Støbe fundament

Hejsa
Jeg skal have støbt fundament til mit nye lækre drivhus:-) jeg har fået gravet ud, ca 60-70cm ned og 20cm bredt. Men nu skal jeg jo til at støbe, eller det vil sige at når vejret ser lidt bedre ud, forhåbenligvis om et par uger...
Men vil lige sikre mig at det er den korekte fremgangsmåde jeg har fundet frem til:-)
Jeg vil bruge cement og 0/16 støbemix i forholdet ca. 1:5 (Aalborg portland siger 1:43 men det er sku lidt svært at bruge i praksis synes jeg...)
Jeg vil sætte en række leca øverst som afslutningen på fundamentet og ovenpå ca. 5 skifter mursten, men sætter jeg blokkene løbende som jeg hælder beton i eller gør man det tilsidst...? og hvis de nu lover et par graders frost om aftenen, så burde være nok at dække fundamentet til med plast og tæpper ikke...?
Jeg vil sætte vandrette snore langs fundamentet samt på kryds for at sikre mig det hele bliver lige.
Hvor langt over jorden skal murstene ca være for de ikke bliver for fugtige?

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på...?

Det er dette drivhus jeg skal sætte op
http://www.willabgarden.dk/produkt/...axi-4.aspx
Mvh Frederik
Hejsa Jeg skal have støbt fundament til mit nye... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Næe Æblebjerg! .o)

De 43 cm er afstanden fra underkant vindue til underkant dør hvis du ser på monteringsanvisningen for drivhuset.
Hvis du laver kortere afstand fra overkant Leca-blok til overkant murværk vil du skulle skære ud i blokkene for at få plads til døren.

Overkant Leca-blokke må være overkant "gulv" i drivhuset. Men mon ikke det børe være en kende over omgivende terræn?
Skrevet af Sitting Bull på 19 feb 2013 16:32
Næe Æblebjerg! .o)

De 43 cm er afstanden fra underkant vindue til underkant dør hvis du ser på monteringsanvisningen for drivhuset.
Hvis du laver kortere afstand fra overkant Leca-blok til overkant murværk vil du skulle skære ud i blokkene for at få plads til døren.

Overkant Leca-blokke må være overkant "gulv" i drivhuset. Men mon ikke det børe være en kende over omgivende terræn?


Hehe ;o) Ja, den er jeg med på!

Jeg vil nu stadig holde på, at det giver mere mening at skære i leca ved dør, så der ikke bliver et trin op i drivhuset, og man ikke behøve fifle med skiftegangen.

I sidste ende er det vel et spørgsmål om smag og behag.


Venlig hilsen

Jens

Ok det er da lidt betryggende at det ikke kun er mig som har lidt svært ved at regne ud hvordan de 43 cm skal ordnes... Men jeg skal jo have lecaen til at slutte ca 10cm over jordniveau for at mursten ikke skal blive fugtige. Så de 43 kan vel kun laves som enten ekstra "fuge" ovenpå lecaen eller tykkere fuger mellem murstenen...? vi er enige om at 6 skifter er 40 cm ikke? så det drejer sig om 3 cm, dvs. 0,5cm pr fuge hvis man medregner den nederste.
Hvis du ønsker at underside dør svarer til overside sokkel (så der bliver et trin svarende til sokkelhøjden op i drivhuset), vil jeg anbefale at starte med en tyk fuge mellem leca og første skifte. Denne kan jo ikke ses når først sokkel er pudset. At øge tykkelse på alle fuger vil kunne ses selvom det kun derjer sig om ca. ½ cm.

Venlig hilsen

Jens

Hvilke sten skal du forresten bruge? Nye eller genbrug? Jeg synes jo nogel gamle genbrugsseten kan se super flot ud. Du kunne jo overveje flensborgsten eller måske munkesten. De har jo en anden skiftegang (ved så ikke lige om det passer bedre eller ej).

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Ok det er også det jeg hælder mest til!

hvad skal så bruge til fugen mellem leca og mursten? og også til at mure stenene..?
Jeg regnger med med at bruge genbrugssten. jeg har kig på nogle blødstrøgne gule mursten, vores hus er med gule sten så det skal jo helst passe sammen:-) der kommer til at være et bed parallelt med den langside som skal vende ud mod resten af haven som skal laves i sibirisk lærk (drivhuset skal stå i et højne af haven). Håber det kommer til at se lækkert ud
Det kommer helt sikkert til at se kanon ud! Jeg er kun ganske lidt misundelig ;o).

Nu er jeg ikke den store murer, men mon ikke det bare skal være en helt almindelig KC50/50/700? Det kan helt klart anbefales at bruge vådmørtel (købes i bigbag i tralasten) det er betydeligt nemmere at arbejde med!

Venlig hilsen

Jens

Bemærker forresten at du kun har gravet 60-70 cm ned. Dette er ikke frostfri dybde. Jeg ville nok gå ned i min. 90 cm. Det ville sku da være bittert hvis der sker skader som følge af frosthævninger!!

Man siger 90 cm for opvarmede bygninger og 120 cm for uopvarmede konstruktioner. Jeg vil mene et drivhus kan sidestilles med en opvarmet bygning i den henseende.

Venlig hilsen

Jens

Ok det ser jeg lige på KC50/50/700:-)

Ham der gravede mente det var ok med 60-70cm da det er hård lerjord bare 10-20cm nede...? (Han gravede for et par uger siden hvor det havde været frost længe og der var +5 grader dernede efter han var færdig, målt med sådan en ekstern måler til termometer...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis