Goddag Bent Ross.
Tur til.
Det er lidt synd du baserer dig på uddaterede lærebøger. Jeg har også en bog om motorcyklers opbygning, udgivet 1905. Meget interessant, men ikke til at bruge i praksis.
Det er meget normalt at tændingen på en benzinmotor tænder 3-5 grader før stemplet er i top. Det har noget med forbrændingskammerets udformning og motorens tuningsgrad at gøre.Og det er ikke nyt. Det var sådan da jeg begyndte at blive selvhjulpen for ca. 45 år siden.
Du bliver ved med det vrøvl at uden eksplosion - ingen kraft. Der er ingen eksplosion, hverken i benzin- eller dieselbiler eller kanoner, for så ville de alle gå til i forsøget. Bare spørg nogen med sprængningserfaring. Selv i sortkrudtet, som Jens nævner, er det en forbrænding, men dengang kaldte man det en eksplosion, da man ikke havde andre referencer.
Ved forbrændingen udvider blandingen over stemplet sig og trykker stemplet ned i forbrændingstakten. Før i tiden fik man styr på tingene ved justering af tændingen, dvs. platinafstand i fordeleren og tændingstidspunktet ved hjælp af mærker på krumtapskiven.
I moderne biler opdager vi ikke noget af alt dette, for det er elektronisk styret med bankesensor, blandingsstyring osv. Jeg kan ikke stille tænding på min Toyota Avensis, selv om jeg har værkstedshåndbogen, Det er blevet en ny verden.
Og så lige til diesel. Op til tresserne var det normalt med manuelt betjente gløderør med en knap og en glødetråd eller en lampe og der krævedes ofte op til 30 sekunders glødetid.. Der er ikke tale om lidt eller noget ekstra glød. Det er gløderørenes funktion at være rødglødende i spidsen for at antænde omtalte forbrænding ved starten.
Så kom gløderør med hurtig funktion og med en timer, der slukker kontrollampen når motoren kan startes, da gløderørene vil ødelægges ved længere glødetid. Det er ofte kun 3-4 sekunder. Det hjalp også på startvilligheden at der kom gear på starteren, så motoren kører hurtigere rundt ved start.
Husk, det er svært at blande tidsaldre og funktioner sammen. Havde der været computere ved det forrige århundredskifte, altså i år 1900, så havde de forudset, at vi i vor tid ville være druknet i hestelort.
mvh