Pilleovn stopper til - dårlige piller?

Hej alle,

Håber virkelig på råd og erfaring fra nogle af jer, da min pilleovn eller træpiller er ved at drive mig til vanvid. Har købt træpiller 6 mm ti kilos poser hos Stampemøllen.dk, men kun pga. Scandicwood ikke havde de sædvanlige piller på lager, jeg normalt bestiller derfra. Har kun gode erfaringer med deres piller, dog asker de en del - dog ville jeg klart foretrække dem i stedet for dem fra Stampemøllen (hvis de da er pillerne der er problemet).

Min brændeskål stopper til allerede efter max to timer og jeg er derfor nødt til at stoppe den og rense. Dette scenario tager godt og vel en lille time, da min pilleovn (en Ecoteck Monica fra 2009-2010) er lidt om at rense og ventilere efterfølgende. Har været nødsaget til at sætte indstillingerne på ovnen til et minimum forbrug af piller som smides ned via sneglen og sætte det der hedder røggas til maksimum, så den blæser det den kan - kun for at få brændt pillerne af hurtigere så den ikke stopper til endnu hurtigere.

Jeg har for nyligt renset rør, samlinger etc. op til skorstenen og der sad en del. Efter det kørte den nogenlunde, men der kunne den dog kun køre max et døgn, og så skulle den renses igen. Nu er vi så nede på et par timer, før den skal slukkes igen.

Men er det dårlige piller fra Stampemøllen og kan jeg bede dem tage dem tilbage eller er det noget med pilleovnen og dens indstillinger? Har dog aldrig haft så store problemer med at pillerne tilsyneladende var så dårlige.

Mvh Tim Christensen 

CHRiSTiMSeN
Hej alle, Håber virkelig på råd og erfaring fra... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Klaus Lundstedt på 24 jan 2014 00:11
Hej.
Jo, hvis forbrændingen foregår ved høj nok temp. af træmasse bliver det til støv og slet ikke den slags aske man kender fra fyr og brændeovne.Som du måske husker har jeg nogle forsøg kørende, og det sidste brændkammer af ildfaste sten kan kunsten.
Jeg har tømt nok ovne og fyr for aske i mit liv til at kende forskellen.
Så hvis den aktuelle pilleovn gør det som det er nu, kan det selvfølgelig være godt at vide hvorfor. Overskud af luft måske, men det er svært at afgøre udefra.
Men der kommer nok en sit.rep.


mvh
Tjaa'e Klaus. Ligegyldigt hvilken krumspring du bruger, rører det bare ikke ved at de tilbageblevende rester ved en forbrænding i en kedel/ovn ER aske.

www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og...light=aske
 
At aske så findes i mange forskellige finheder er en anden sag. Generelt er det sådan at jo finere og mere luftigere asken er, jo mere effektiv har forbrændingen været. En sådanne kedel www.vvs-eksperten.dk/index/orl-n-ga...25kw-p5453  giver eks. en meget fin og let aske når den er justeret rigtigt ind og brændslet er tilstrækkeligt tørt. Ligeså gør min stoker, der er forsynet med en iltprobe så den selv kan regulere hvor meget luft der tilføres forbrændingen af flisen, som jeg bruger som brændsel i stedet for træpiller.
 
Det er heller ikke umuligt din "raket" kan gøre det samme, har dog aldrig haft asken i hånden til bedømmelse. 

 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 23 jan 2014 23:16
Første udsagn er korrekt Kent. Men vil du ikke selv betakke dig ved at have de foreslåede remedier siddende i din fine stowe ??? 

Jo det giver et lidt rostik look. eller..

Den er en helt alm grå PVC rør der er brugt. kunne ikke få den i hvid i den butik. mener det er en 40mm. jo den kunne nok føres ind i rummet ved siden af og pakkes pæn ind..
Men Min mor synes det er fint nok. Men hvis det var mig ville jeg ha haft den pakket ind..
Men det virker nu en gang fint og  bedre og finer forbrændning. samt det bliver ikke så tung i stuen.

Nå så du bor stadig hjemme hos Mor,

Ved masse ovne fører man et rør ind under gulvet der ender ud lige ved spjældene på ovnen. En masse ovn bruge enorme mængder luft når den forbrænder.
Skrevet af Håndværkeren på 24 jan 2014 18:24
Nå så du bor stadig hjemme hos Mor,

Ved masse ovne fører man et rør ind under gulvet der ender ud lige ved spjældene på ovnen. En masse ovn bruge enorme mængder luft når den forbrænder.

Der sku ikke rigtig plads.. 35m2 beboelse til tre voskne og min bror på 40 der konstant er der nede, ja jeg flyttet da jeg blev 18 for 10 år siden. det var sku en tand for indelukket.

Men tanken er sku god nok. havde overvejret at bygge en skur i haven på 50m2 og bo i den. Men fandt en billig hus istedet.
Det er da også det mest praktiske, så behøver man kun rydde op når man ved at familien er på vej 
Hej.
Vi tager den lige en tak ud ad OT:
En af vore venner fik en fredag eftermiddag med at gå med at gøre lidt rent og rydde lidt ud i bunkerne, og naboens 5-årige søn fulgte interresseret med og da turen kom til toilettet kom kommentaren: Venter du gæster

mvh


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis