Tilslutning af sengelamper.

Jeg er blevet lidt rusten.....

Men mener at jeg godt må tilslutte natlamper over sengen direkte til Fase og nul, hvis der er en afbryder på lampen ( det måtte man ikke da jeg var i lære )

Er jeg galt på den ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er ved at sætte miljøvæv op i sommerhuset med gipsvægge - og er kommet til soveværelset. Der vil jeg gerne føre et kabel fra stikkontakten op til natlamperne i stedet for den ledning, der er sat i stikkontakten. Jeg skal jo alligevel spartle væggene så et hul eller 2 mere gør ikke den store forskel når jeg er i gang. Hvis der sidder tilslutningsklemmer i lampen behøver jeg vel ikke engang dåse bagved når der ikke sløjfes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg er blevet lidt rusten..... Men mener at jeg... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, og er også lovligt nok da man bare kan hive den ud af stikket og dermed afbryde den.
Er kun meget få lamper med afbryder man må have tilsluttet direkte til el-nettet (Uden afbrydelse i den faste installation), da kvadraten i selve lampen tit bare er 0,75. (Skal minimum være 1,5 mm2 før det er lovligt)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
OK - så bliver det med afbryder, hvis jeg laver det - det giver vel egentligt også god mening

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

he he, så lærte jeg også noget nyt ved at følge med her...

Vil det sige at de gamle lampetdåser(hvis der ikke er en afbryder foran) er ulovlige nu ?
Eller er det den gamle sang, om at så længe det sidder der så er det ok, men ved ny installation, så er der andre boller på suppen. 




Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 06 mar 2013 08:54
he he, så lærte jeg også noget nyt ved at følge med her...

Vil det sige at de gamle lampetdåser(hvis der ikke er en afbryder foran) er ulovlige nu ?
Eller er det den gamle sang, om at så længe det sidder der så er det ok, men ved ny installation, så er der andre boller på suppen. 




Du må gerne lave et lampeudtag med konstant fase, uden der kan afbrydes for det.
Der er bare grænser for hvad du må slutte til det.

- Selvom man måtte tilslutte en lampe til dit lampeudtag uden afbryder i gamle dage, så må du ikke gøre dette længere med mindre det er en speciel lampe der opfylder de gældende regler på dette område. 

- Det er kun selve din installation, der ikke behøves at laves om på hvis den er lavet før den evt. regel. Men de må gerne lave om på hvordan du skal håndtere/benytte din installation, som i dette tilfælde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Anders S: Jeg er vist også lidt rusten - hvorfor må man ikke tilslutte en lampe direkte til fase og nul?

Når du skriver der er grænser for hvad jeg må tilslutte, kunne du så måske lokkes til at komme med en reference til lidt lovtekst?
Skrevet af steinaa på 07 mar 2013 01:16
Anders S: Jeg er vist også lidt rusten - hvorfor må man ikke tilslutte en lampe direkte til fase og nul?

Når du skriver der er grænser for hvad jeg må tilslutte, kunne du så måske lokkes til at komme med en reference til lidt lovtekst?


Det kunne jeg egentlig også godt tænke mig. Jeg har ledt lidt i Stærkstrømsbekendtgørelsen og synes ikke jeg kan finde det. Men der sker jo da ihvertfald ikke noget ved at sætte en afbryder foran i den faste installation - mener bare bestemmelsen er forældet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af steinaa på 07 mar 2013 01:16
Anders S: Jeg er vist også lidt rusten - hvorfor må man ikke tilslutte en lampe direkte til fase og nul?

Når du skriver der er grænser for hvad jeg må tilslutte, kunne du så måske lokkes til at komme med en reference til lidt lovtekst?

Skal nok finde nogen frem i weekenden 
Jeg er også lidt spændt - især fordi der ved eksempelvis trappeopgange uden naturligt lysindfald skal være stedsebrændende lys i indgangspartiet... :-)
Det er lidt noget vrøvl der blir nævnt rundt omkring i dette opslag. Du må godt tilslutte en lampe med afbryder til en fast fase, det står der ikke noget om i stærkstrømsbekendtgørelsen. Men det skal tilsluttes forsvarligt i en dåse man kan komme til. Jeg ville gøre følgende:

1. træk et 3g1,5mm2 kabel til der hvor du vil tilslutte din lampe.
2. opsæt forfra dåse hvis det er plade, og grøn indmuringsdåse hvis det er beton eller mursten.
3. monter 50x50 lampeudtag i dåsen
4. monter din lampe i dit lampeudtag

Gav det mening?

Reinhold - Stud. El-installatør
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også