Jeg har en indenbords Farymann 10 HK, den oser lidt eller damper??

Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24, den sejler ellers godt og når den der knap til ventilerne lige bliver løftet starter den også med det samme næsten uden at give gas.
Min nabo nede i Juelsminde havn siger at min motor oser lidt, eller hvad det nu er, men måske er det bare noget justering eller også noget filter et sted??.
Jeg har før hen været vandt til påhængsmotor, der var der jo ikke så meget at passe på, jeg aner ikke meget om sådan en diesel symaskine der, kun at der er olie på og bundproppen nok ikke er som på en bil, så ved jeg at der må være et søvandsfilter og et luftfilter måske?? men jeg ved ikke hvor tit sådan noget skal skiftes eller tilses og heller ikke helt hvordan??
-Så hvis i kender sådan en Farrymann kan jeg måske få lidt hjælp til det??.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nåå ja klaus lundested og tændingsbanken ved en motor har jeg ladet mig høre, er når tændingen sker for tidligt lige på toppen eller lige før toppen af stemplets vandring, men belær mig endelig lidt om det, det er sikkert forkert uanset hvad jeg siger he he, men der går ikke nogle skår af dig hvis jeg har ret i noget af det jeg skriver, men uuundskuld, hvis jeg mangler noget, det er jo over 25 år siden jeg terpede det igennem på teknisk skole på et EFG. Basisår, og jeg endte som kleinsmed, for det var det jeg ville dengang, men fortrød nu lidt, jeg ikke blev mekaniker istedet for.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Forskellen på en forbrænding, og eksplotion, det er forbrændingshastigheden.
Og en så høj forbrændingshastighedhed, kommer man ikke op på i en forbrændingsmotor.
Kan kun komme der op ved tændingsbanken, eks. ved for mager blanding, da mere ilt øger forbrændingshastigheden.

Ordet eksplotionsmotor skulle iøvrigt vist stamme fra en fjern fortid, inden man opfandt benzinmotoren, da der var forsøg igang med sortkrudt, stærkt inspireret af kanonen.

mvh jens
Goddag Bent Ross.
Tur til.
Det er lidt synd du baserer dig på uddaterede lærebøger. Jeg har også en bog om motorcyklers opbygning, udgivet 1905. Meget interessant, men ikke til at bruge i praksis.
Det er meget normalt at tændingen på en benzinmotor tænder 3-5 grader før stemplet er i top. Det har noget med forbrændingskammerets udformning og motorens tuningsgrad at gøre.Og det er ikke nyt. Det var sådan da jeg begyndte at blive selvhjulpen for ca. 45 år siden.

Du bliver ved med det vrøvl at uden eksplosion - ingen kraft. Der er ingen eksplosion, hverken i benzin- eller dieselbiler eller kanoner, for så ville de alle gå til i forsøget. Bare spørg nogen med sprængningserfaring. Selv i sortkrudtet, som Jens nævner, er det en forbrænding, men dengang kaldte man det en eksplosion, da man ikke havde andre referencer.

Ved forbrændingen udvider blandingen over stemplet sig og trykker stemplet ned i forbrændingstakten. Før i tiden fik man styr på tingene ved justering af tændingen, dvs. platinafstand i fordeleren og tændingstidspunktet ved hjælp af mærker på krumtapskiven.
I moderne biler opdager vi ikke noget af alt dette, for det er elektronisk styret med bankesensor, blandingsstyring osv. Jeg kan ikke stille tænding på min Toyota Avensis, selv om jeg har værkstedshåndbogen, Det er blevet en ny verden.

Og så lige til diesel. Op til tresserne var det normalt med manuelt betjente gløderør med en knap og en glødetråd eller en lampe og der krævedes ofte op til 30 sekunders glødetid.. Der er ikke tale om lidt eller noget ekstra glød. Det er gløderørenes funktion at være rødglødende i spidsen for at antænde omtalte forbrænding ved starten.
Så kom gløderør med hurtig funktion og med en timer, der slukker kontrollampen når motoren kan startes, da gløderørene vil ødelægges ved længere glødetid. Det er ofte kun 3-4 sekunder. Det hjalp også på startvilligheden at der kom gear på starteren, så motoren kører hurtigere rundt ved start.

Husk, det er svært at blande tidsaldre og funktioner sammen. Havde der været computere ved det forrige århundredskifte, altså i år 1900, så havde de forudset, at vi i vor tid ville være druknet i hestelort.


mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 28 jan 2013 11:35
Og jo. Jeg har et fint spejl. Det følger desværre med tiden.


mvh
HA HA mit er mere avangeret, der er rulle tekst : Foringet billed kvalitet  Foringet billed kvalitet o.s.v.

Okay jeg bøjer mig i støvet, men kun halvt ellers blir man kvalt, jeg beklager jeg kun blev smed og mere har lidt styr på co2 og volfram i for hold til hvor motoren kommer fra
Men igennem tiden har jeg dog haft rimeligt styr på at skifte alt imellem et par nummerplader og er måske bare tillært mekaniker, Men det er nu alligevel mere vigtig viden, end ligegyldig indfo, at den ikke hver gang skal hen på et værksted at glo.
For man kan hvad man vil et langt stykke ad vejen og gør hvad man kan uden at gå helt over stregen, Men spejlet på vægen kan vi ski ikke gøre så meget ved, andet end at slukke lyset eller tage det ned .
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Hej.
Der er da ikke noget at beklage, men du ramte bare lige noget, jeg har arbejdet med i rigtig mange timer af mit liv, og det tydede på, der var et par vildfarelser. Har selv skilt motorer, såvel benzin som diesel ad - OG samlet dem igen. Har også skiftet fra benzin til diesel i LandRover og RangeRover flere gange.
Tag det ikke ilde op.
Altid til tjeneste


mvh

 varmetossen

Mej jeg tar det ikke ilde op men det er også derfor, at det jeg svarede var med rim i
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Så vil jeg lige sparke et spørgsmål ind.

Min gamle Arona Diesel 7,5 hk 1 cylinderet diesel har ikke noget gløderør. Jeg skal ikke forvarme, men oplever, at motoren springer i gang på få sekunder når jeg drejer nøglen. Jeg har altid forstået at dieselolien selvantænder når kompressionen er høj nok. På Aronaen kan man tilsætte en dråbe olie til forbrændingskammeret for at give højere kompression i startøjeblikket, men det har aldrig været nødvendigt at bruge det.

Som jeg læser nogen af svarene i denne tråd virker det som om gløderøret erstatter tændrøret. Det mener jeg ikke kan være tilfældet. En dieselmotor kan sagtens køre uden gløderør eller elektrisk forvarmning.

Jeg er ikke klar over om Aronaen har direkte indsprøjtning eller forkammer.

Har jeg ret eller misforstået noget?

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis