren, som lugter af rådden æg. Dette sker to gange i døgnet så gyllen bliver homogent og bedre kan passerer gennem pumperne. 

Svovlsyren lugter ikke af rådne æg, men svovlbrinten H2S lugter som rådne æg. Det er nødvendigt at omrøre gyllen både for at holde gang i processen og gøre den pumpbar.

fase
se .... det der med pumpbar osv... det er ikke et problem ifht. mikro anlæg... om røring kunne muligvis være en interessant ide at rode med... men det vil så vidt jeg kan regne ud lave rod i det anaerobe lag i tanken...Tanken er at det der komme i sådan et mikro anlæg skal være så småt at det i sig selv er grød agtigt... for eksempel først kørt gennem en flis hakker eller en toilet kværn.. jeg ville bruge en toilet kværn da den kan hakke relative store emner og har samtidig en kraftig pumpe så det nemt kan pumpes ind i fermenterings tanken...
Det er godt nok irriterende at jeg lige nu drukner i arbejde og ikke har tid til at starte ud på det projekt...:-(
men det kan jo være at når jeg har tid så er den udvendige temperatur så høj at anlægget kan starte uden fremmed varme... Spændende hvor populær jeg bliver hos naboerne.. 

Det kan også være gårdejeren mente slutresultatet ved at mixe kolort/ajle med svovlsyre, bla. er en ram lugt af rådne æg. I al fald foregår processen i en masse rør der løber under løsdriftsstalden fra de riste malkekøerne går på når de skal skide.     
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis