Tilslutning af sengelamper.

Jeg er blevet lidt rusten.....

Men mener at jeg godt må tilslutte natlamper over sengen direkte til Fase og nul, hvis der er en afbryder på lampen ( det måtte man ikke da jeg var i lære )

Er jeg galt på den ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er ved at sætte miljøvæv op i sommerhuset med gipsvægge - og er kommet til soveværelset. Der vil jeg gerne føre et kabel fra stikkontakten op til natlamperne i stedet for den ledning, der er sat i stikkontakten. Jeg skal jo alligevel spartle væggene så et hul eller 2 mere gør ikke den store forskel når jeg er i gang. Hvis der sidder tilslutningsklemmer i lampen behøver jeg vel ikke engang dåse bagved når der ikke sløjfes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg er blevet lidt rusten..... Men mener at jeg... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af steinaa på 12 mar 2013 16:56
Anders S: Vil du dermed mene at jeg skal til at lave installationen om til - og jeg nævner i flæng - min: vandvarmer, cirkulationspumpe, ovn, kogeplade, microbølgeovn, vaskemaskine, tørretumbler m.fl.?

Den eneste mulighed for at gøre disse enheder spændingsløse er ved at tage gruppeafbryderen...

Det er jo op til dig - Men vil lige sige at dette ikke er en lov, men en kraftig rettesnor de gerne vil have du følger. 

Kan godt være det er den eneste mulighed, men det er ikke set som en godkendt afbrydelse...
Skrevet af Anders S på 12 mar 2013 17:02

Det er jo op til dig - Men vil lige sige at dette ikke er en lov, men en kraftig rettesnor de gerne vil have du følger. 

Kan godt være det er den eneste mulighed, men det er ikke set som en godkendt afbrydelse...
Og hvor står så det ?

En automatsikring har en ganske betydelig brydeevne - mere end en stikkontakt eller afbryder og kan holde til utallige afbrydelser og tilslutninger ved mærkestrømmen.

Det er først ved afbrydelse ved maximal kortslutningsstrøm ( typisk 6 eller 10 kA ) at den har begrænsninger - der skal den ifølge normen kunne udkoble 3 gange - så må den godt være død. Men der er himmelvid forskel på afbrydelse ved kortslutningsstrøm og mærkestrøm.

Hvis det er en stikkontakt, der er et af leddene i en maximal kortslutning er den stået af lang tid før automatsikringen.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Anders S: Hvis der er tale om en rettesnor de gerne vil have jeg følger, hvorfor har jeg så pokkers svært ved at finde den på tryk?

Jeg kan så hjælpe dig en smule med afbryderen - uanfægtet hvad forsyningsselskaberne måtte mene. En gruppeafbryder må som udgangspunkt ikke bruges som FUNKTIONSAFBRYDER, dvs. jeg må ikke bruge gruppeafbryderen som alternativ til den 1-polede fuga-afbryder jeg har siddende ved hoveddøren. Men der er intet til hinder for at bruge gruppeafbryderen til ADSKILLELSE fra de spændingsførende ledere - hvilket er netop derfor tavler typisk bliver fyldt til randen med den slags.

Det SB stiller krav til er ADSKILLELSE, så så længe der er en adskiller foran mine lamper, brugsgenstande m.v. behøver jeg ikke at have yderligere afbrydere foran til FUNKTIONSAFBRYDNING.
Skrevet af EISOE på 12 mar 2013 17:08
Og hvor står så det ?

En automatsikring har en ganske betydelig brydeevne - mere end en stikkontakt eller afbryder og kan holde til utallige afbrydelser og tilslutninger ved mærkestrømmen.

Det er først ved afbrydelse ved maximal kortslutningsstrøm ( typisk 6 eller 10 kA ) at den har begrænsninger - der skal den ifølge normen kunne udkoble 3 gange - så må den godt være død. Men der er himmelvid forskel på afbrydelse ved kortslutningsstrøm og mærkestrøm.

Hvis det er en stikkontakt, der er et af leddene i en maximal kortslutning er den stået af lang tid før automatsikringen.

Udsnit fra SB; 132.10 Materiel til frakobling.
Der skal forefindes materiel til frakobling, så det er muligt at frakoble installationen,
strømkredse eller enkelte apparater for vedligeholdelse, afprøvning, fejlfinding eller
reparation.

Hvis du læser lidt videre vil du se at der også står at hvis der sker en fejl i en afbryder skal der stadig være noget til at beskytte installationen, og det er der jo ikke hvis du har tænkt dig at bruge gruppeafbryderen som afbryder...

132.10 siger at der som udgangspunkt skal sidde en gruppeafbryder. Helt enig!

Hvor meget videre skal jeg læse før jeg kommer til det punkt hvori der står at der skal være yderligere en afbryder?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af steinaa på 12 mar 2013 17:25
132.10 siger at der som udgangspunkt skal sidde en gruppeafbryder. Helt enig!

Hvor meget videre skal jeg læse før jeg kommer til det punkt hvori der står at der skal være yderligere en afbryder?

133.3 Installationsforhold.
Alt materiel skal vælges, så det med sikkerhed kan modstå de påvirkninger og de ydre forhold
(se 132.5), som det kan blive udsat for. Hvis et stykke materiel ikke i sig selv har de
egenskaber, der kræves i det område, det er placeret i, kan det alligevel anvendes under
forudsætning af, at der sørges for tilstrækkelig supplerende beskyttelse som en del af den
færdige installation.

Fabrikanterne af gruppe afbrydere (Blandt andre; Snider) oplyser at deres gruppe afbrydere ikke har den rette slidstyrke, så det er IKKE en godkendt form til afbrydelse... 
Anders S: Er du ikke rar at læse mit forrige indlæg om forskellen på adskillelse og funktionsafbrydning?

133.3 beskriver blot at du eksempelvis kan opsætte en Fuga indendørs stikkontakt udenfor under forudsætning af at du bygger den ind i en stænktæt boks - eller at du kan bruge en gruppeafbryder med et lavt kortslutningsniveau et sted hvor kortslutnignsniveauet er højere under forudsætning at der laves back-up beskyttelse med eksempelvis en foransiddende smeltesikring.
Skrevet af steinaa på 12 mar 2013 17:49
Anders S: Er du ikke rar at læse mit forrige indlæg om forskellen på adskillelse og funktionsafbrydning?

133.3 beskriver blot at du eksempelvis kan opsætte en Fuga indendørs stikkontakt udenfor under forudsætning af at du bygger den ind i en stænktæt boks - eller at du kan bruge en gruppeafbryder med et lavt kortslutningsniveau et sted hvor kortslutnignsniveauet er højere under forudsætning at der laves back-up beskyttelse med eksempelvis en foransiddende smeltesikring.

Havde overset dit indlæg.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også