Jeg har en indenbords Farymann 10 HK, den oser lidt eller damper??

Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24, den sejler ellers godt og når den der knap til ventilerne lige bliver løftet starter den også med det samme næsten uden at give gas.
Min nabo nede i Juelsminde havn siger at min motor oser lidt, eller hvad det nu er, men måske er det bare noget justering eller også noget filter et sted??.
Jeg har før hen været vandt til påhængsmotor, der var der jo ikke så meget at passe på, jeg aner ikke meget om sådan en diesel symaskine der, kun at der er olie på og bundproppen nok ikke er som på en bil, så ved jeg at der må være et søvandsfilter og et luftfilter måske?? men jeg ved ikke hvor tit sådan noget skal skiftes eller tilses og heller ikke helt hvordan??
-Så hvis i kender sådan en Farrymann kan jeg måske få lidt hjælp til det??.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Jeg har jo den der motor i min Draco Summerwind 24... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvormange geder du barbere (hvilket iøvrigt er dyreplageri i den her kulde :-) ) så hedder det en forbrænding motor.
Det er min elskede hund, Dansk Svensk Gårdhund ved navn Tiggie, det er på det nærmeste hende der styre hjemmet. Hun er dog ikke helt så glad ved at sejle, nogen gange kigger hun nærmest bebrejdende på mig, som om hun ville sige: syntes du selv det her er sjovt, så kender jeg ting der er meget sjovere.
Skrevet af je__ns på 26 jan 2013 15:34
Uanset hvormange geder du barbere (hvilket iøvrigt er dyreplageri i den her kulde :-) ) så hedder det en forbrænding motor.

Det er muuuuuligt Jens. men vi vil have lov til at kalde det en explotions motor
Ja nogen de kører mere rundt i hvad tingene hedder end om det fungerer, jeg nævnte det det hedder som en mulighed det det hedder, men er heldigvis ikke låst så fast i det, for har hele tiden bare nævnt dem, som motorer med benzin forbrænding eller diesel forbrænding. Så nævnte jeg iøvrigt både i linierne og imellem dem, at de kunne godt hedde det samme som nævnt i en gammel lærebog eller som forbrændings motorer, så Jens - jeg ved ikke lige hvad problemet er??, for har aldrig benægtet noget, kun skåret ud i pap hvordan de fungerer, så selv min datter på 15 år kunne forstået.
Men fred være med det, du har sikkert ret, lige som alle mulige andre igennem tiden hvor benævnelser eller begreber er ændret lidt med tiden for at være smart, selv om det i bund og grund er det samme der sker.
Håndværker, min kat var sandelig ikke meget for at komme ud at sejle, men den har ballance og faldt snart til ro igen efter nogle dage imellem Køleskabet og skrogsiden i kahytten, men hun spiste, drak normalt i forhold til situationen og sked og pissede  som den plejede i kattebakken i agterkahytten som var hendes kahyt og det plejer jo at være et godt tegn på at de har det godt.
 Efter et par dage var den af og til ude for at få lidt frisk luft og opdage, at der var vand hele vejen rundt, og blev der for meget bølger på ligger den sig bare i flyverskjul på kahytsbænken og ligger sig til at sove.
Men i løbet af sommeferien når jeg havde den med på land, ville den dæleme tilbage på båden og den fandt selv hen til den, imellem alle mulige andre både og broer rundt på havnen.
Så derfor har jeg udnævnt den til fuldbefaren skibskat, men ikke en havkat, den fik jeg for leden dag he he
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Jeg tror at den eneste grund til at min hund vil med, er fordi hun helst ikke viger fra min side. Det er stort set ligemeget hvor vi er, så kan hun lige løbe rundt og hilse og retunere til mig. Jeg tror ikke hun vænner sig 100 % til det for hun viser tydelige tegn på angst når det går lidt vildt for sig, så vil hun op til mig, og det er ikke altid sagen at skulle pusle hund og passe kurs og sejl samtidig.
Som i sommers hvor jeg lige fik flækket min fok p.g.a. vindens pres, ok det var så også en pludselig storm der nærmest kom ud af ingen ting, men jeg nåede da at få storsejlet ned. Der måtte jeg lige bruge de store bogstaver for at få hende ned i kahytten, noget der er sjældent.
Annonce
Jeg var også ved at tro jeg skulle miste Cleo, da jeg på et tidspunkt skulle vende på vej hjem fra Ebeltoft, der skulle hun absolut lige ud at se hvad der var gang i, da jeg var ved at skifte tov side, hun stod op af rælingen med forpoterne og kiggede ud, så væltede lugeklappen lige ned bag hende så hun var ved at hoppe overbord, men nåede lige at balancerer på rælingskanten imens bagbenene de gik bag på hende, hele vejen ned i kahytten, det så hyle morsomt ud, hvordan forbenen prøvede at følge med bagbenen, men jeg fik jo også et chok, men lidt senere kom hun da så forsigtigt op igen
Men jeg synes det er lidt skægt med en kat ombord, trods myter om, at det kan man da ikke, men i modsætning til hunde, har de jo en bedre ballance og lige som de kan sidde og vugge i et træ eller på et stakit, så kan de vel vugge lige så godt på bølgen blå og så slår den ikke sine kløer som en hund måske gør fordi den kan trække dem til sig.
Men nogen gange har man bare ikke så mange valg, med dyr hvis man skal ud, så må man jo bare sørge for at de har det bedst muligt.
Forresten hvad er det nu for en båd du har og hvad har du af turplaner til foråret og sommer??

Måske vi kunne ta en bajer og en sludder på et tidspunkt, når bådene er kommet i vandet??

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Hallo Bent Ross

Når man er svagt - eller kun teoretisk funderet- skal man passe på med at blive belærende. Hvis der forekommer eksplosioner i en benzinmotor giver det tændingsbanken og det er meget skadeligt for motoren og skal strax afhjælpes. Formodentlig via tændingstidspunkt - luft-benzinblanding eller for lavt oktantal i forhold til motorens kompression.
En forkammerdiesel starter ved hjælp af gløderør da den ikke kan antænde olieskyen fra dysen ved kompressionen alene og gløderørene er kun tændt ved start . Ved direkte indsprøjtning kan den klare sig uden gløderør.

Er der flere geder????

mvh

 varmetossen


Jeg har en Marina 75 det er en 23 fods motorsejler af Finsk oprindelse. Her liggende i Rudkøbing havn.
Og hun kommer nok ikke i vandet i 2013, da alt mahonig trænger til den helt store omlarkering og der er et par steder hvor det skal skiftes. Skroger er af glasfiber resten er mahonig og teak.
okay den ser da meget fin ud, men sådan er det jo med de gamle både, de har lige så meget charme som de skal vedligeholdes, så det kan være svært at følge med til det hele, jeg er da heller ikke sikker på at jeg orker sejlbåd om 10 år men satser da på det, for det er jo super skønt ikke at skal have en tusindkrone seddel med hver gang man skal ud at ride lidt på bølgen i weekenden, som dem i motorbådene og store svin til luxusbåde, for de kommer jo ikke ud at sejle så meget som os andre for de har det ikke så godt med blæst og bølger
Min første sejlbåd købte jeg faktisk ved nordborg på Als og sejlede den helt selv hjem uden nogen erfaring ud over ½ times lynkursus fra sælgeren, der også var sejllærer.
Men måske kigger jeg ned omkring Als engang
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Flere geder?? Klaus lundstedet - kig dig selv i spejlet nå men okay - never mind. Det er rigtig det du nævner med gløderørende og på de fleste ældre dieselbiler er der en forvarmerknap der gir det lidt ekstra glød, eller en lampe slukker i panelet, for hvornår den er klar og på min farryman har antændings tidspunktet i det punkt ved nøglen hvor gløderørende lige tændes.
Men seriøst uden antænding ingen røg og uden eksplosion ingen kraft, men okay istedet for kalder vi det så koprimering af forbrændingen der gir en slags eksplosion eller hvor varmenivauet er på det højeste pga komprimeringen.
Jeg er ikke en mekaniker, men ved bare lidt om hvordan det fungerer, uden at vide alt om de tekniske benævnelser.
Men jeg synes nu jeg klarer mig fint nok med min teoretiske viden fra teknisk skole. og det jeg har snakket med mekanikere om igennem tiden, når jeg skulle låne et værksted til at skifte en motor eller gearkasse i mine biler.
Kan du hygge dig og lad nu være med at se så fårret ud
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis