Pilleovn stopper til - dårlige piller?

Hej alle,

Håber virkelig på råd og erfaring fra nogle af jer, da min pilleovn eller træpiller er ved at drive mig til vanvid. Har købt træpiller 6 mm ti kilos poser hos Stampemøllen.dk, men kun pga. Scandicwood ikke havde de sædvanlige piller på lager, jeg normalt bestiller derfra. Har kun gode erfaringer med deres piller, dog asker de en del - dog ville jeg klart foretrække dem i stedet for dem fra Stampemøllen (hvis de da er pillerne der er problemet).

Min brændeskål stopper til allerede efter max to timer og jeg er derfor nødt til at stoppe den og rense. Dette scenario tager godt og vel en lille time, da min pilleovn (en Ecoteck Monica fra 2009-2010) er lidt om at rense og ventilere efterfølgende. Har været nødsaget til at sætte indstillingerne på ovnen til et minimum forbrug af piller som smides ned via sneglen og sætte det der hedder røggas til maksimum, så den blæser det den kan - kun for at få brændt pillerne af hurtigere så den ikke stopper til endnu hurtigere.

Jeg har for nyligt renset rør, samlinger etc. op til skorstenen og der sad en del. Efter det kørte den nogenlunde, men der kunne den dog kun køre max et døgn, og så skulle den renses igen. Nu er vi så nede på et par timer, før den skal slukkes igen.

Men er det dårlige piller fra Stampemøllen og kan jeg bede dem tage dem tilbage eller er det noget med pilleovnen og dens indstillinger? Har dog aldrig haft så store problemer med at pillerne tilsyneladende var så dårlige.

Mvh Tim Christensen 

CHRiSTiMSeN
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville i dit sted lige købe en pose af en anden type piller og prøve med dem. Så får du det bedste svar.
Jeg har tidligere brugt Stampemøllens piller med glimrende resultat. (Jeg bruger den ikke i øjeblikket pga for store transportudgifter her over til Djævleøen.)

Med venlig hilsen
ktm

 

Så fik jeg testet den sidste pose jeg havde liggende fra den gamle sending fra Scandicwood, og der er ingen problemer med at brænde dem af.

Ringede efterfølgende til Stampemøllen og de fortalte mig at de simpelthen lavede et næsten for godt et produkt, at min ovn højst sandsynligt skulle justeres om. Jeg fortalte at jeg skam havde stillet den helt ned i piller og helt op i røggas, og han mente derefter den burde kunne indstilles endnu mere, udover standard indstillingerne.
Kunne fornemme jeg ingen steder ville komme med min klage over deres piller, så blev enig med mig selv om at gøre hvad jeg kunne for at indstille min ovn så den måske kan brænde de 6mm piller fra Stampemøllen.

Er der nogle der har ved hvordan man indstiller en Ecoteck Monica så den fx smider færre piller i brændeskålen ved opstart og/eller kan justere røggas og pilleforbrug yderligere?

CHRiSTiMSeN
Du kan måske blande dem 50/50 med en anden type piller du ved virker indtil du har brugt alle de problematiske piller?
Stampemøllens piller er meget hårde. Måske er det årsagen til dine besværligheder.
Jeg havde ingen problemer af det, men jeg ved, at mange har jamret meget over netop det forhold.
Jeg så lige, at vi er næsten naboer, så hvis du ikke kan få dem brændt af på fornuftig vis, kunne vi jo evt. handle om dem, med forbehold for, om jeg kan brænde 6 mm piller af. Jeg bruger normalt 8 mm i mit fyr.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Nu er det desværre sådan at jeg netop har taget hul på en palle med 10 kilos poser (ca 1 ton), så der er lang vej endnu.

KTM: Er flyttet til Egebjerg bare ikke fået rettet det endnu - anyway stadig ikke langt fra hinanden. Nu fylder jeg på med dem fra Stampemøllen og tjekker om det kan være fordi den simpelthen smider for mange piller i fra opstart, så det helt fra start, bliver svært for dem at brænde rigtigt - virker dette og den kører fint videre, skal den vel bare sættes ned i piller fra opstart (nogle med en forklaring på hvordan det kan lad sig gøre?).

Jeg kan efterfølgende smide dig en PB, så kan vi lige snakkes ved om en evt. handel

CHRiSTiMSeN
http://narvells.se/files/Media/ravelli_pdf/manuals/anv%C3%A4ndarmanual%20-%20monica%20-%20dansk.pdf

Kan du bruge den her til noget. har du extren luft tilførelse til den. det hjælper meget på at få en ordenelig forbrændning.
Kan sku ikke hitte det punkt med pillebegrænsning ved opstart - kan man overhovedet indstille det på den, altså hvor mange piller den skal starte op på?

Tak for linket btw

CHRiSTiMSeN
Hej,

Har købt en Ecoteck Silvia 2008 og fyldt op med 6 mm pellets, men kan simpelthen ikke forstå, at den ikke kan forbrænde dem.
Har idag kontaktet importøren, som fortæller mig ( hvad jeg godt ved) at jeg kan regulere de forskellige muligheder, men at den smider en pille eller 2 ned i brændkarret hvert 5 sek!! Der er er rengjort og skruet ned for alle dele, der kan skrues ned på - alligevel ender jeg efter nogle timer med et brændkar, som er proppet. Jeg HAR gjort karret rent. Er det ikke for meget, at der smides ned efter blot 5 sek? Importør mener, at det er sådan nogenlunde som det ska være... Nogen der har et bedre bud? Mvh Pawha
Først, det var nu nok smart hvis du oprettede en ny tråd om dine problemer. Men nu er du her jo.
 
Første betingelse for dine piller vil brænde, er at mængden af luft er tilstrækkelig. Nu har du jo lukket ned for alt, herunder sikkert også mængden af luft. Prøv at skrue op for luftmængden, så skal du bare se løjer. Når du så har fået maskineriet til at brænde kan du så spørge igen hvordan en ideel fotrbrænding skal være.

Pøj pøj.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis