Støbe fundament

Hejsa
Jeg skal have støbt fundament til mit nye lækre drivhus:-) jeg har fået gravet ud, ca 60-70cm ned og 20cm bredt. Men nu skal jeg jo til at støbe, eller det vil sige at når vejret ser lidt bedre ud, forhåbenligvis om et par uger...
Men vil lige sikre mig at det er den korekte fremgangsmåde jeg har fundet frem til:-)
Jeg vil bruge cement og 0/16 støbemix i forholdet ca. 1:5 (Aalborg portland siger 1:43 men det er sku lidt svært at bruge i praksis synes jeg...)
Jeg vil sætte en række leca øverst som afslutningen på fundamentet og ovenpå ca. 5 skifter mursten, men sætter jeg blokkene løbende som jeg hælder beton i eller gør man det tilsidst...? og hvis de nu lover et par graders frost om aftenen, så burde være nok at dække fundamentet til med plast og tæpper ikke...?
Jeg vil sætte vandrette snore langs fundamentet samt på kryds for at sikre mig det hele bliver lige.
Hvor langt over jorden skal murstene ca være for de ikke bliver for fugtige?

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på...?

Det er dette drivhus jeg skal sætte op
http://www.willabgarden.dk/produkt/...axi-4.aspx
Mvh Frederik
Hejsa Jeg skal have støbt fundament til mit nye... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, ja hård lerjord fryser nu også ;o)

Der har godt nok været langerer perioder med frost i år, men hård frost har vi nu ikke haft noget særligt af (der har jo f.eks. ikke været havis), så en måling af jordtemperaturen i år giver ingen garanti for fremtiden.

Det ville sku da være ergerligt, men det kan jeg jo sagtens sige når det ikke er mig der skal grave i den hårde lerjord ;o)




Venlig hilsen

Jens

hmm ja det kan jeg godt se... må lige gå i tænkeboks! fordi jeg kan ikke rigtig grave ud med en skovl da den ikke er mere end 20cm bred og det bliver sku dyrt hvis jeg skal have ham ud og grave igen!

det gamle drivhus havde en sokkel på ca 30 cm og det har stået fint siden det blev sat op for 2 år siden, og der var da ihvertfald været hård frost:-)
evt. kan du bruge et pælebor i hjørnerne, samt midten af langsiden, og punktvis forankre under 90cm!

Elektronikteknikeren
En 100 mm polystyren isoleringsplade på ydersiden under terræn kunne måske også hjælpe til at holde lidt på det varmetilskud der trods alt tilføres drivhuset.

Måske 2 skifter leca i stdet for kun 1. Herved reduceres varme/kuldetransporten i selve sokkel.

Endelig kunne 2 Y10 armeringssænger instøbt i fundamentet (angst-jern) måske hjælpe til at sove godt om natten ;o)

Venlig hilsen

Jens

En 100 mm polystyren isoleringsplade på ydersiden under terræn kunne måske også hjælpe til at holde lidt på det varmetilskud der trods alt tilføres drivhuset.

Måske 2 skifter leca i stdet for kun 1. Herved reduceres varme/kuldetransporten i selve sokkel.

Endelig kunne 2 Y10 armeringssænger instøbt i fundamentet (angst-jern) måske hjælpe til at sove godt om natten ;o)

Venlig hilsen

Jens

Annonce
jeg har overvejet en gang isolering udenpå, men synes måske det er lidt spild... men jeg har tænke mig at lægge en gang jern i renden, hvad er Y10...? jeg havde bare tænkt nogle ligende armeringsnet bare som enkeltstænger...? 8-10mm ca
punktstøbe kunne selvfølgelig også være en mulighed:-)
Y = en betegnelse man ofte bruger om armeringsjern med bestemte egenskaber (ikke vigtigt i denne sammenhæng)
10= diameter på 10 mm

Det er jeg foreslår er således det du selv havde tænkt dig.


Venlig hilsen

Jens

Ja jeg har tænkt mig at lægge en gang jern i ca halvvejs nede.
lige (endnu) et tillægsspørgsmål, bør jeg ligge en stribe tagpap mellem lecaen og mursten og eventuelt også mellem mursten og aluprofil? den første for at sikre fugt fra lecaen trænger op i mursten og den næste og at lukke for træk...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis