Jeg har en indenbords Farymann 10 HK, den oser lidt eller damper??

Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24, den sejler ellers godt og når den der knap til ventilerne lige bliver løftet starter den også med det samme næsten uden at give gas.
Min nabo nede i Juelsminde havn siger at min motor oser lidt, eller hvad det nu er, men måske er det bare noget justering eller også noget filter et sted??.
Jeg har før hen været vandt til påhængsmotor, der var der jo ikke så meget at passe på, jeg aner ikke meget om sådan en diesel symaskine der, kun at der er olie på og bundproppen nok ikke er som på en bil, så ved jeg at der må være et søvandsfilter og et luftfilter måske?? men jeg ved ikke hvor tit sådan noget skal skiftes eller tilses og heller ikke helt hvordan??
-Så hvis i kender sådan en Farrymann kan jeg måske få lidt hjælp til det??.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det siges også at min Yanmar ikke har et gløderør, dog vil den ikke starte hvis jeg lige drejer nøglen om på start, den starter først når tændningen har været slået til i 5 sekunder. Ikke engang start motoren tørner rundt før de 5 sek. er gået ?????????  Men når motoren først er varm, starter den omgående hvis jeg har stoppet den.
Nu når tråden bla. handler om forvarmning har jeg da lige et supplerende spørgsmål.

I mit gamle skib lå der en perkins 62 hk med gløderør OG en eller anden form for varmedims på indsugningsrøret lige før manifolden. Dimsen har en spade terminal til strøm og et rør fra returløbet til diesel. Den var ikke sat til og motoren startede fint på gløderørene.

Men hvad er det og hvad er dens funktion helt præcist, varmer den dieslen op eller lukker den bare nogle dråber ind???.

Min nuværende båd er med en bukh dv20 og den kunne godt bruge et skud et eller andet når det fryser -10. lige pt tager jeg slangen fra oliefyret og smider ind over studsen på luftfilteret og venter 10 min så starter den med det samme, ellers kan det tage op til 2 min på starteren før den slår den første skid.

Det er lidt besværligt at flytte på den slange, så ville godt finde ud af noget andet.

Kan jeg mon montere den samme dims som på perkinsen ?




Mvh Rodec
De lidt ældre Bukh havde et forvarmer rør man skruede af og satte en start patron ind i, netop når motoren var kold.
I stedet for at rode med slanger kan du have en pumpesmørre kande med en blandning af smøreolie og diesel olie.
Rodec
Prøv at google flammestart, der kan du se hvordan systemet i manifolden virker.
En effektiv starthjælp kan være varm luft fra en hårtørrer direkte i indsugningen, eller måske en lille gasbrænder.
Annonce
Nu var tråden jo egentlig min, men i er velkommen her til hver en tid, jeg kunne godt tænke mig at få noget råd osv. angående min Farrymann 10 HK indenbords motor??
 I starten var det vist en benzinmotor der var i den, men aner ikke om det var en Vire eller andet, men jeg skal til at igang med den første omgang i min tid med båden, den Draco Summerwind, motoren sidder i købte jeg sidste år i april. Så båden er på en måde fremmet land for mig, for den tidligere ejer skiftede den oprindelige motor med den der sidder i nu - Farrymann.
 For et par år siden da den sidste ejer han skiftede motoren, lavede de også om på systemerne, de tog den oprindelige tank ud fra stikkøjen i bagkahytten, så der nu er en almindelig dunk med diesel i den bagerste af de to rum under dækket på cocpittet. under den ene af bænkene i cocpit, er der foran et panel med div. lamper til olie strøm, frem, neutral og bak håndtaget og så lige en tankmåler. Men det halve af det virker ikke og jeg aner ikke hvordan det skal sættes til min farrymann, - nåå ja så vil jeg jo som sagt have det meste bragt tilbage til den gamle stand med tank under sædet, tilsluttet en påfyldnings studs, så det ene af to rum i cocpit kan bruges til andet end en diesel dunk.

Er der en der kender den motor og evt den model af båd for jeg vil jo gerne have at det virker som det skal , når de instrumenter nu er der.

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Så lærte jeg lidt om flammestart, ganske smart. Min far startede altid vores gamle traktorer med en dåse brændbart der blev sat ild til og sprøjtet ind i indsugningen mens starteren kørte, dieselstart var bandlyst i vores maskiner andet end hvis det blev brugt på den måde.  

Den med hårtørren svarer nok til det samme som jeg bruger oliefyret til nu.

Jeg kender intet til Farymann motorer, men de kan vel ikke være meget anderledes end andre gamle båd diesler.

Jeg sejler tit mellem middelfart og horsens, og kan godt slå et smut forbi vejle næste gang, så skal jeg da med glæde hjælpe med at montere dit ledningsnet til motoren, det er skam ikke så galt.

er din motor blandt disse :

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CFAQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.capedory.org%2Fmanuals%2FFarymannDiesel_A30M-A40M-K30M-R30M-P30M-S30M_InstManual.pdf&ei=TJcJUYyYCuny4QSK2IGgDQ&usg=AFQjCNFq9uGp6yLVb1WwIEDZRFFyjsB2Mw&sig2=2x0-dBGkU5aWBROMj0iv2w&bvm=bv.41642243,d.bGE

Mvh Rodec
Det vil jeg da sætte pris på og du skal jo ikke så langt, for min båd ligger på bådstativ i juelsminde Havn inde ved havne butikken , men det må vi da lige se på hvis du kan det engang??

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Hej Bent

Kig lige på røgen fra din motor. Der er 3 muligheder.
1. Sort røg er uforbrændt diesel. Se efter fejlen i dieselpumpe og dyser.
2. Blå røg er motorolie. Se på stempelringe og slidtage i cylinder. Eventuelt paraplyerne ved ventriklerne.
3. Hvid røg er vanddamp. Se på top pakning og steder hvor der kan komme vand ind i cylinder eller udstødning.

Så er tråden vist tilbage på rette spor.


Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Jeg er ikke sikker på om det er det ene eller det andet, men det er jo ikke så meget jeg har motoren igang ad gangen, det er måske 5-10min ad gangen når den kører og jeg tænker sådan lidt på om det den gør, ikke er meget normalt for en dieselmotor der er hovedrepareret for ca. 5 år siden, for den starter jo med det samme når den der knap under svinghjulet ligeer trykket ned og den trækker jo også godt nok, det var bare som sagt min nabo nede i havnen der mente den oste lidt en dag vi kom ind, men min kammerat synes ikke den øser mere end så mange andre motorer??. Men i første omgang skal jeg også have lavet dørk i kahytten og ledningsnet og lys måske, men det skal jeg nok have lidt hjælp til angående det gamle ledningsnet der skal laves lidt om til det nye så det spiller
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis