Pilleovn stopper til - dårlige piller?

Hej alle,

Håber virkelig på råd og erfaring fra nogle af jer, da min pilleovn eller træpiller er ved at drive mig til vanvid. Har købt træpiller 6 mm ti kilos poser hos Stampemøllen.dk, men kun pga. Scandicwood ikke havde de sædvanlige piller på lager, jeg normalt bestiller derfra. Har kun gode erfaringer med deres piller, dog asker de en del - dog ville jeg klart foretrække dem i stedet for dem fra Stampemøllen (hvis de da er pillerne der er problemet).

Min brændeskål stopper til allerede efter max to timer og jeg er derfor nødt til at stoppe den og rense. Dette scenario tager godt og vel en lille time, da min pilleovn (en Ecoteck Monica fra 2009-2010) er lidt om at rense og ventilere efterfølgende. Har været nødsaget til at sætte indstillingerne på ovnen til et minimum forbrug af piller som smides ned via sneglen og sætte det der hedder røggas til maksimum, så den blæser det den kan - kun for at få brændt pillerne af hurtigere så den ikke stopper til endnu hurtigere.

Jeg har for nyligt renset rør, samlinger etc. op til skorstenen og der sad en del. Efter det kørte den nogenlunde, men der kunne den dog kun køre max et døgn, og så skulle den renses igen. Nu er vi så nede på et par timer, før den skal slukkes igen.

Men er det dårlige piller fra Stampemøllen og kan jeg bede dem tage dem tilbage eller er det noget med pilleovnen og dens indstillinger? Har dog aldrig haft så store problemer med at pillerne tilsyneladende var så dårlige.

Mvh Tim Christensen 

CHRiSTiMSeN
Hej alle, Håber virkelig på råd og erfaring fra... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okidoky - lader til at jeg skal hente nogle flere af de 8 mm. Det er iøvrigt også dem der er tilbage på lageret, de fleste køber vist 6 mm :-)
Skrevet af Pawha på 23 jan 2014 16:40
Okidoky - lader til at jeg skal hente nogle flere af de 8 mm. Det er iøvrigt også dem der er tilbage på lageret, de fleste køber vist 6 mm :-)
Det er jo slet ikke den rigtige måde at gøre det på hvis ovnen er beregnet til 6 mm piller. Det lyder mellem linierne som om din ovn kører af H%&¤#¤%% til.  Har du ikke fundet det pasword til opsætningen endnu ???

Håndværker: I følge lovgivningen skal sneglen til at borttransportere asken ende i en brandsikker beholder med et tætsluttende fastsiddende låg grundet brandfaren.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Nitter, mener du, at hvis ovnen kører med et fornuftigt forbrug og brænder pillerne til støv kan det være dårligt.
Kan den køre på 8mm piller og gøre det godt, er det vel det, uanset hvad en ingeniør ved skrivebordet mente, da han trak stregerne.

mvh

varmetossen

Skrevet af Nitter på 23 jan 2014 19:17

Håndværker: I følge lovgivningen skal sneglen til at borttransportere asken ende i en brandsikker beholder med et tætsluttende fastsiddende låg grundet brandfaren.  

Ja ja men så må plast sækken jo bare sidde i den brandsikre beholder, hvor svært kan det være - Boller fra Koberg  

Skrevet af Håndværkeren på 23 jan 2014 21:00
Ja ja men så må plast sækken jo bare sidde i den brandsikre beholder, hvor svært kan det være - Boller fra Koberg  

Det er en mu-lighed, hvis den ikke smelter.     
Mine boller er faktisk meget bedre end dem fra Mu-berg og naturligvis meget billigere. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Det er meget vigtig der bliver tilført den rigtige mængde luft til forbrændningen.

Hvis den ikke kan få det fra rummet den står i skal den have det udefra.
Den kan f.eks laves igennem en klaok rør eller line til det fri.. dette har jeg gjort ved min forældres, den kloak rør med et par bøjninger og op igennem loftet og ud til fri igennem gavlen. evt en træk stabilisatore i skorstenen.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 23 jan 2014 20:55
Hej.
Nitter, mener du, at hvis ovnen kører med et fornuftigt forbrug og brænder pillerne til støv kan det være dårligt.
Kan den køre på 8mm piller og gøre det godt, er det vel det, uanset hvad en ingeniør ved skrivebordet mente, da han trak stregerne.

mvh
Nej og formodentelig nej Klaus. Til formodentelig nej høre, at ovnen vist skal grundjusteres efter hvad jeg har luret. Og det er den vist ikke blevet endnu til d.d.

Og så har jeg aldrig hørt om piller der brændes til støv. Den tilbageblivende del ved en forbrænding burde være aske, ellers er der noget riv ravende galt !!! 

Mvh. Leif.

Onliner:
Skrevet af Kent A på 23 jan 2014 22:05
Det er meget vigtig der bliver tilført den rigtige mængde luft til forbrændningen.

Hvis den ikke kan få det fra rummet den står i skal den have det udefra.
Den kan f.eks laves igennem en klaok rør eller line til det fri.. dette har jeg gjort ved min forældres, den kloak rør med et par bøjninger og op igennem loftet og ud til fri igennem gavlen. evt en træk stabilisatore i skorstenen.
Første udsagn er korrekt Kent. Men vil du ikke selv betakke dig ved at have de foreslåede remedier siddende i din fine stowe ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
Hej.
Jo, hvis forbrændingen foregår ved høj nok temp. af træmasse bliver det til støv og slet ikke den slags aske man kender fra fyr og brændeovne.Som du måske husker har jeg nogle forsøg kørende, og det sidste brændkammer af ildfaste sten kan kunsten.
Jeg har tømt nok ovne og fyr for aske i mit liv til at kende forskellen.
Så hvis den aktuelle pilleovn gør det som det er nu, kan det selvfølgelig være godt at vide hvorfor. Overskud af luft måske, men det er svært at afgøre udefra.
Men der kommer nok en sit.rep.

mvh

varmetossen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis