Pilleovn stopper til - dårlige piller?

Hej alle,

Håber virkelig på råd og erfaring fra nogle af jer, da min pilleovn eller træpiller er ved at drive mig til vanvid. Har købt træpiller 6 mm ti kilos poser hos Stampemøllen.dk, men kun pga. Scandicwood ikke havde de sædvanlige piller på lager, jeg normalt bestiller derfra. Har kun gode erfaringer med deres piller, dog asker de en del - dog ville jeg klart foretrække dem i stedet for dem fra Stampemøllen (hvis de da er pillerne der er problemet).

Min brændeskål stopper til allerede efter max to timer og jeg er derfor nødt til at stoppe den og rense. Dette scenario tager godt og vel en lille time, da min pilleovn (en Ecoteck Monica fra 2009-2010) er lidt om at rense og ventilere efterfølgende. Har været nødsaget til at sætte indstillingerne på ovnen til et minimum forbrug af piller som smides ned via sneglen og sætte det der hedder røggas til maksimum, så den blæser det den kan - kun for at få brændt pillerne af hurtigere så den ikke stopper til endnu hurtigere.

Jeg har for nyligt renset rør, samlinger etc. op til skorstenen og der sad en del. Efter det kørte den nogenlunde, men der kunne den dog kun køre max et døgn, og så skulle den renses igen. Nu er vi så nede på et par timer, før den skal slukkes igen.

Men er det dårlige piller fra Stampemøllen og kan jeg bede dem tage dem tilbage eller er det noget med pilleovnen og dens indstillinger? Har dog aldrig haft så store problemer med at pillerne tilsyneladende var så dårlige.

Mvh Tim Christensen 

CHRiSTiMSeN
Hej alle, Håber virkelig på råd og erfaring fra... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at finde en god balance i luftindtaget, men det afgørende for dig lige nu, er at få den startet op så det hele kører. Når du har fået det gjort, kan du lege lidt med hvor meget du vil lukke ind for at få den mængde energi ud af pillerne du har brug for.
Skrevet af Pawha på 17 dec 2013 17:36
Sorry Nitter og SGeisler - tænkte mig først om min "indbryden" i indlægget, da jeg havde fået sendt indlægget. Beklager igen :-S..... Må straks i kælderen og justere :-)
Det er hvad der sker i kampens hede.  

Det gik lige lidt hurtigt da jeg skrev sidst. Det lyder umiddelbart lidt underligt der afleveres piller hvert 5 sek. Nu fyrer jeg med flis i en stoker og kører selv med et indskub hvert 15 sekund. De få gange jeg har kørt med piller har jeg sat tiden for indskubbet op til 30 sekunder. Vil umiddelbart også gætte på du skal ligge på en tid der ligner. Derefter skal du have justeret mængden af pilletilførslen for hvert indskub. Det gør du ved at justere på længden af den tid der fyldes piller på/i herden (brændskålen). Men du skal hele tiden tænke på om der er luft nok til forbrændingen. Er din aske sort og fyldt med pillerester er der for lidt luft i forhold til mængden af piller. Modsat, vil asken smelte sammen i grå klumper er der for meget luft i forhold til mængden af piller. Når det køre optimalt bør asken være hen i nærheden af mørkegrå og let. Det askelag der sætter sig på indersiden, hvor røgen passere på sin vej til skorstenen, bør være mørkegrå men ikke direkte sort.

Det blev en ordentelig smørre. Du spørger bare hvis der ikke er noget du ikke forstår i mit "vrøvleri".  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok

Jamen jamen nu har jeg prøvet at fyre op for ovnen - alt hvad den kunne trække af luft og det gik så blot endnu hurtigere med at fylde brændkarret med piller - utroligt - men sandt. Det virker ikke logisk, at der skal piller ned i karret hvert 4-5 sek, for den kan ikke nå at forbrænde det alligevel. Er der nogen der ved, om man kan downloade programmet til ovnen et sted? Eller "reset´ te" den til originale fabriksindstilling?
Hmm, nu skriver du jo ikke noget om du har manualen til kalorius. Derfor får du lige et link i håb om det eventuelt kan hjælpe: www.ecoteck.dk/files/manager/manual...%20red.pdf 

Det er vist omkring side 20-24 det er interessant.

Har ikke læst hele manualen i gennem men under min hurtige ....... har jeg ikke fundet noget om download af programmet til styringen. Det må/burde den danske importør da vide alt om ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej - Har manualen til fætteren og også forsøgt mig frem og tilbage med luftstyringen. Har skruet pillemængden helt ned ( virker ikke logisk, at den så skal stå på det højeste, som er 100), men nu skyder den piller ind hvert 7 sek, fremfor som tidligere hvert 5. sek, som efter et halvt døgn er for meget for brændkarret. Så det kan være, at jeg skal have en ud og genindstille fabriksindstillingerne.
Tja, det er sølle det skal være sådan. Må nok erkende jeg var ved at tabe både hat og briller da jeg læste i manualen at bruger ikke har adgang til alle indstillinger i styringen. Det kan være du skulle spørge om du ikke kunne få det pasword ???

Desværre er det store udgifter hver gang der skal ringes til de folk om et problem man sagtens lige kan klare selv. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ja det er - har dog ikke nævnt, at jeg inden jeg søgte svaret her, ringede til importøren, som blot fortalte, at hvis det var indstillingerne, ja så skulle jeg baaare ringe til en forhandler ( tak for hjælpen :-( )....så det ser ud til, at det er det jeg må gøre.....på et tidspunkt, medmindre en eller anden har en måde, at reset´e printet på...
Skrevet af Pawha på 27 dec 2013 13:37
ja det er - har dog ikke nævnt, at jeg inden jeg søgte svaret her, ringede til importøren, som blot fortalte, at hvis det var indstillingerne, ja så skulle jeg baaare ringe til en forhandler ( tak for hjælpen :-( )....så det ser ud til, at det er det jeg må gøre.....på et tidspunkt, medmindre en eller anden har en måde, at reset´e printet på...
Ja jo. Der er bare et eller andet der siger mit vand det ikke er nok hvis du får styringen resat. Bagefter skal grundindstillingerne sikkert sættes ind. Har bemærket de tilsyneladende bruger samme styring til alle deres ovne. 

Der er vist ingen her, der kender den ovn her. Har du prøvet www.stokerpro.dk   ??? Det kan være der sidder en eller anden med guldkornene. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Hvis den er nykøbt og ikke fungerer, har leverandøren et produktansvar, også selvom de prøver at undslå sig, og det skal ikke koste dig noget.
Såvidt jeg husker har de ret til tre udbedringer, og hvis det så ikke virker kan købet ophæves.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis