Pilleovn stopper til - dårlige piller?

Hej alle,

Håber virkelig på råd og erfaring fra nogle af jer, da min pilleovn eller træpiller er ved at drive mig til vanvid. Har købt træpiller 6 mm ti kilos poser hos Stampemøllen.dk, men kun pga. Scandicwood ikke havde de sædvanlige piller på lager, jeg normalt bestiller derfra. Har kun gode erfaringer med deres piller, dog asker de en del - dog ville jeg klart foretrække dem i stedet for dem fra Stampemøllen (hvis de da er pillerne der er problemet).

Min brændeskål stopper til allerede efter max to timer og jeg er derfor nødt til at stoppe den og rense. Dette scenario tager godt og vel en lille time, da min pilleovn (en Ecoteck Monica fra 2009-2010) er lidt om at rense og ventilere efterfølgende. Har været nødsaget til at sætte indstillingerne på ovnen til et minimum forbrug af piller som smides ned via sneglen og sætte det der hedder røggas til maksimum, så den blæser det den kan - kun for at få brændt pillerne af hurtigere så den ikke stopper til endnu hurtigere.

Jeg har for nyligt renset rør, samlinger etc. op til skorstenen og der sad en del. Efter det kørte den nogenlunde, men der kunne den dog kun køre max et døgn, og så skulle den renses igen. Nu er vi så nede på et par timer, før den skal slukkes igen.

Men er det dårlige piller fra Stampemøllen og kan jeg bede dem tage dem tilbage eller er det noget med pilleovnen og dens indstillinger? Har dog aldrig haft så store problemer med at pillerne tilsyneladende var så dårlige.

Mvh Tim Christensen 

CHRiSTiMSeN
Hej alle, Håber virkelig på råd og erfaring fra... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gætter på den er købt privat. Men på stokerpro står der RIGTIG meget om de ovne, måske denne kan løse mandens problem:  www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=206&t=17431

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Pawha på 27 dec 2013 16:35
Rigtigt Nitter - privatkøb :-).....jeg prøver det link du gav mig, takker mange gange for indsatsen. Det er nok rigtigt hvad du siger, at selvom den bliver resat - er det sikkert ikke nok.... Bedste nytårshilsner Pawha
Der er RIGTIG mange der har oprettet tråde om lige netop det fabrikat. Om det så er fordi der er solgt rigtig mange, eller om der generelt er problemer med dem, ved jeg ikke. 

Håber du finder de gyldne korn. God bagjul og godt nyår. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
også et godt nytår til dig og alle her
Opdatering.
Hej til de venlige sjæle, som har givet inputs til min pilleovn.
Status er: den store askeskuffe er problemet. Den har været stoppet til og givet en dårlig forbrænding. Altså en "fejl-40". Til gengæld har jeg observeret ved et tilfælde, at den nemmere tager 8 mm piller end 6 mm, da den stadig smider for hurtigt ind med 6 mm og jeg er nødt til at skrue forbrændingen op til 100 % - med laveste ved 8 mm.
Til gengæld er der en flyvende masse aske ved 8 mm efter blot een dag.
Nogen bud?

Mvh Pawha
Annonce
Hvis du med flyvende aske mener meget fin og let aske, så kan det jo ikke blive bedre, da forbrændingen så er total. Hvis dit fyr er beregnet på 8 mm. så hjælper det jo ikke at stoppe 6 mm. i !
Hej.
Ja, hvis dine piller brænder til støv, kan du ikke få bedre forbrænding. og så er 8mm gså de billigste

mvh

 varmetossen

Jeg har for en del år siden set en kulstoke med automatisk aske tømning, det må kunne laves på et pille fyr også. Istedet for en aske skuffe var der monteret en tragt der endte i et rør med en snegl, sneglen kunne indstilles til kun at kører en omgang hvert 5 minut, og var så tilpas lang at eventuelle gløder var gået ud før asken løb ud i en ganske almindelig sort plastik sæk. Det må kunne laves på et pille fyr også !
Hej.
Ork dog, det har fandtes i mange år. Det er kun et spørgsmål om at betale det. Et fyr til 100.000,- kan hente pilerne langt væk , med vauum, brænde dem af, ryste spiralerne i kanalerne og køre asken ud, men der er så også 70 - 75.000 til forskel fra, hvad de fleste vælger

mvh

 varmetossen

Og hvis fyret så lige selv henter de billigste piller på markedet eller over grænsen, så er det totalt perfekt 
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis