Jeg har en indenbords Farymann 10 HK, den oser lidt eller damper??

Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24, den sejler ellers godt og når den der knap til ventilerne lige bliver løftet starter den også med det samme næsten uden at give gas.
Min nabo nede i Juelsminde havn siger at min motor oser lidt, eller hvad det nu er, men måske er det bare noget justering eller også noget filter et sted??.
Jeg har før hen været vandt til påhængsmotor, der var der jo ikke så meget at passe på, jeg aner ikke meget om sådan en diesel symaskine der, kun at der er olie på og bundproppen nok ikke er som på en bil, så ved jeg at der må være et søvandsfilter og et luftfilter måske?? men jeg ved ikke hvor tit sådan noget skal skiftes eller tilses og heller ikke helt hvordan??
-Så hvis i kender sådan en Farrymann kan jeg måske få lidt hjælp til det??.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da også altødelæggende for en diesel motor hvis den kun køre 10-15 minutter ad gangen, den når ikke at blive gennemvarmet, Den skal kører i længere tid ad gangen, bruger du den aldrig når du sejler og der er for lidt vind ? Eller har du aldrig været på længere ture i den ?
Det er jo en sejlbåd og jeg bruger den kune lige ud og ind af havnen, men det kunne da godt ske at jeg skulle køre lidt længere i den, men den dunk diesel der er har jeg brugt af siden i sommer, så den bruger jo ikke så meget, men jeg har da sejlet fra endelave til juelsminde, fra juelsminde til æbleø og til fredericia, men for det meste kører den højest 20 min for der plejer at være godt med vind ude ved juelsminde og derfor er det godt at være sejler derude med sejl
Men måske man skal tage noget lidt bedre motorolie næste gang, for at mindske slidet så meget som muligt?
mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Lad nu være med at købe en fin dyr 5w-40 motorolie. Den er alt for tynd og vil medføre et øget olieforbrug. Samtidig indeholder moderne syntetiske olier en masse additiver, som vores gamle motorer slet ikke har brug for. I værste fald vil de begynde fjerne alt det sod og aflejringer, som er med til at tætne motoren.  Moderne olier er udviklet til at køre 30.000 km mellem olieskift i en moderne bil og vores motorer kører kun en brøkdel af den tid på en sæson.  Gamle motorer som vores er ret "primitive" i deres opbygning og skal have en primitiv olie. Jeg køber den billigste mineralske olie i Harald Nyborg. Det er ikke så vigtigt med smøreevnen om vinteren, hvis båden alligevel står på land.
Det er ret vigtigt, at skifte olien om efteråret, da en gammel olie indeholder en del syrerester, som motoren ikke har godt af at indeholde vinteren over.

Med de få arbejdstimer, som en bådmotor skal du ikke spekulere på slidtage. Din motor er tæret  op lang tid før den viser tegn på slidtage. Især når den bruges i en sejlbåd.

Alle ældre motorer vil ose lidt når de starter. Det betyder som regel ingenting, men kan være tegn på at de for sjældent bliver ordentligt varme. En saltvandskølet motor bliver ikke ordentlig varm af at køre 15 min på vej ud af havnen ekller ind i havnen. Når den starter fint tyder det på at kompressionen er i orden og den kan sikkert køre mange år endnu. Lad nu være med at skille den ad for at se hvorfor den virker. "Never touch a running engine"

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Nej det er iorden og tak for tipsene, men vil se på noget af det gode mineralske olie fra Harald Godt nok, den skal bare ud på nogle ture og blive varm så den kan blive brændt lidt af inden i, det tror jeg også at det er det der er galt for den starter fint nok, jeg har aldrig haft startproblemer med den.

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
hej alle

jeg har også lige haft en motor der osede/dampede det viste sig at det var som gear olie gøleren som var nesten stoppet og det resulterede i at når udstødningen blev varm udviklede den damp !! motor 120 hk scania der skal noget vandtil

mvh torben
Okay jeg har møj å lære endnu, selv om jeg kan det meste, så det er bare diesel og indenbords motorer, jeg aldrig har rodet med
Men du skal have tak for tippet, men det ville være rart hvis der var en her, på denne side der kunne have tid engang at se på min båd og fortælle eller komme med indput til den, for er lidt på herrens mark, det er første gang jeg skal til at sætte sådan noget stort i stand, selv om den kun er 24 fod, er der jo mange ting man skal lære, søventiler elnet, 12v/ 220v mototren og service af de forskellige ting.
Jeg startede for 4 år siden med en robåd 13 fod med et-benet 4hk påhængsmotor og nu nogle både og projekter frem har jeg denne Draco Summerwind, jeg går og roder med for tiden. Men vil se på gearkassen når det blir lidt varmere og tak for tippet

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
det kalder jeg en rigtig fin motorsnak din os skyldes for meget brændstof men du må blive enig med dig selv om du mener os eller damp

PEK

 

Skrevet af tøser på 27 feb 2013 01:20
det kalder jeg en rigtig fin motorsnak din os skyldes for meget brændstof men du må blive enig med dig selv om du mener os eller damp

Det kan da være fuldstændigt ligegyldigt, manden har fået løst sine problemer efter hånden. Og lige nu er der ikke meget liv i både med de temperaturer vi har her til lands.
Hvis du søger tilbage i de gamle indlæg har jeg tidligere skrevet om min daværene Ferryman. Problemet for mig bestod i, at der er en bundkarsudluftning, som kompencerer for over/undertryk på den eencylindrede maskine, og hvor olien ved overtryk bliver presset op til forbrænding. Hvis ellers motoren virker, så trøst naboen med, at alle kolde motorer oser, og hvis han også brugte sejl ville det samme nok gælde for hans motor. Til dit forbrug burde du vel også bare have en elmotor ombord?
Gerhad

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis