Tilslutning af sengelamper.

Jeg er blevet lidt rusten.....

Men mener at jeg godt må tilslutte natlamper over sengen direkte til Fase og nul, hvis der er en afbryder på lampen ( det måtte man ikke da jeg var i lære )

Er jeg galt på den ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er ved at sætte miljøvæv op i sommerhuset med gipsvægge - og er kommet til soveværelset. Der vil jeg gerne føre et kabel fra stikkontakten op til natlamperne i stedet for den ledning, der er sat i stikkontakten. Jeg skal jo alligevel spartle væggene så et hul eller 2 mere gør ikke den store forskel når jeg er i gang. Hvis der sidder tilslutningsklemmer i lampen behøver jeg vel ikke engang dåse bagved når der ikke sløjfes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg er blevet lidt rusten..... Men mener at jeg... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja!

Præcis som jeg mente reglerne var ( mente dog at man måske kunne føre et kabel direkte i lampen, hvis denne var med tilslutningklemmer ).

Nu har jeg droppet det - der sidder en stikkontakt på hver side af sengen - og det var vist bare noget pop at jeg ville lave en dåse til lamperne - de kan fint monteres med en tynd hvid kappeledning i stikkontakten ( ca. en halv meter ) . Giver også lidt mere frihed til placering senere.

Jeg har monteret miljøvæv i soveværelset i weekenden og har som skrevet droppet ideen - men tak for interessen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

RReinhold: Hvorfor ikke montere som EISOE selv foreslår? Direkte i lampen - såfremt klemmerne er til det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
steinaa: Hvis ledningen kommer fra et lampeudtag kan det godt gøres sådan. Men sløjfer han fra stikkontakten (inde i stikkontakten, ikke fra udtaget) skal den være 1,5mm2 da det jo så vil være fast installation

Skrevet af steinaa på 11 mar 2013 16:37
RReinhold: Hvorfor ikke montere som EISOE selv foreslår? Direkte i lampen - såfremt klemmerne er til det?


Det er muligt at lave det hvor man monterer direkte i lampen, men det kommer an på lampens materiel. Hvis det er det man vil, ville jeg dog stadig sætte en dåse i væggen og så montere lampen oven på dåsen (UDEN LAMPEUDTAG), da det på et senere tidspunkt måske ikke er så hensigtsmæssigt med et kabel hængende direkte ud af væggen. det er ikke ulovligt, jeg kom bare med mit bud på hvordan jeg ville gøre selv

Reinhold - Stud. El-installatør
Rart at vide at jeg ikke er helt så rusten som jeg frygtede

Og til Illisher : Naturligvis skal der benyttes installationkabel i den faste installation - den kappeledning jeg skriver om længere oppe bliver monteret med stikpropper i stikkontakterne

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af RReinhold på 11 mar 2013 14:11
Det er lidt noget vrøvl der blir nævnt rundt omkring i dette opslag. Du må godt tilslutte en lampe med afbryder til en fast fase, det står der ikke noget om i stærkstrømsbekendtgørelsen. Men det skal tilsluttes forsvarligt i en dåse man kan komme til. Jeg ville gøre følgende:

1. træk et 3g1,5mm2 kabel til der hvor du vil tilslutte din lampe.
2. opsæt forfra dåse hvis det er plade, og grøn indmuringsdåse hvis det er beton eller mursten.
3. monter 50x50 lampeudtag i dåsen
4. monter din lampe i dit lampeudtag

Gav det mening?

Er desværre ikke helt rigtig det du skriver...

Der står ikke noget i SB om dette men det er dit el-selskab der bestemmer hvad du må tilslutte til konstant fase og i dette tilfælde må du ikke tilslutte en lampe uden der sker en afbrydelse i den faste installation. 
Sådan er det faktisk hos samtlige forsyningselskaber i danmark.    
Anders S: Jeg var ellers af den overbevisning at DONG (jeg bor i Hvidovre) var fløjtende ligeglade med hvordan jeg tilslutter mine lamper?!?... jeg kan ihvertfald ikke se det beskrevet i hverken deres forretningsbetingelser eller i Fællesregulativet.

Men du har ret i at lamperne skal kunne afbrydes, men jeg er overbevist om at installationen er forsynet med en gruppeafbryder der netop kan afbryde for lamperne.
Jeg opgiver at følge med!!

"Stedsebrændende lys"  
Hvilket herligt, mundret udtryk, som helt naturligt er det første man finder på at kalde det!


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af steinaa på 12 mar 2013 16:29
Anders S: Jeg var ellers af den overbevisning at DONG (jeg bor i Hvidovre) var fløjtende ligeglade med hvordan jeg tilslutter mine lamper?!?... jeg kan ihvertfald ikke se det beskrevet i hverken deres forretningsbetingelser eller i Fællesregulativet.

Men du har ret i at lamperne skal kunne afbrydes, men jeg er overbevist om at installationen er forsynet med en gruppeafbryder der netop kan afbryde for lamperne.

En gruppeafbryder er ikke en godkendt afbryder til dette formål - da den ikke kan holde til utallige afbrydelser. 
Anders S: Vil du dermed mene at jeg skal til at lave installationen om til - og jeg nævner i flæng - min: vandvarmer, cirkulationspumpe, ovn, kogeplade, microbølgeovn, vaskemaskine, tørretumbler m.fl.?

Den eneste mulighed for at gøre disse enheder spændingsløse er ved at tage gruppeafbryderen...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også