ingen varme på 1.sal

Hej alle

Jeg er ny her, så ved ikke om der er nogen der er skrappe i varme, men håber

Vi har et gammelt hus fra 1897, hvor vi har installeret et Bio18 pillefyr, den store model, da vi har ca. 400 M2 at opvarme.

Vi har i april 2012 skiftet vores cirkulationspumpe fra en monster stor, meget gammel el-sluger, til en Grundfoss Alfa 25-60.

Nu det bliver koldt, kan vi ikke få varme på de 2 radiatorer som ligger sidst på vores 1-strengs system. Radiatorerne er monteret på 1. sal og ligger altså sidst på strengen.

Vi har en anden radiator på 1. sal, og her er der ingen problemer overhovedet.

Vi har haft VVS folk ude, de har hævet vores ekspansions beholder, da de mente at der ikke kunne komme luft ud af de rør der gik dertil, så det skulle være ok nu.
I begge radiatorer er der kommet nye ventiler og rørene er skyllet igennem, så vi ved at der også er hul igennem.

Den dag VVS'erne hævede ekspansionsbeholderen, fik de varme til radiatorerne ved at tappe vand af, via udluftning skruerne, men da radiatorerne stod på 5 og det var meget varmt i soveværelset, skruede vi lidt ned, og har ikke kunnet få det igang siden.

Der kommer en smule varme til radiatorerne så de er knapt håndlune, men ikke mere end det.

Er der nogen der har et rigtig godt bud på hvad vi kan gøre, det er altså lidt træls ikke at kunne sove i sit soveværelse, pga. det er så koldt at man bliver voldsomt vågen af at gå i seng, og absolut ikke har lyst at stå op igen 

Med venlig hilsen 
Betina
Hej alle Jeg er ny her, så ved ikke om der er... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
der er ik så mange andre muligheder,, for du har jo ik som sådan lavet om på dit varmeanlæg,, vandet har været tappet a, og en ny pumpe samt to nye ventiler monteret,, også er vandet fyldt på igen,, der kan ikke være så mange andre fejl end luft,,
For det første: Er I heeelt sikre på det er et-strengsanlæg. Kan I følge fremløbet og komme til at mærke temperaturen efter den sidste radiator der giver varme. Alle radiatorer giver jo afkølet vand tilbage i fremløbet og derfor opererer et sådant anlæg med et godt tryk for at holde en passende returtemp. Fyret har heller ikke godt af at returen er under 60 grader. Hvis den er giver det risiko for tæring, særlig i pladejernskedler. Som de gamle smede sagde: fyret må ikke have kolde fødder, men det klares normalt med en shunt (kortslutning med en trevejsventil) mellem frem og retur ved fyret.

 varmetossen

Enig, jeg kan heller ikke se at der kan være andet, det er bare frustrerende når man ikke får det til at spille.

Pumpen er skiftet i April, resten er lavet i december

Med venlig hilsen 
Betina
Klaus:
Det er VVS folkene der har konstateret at det er et ét-strengs system, så det er jeg rimelig overbevist om.

Jeg ved ikke hvilken der er den sidste der virker, muligvis vores køkken, muligvis badeværelset, jeg kan ikke se hvilket af rørene der går op, dertil hvor jeg kan følge det fra, når det kommer op på 1. sal.

men jeg må vel kunne aflæse retur temp. et sted ved fyret, vil jeg tro, det har jeg ikke kigget efter 

Med venlig hilsen 
Betina
Det kan du sikkert ikke, men det kan da altid lade sig gøre ved håndspålæggelse, og 60 grader føles godt varmt. Se så samtidig om der er noget der forbinder frem og retur direkte ved fyret og er der det, skal du føle på returen før denne forbindelse for at mærke temp. fra radiatorer.

mvh

 varmetossen

Annonce
Som nævnt længere oppe i tråden, kan det hjælpe at gå ned i rørstørrelse, mellem af og tilgang til radiatoren.
Da vi købte vores hus,var der et en strengs anlæg, gulvvarmen  virkede ikke i badeværelset.
Strengen der kørte rundt var 1 1/4" rør, så satte jeg et stykke 3/4" rør på ½ m længde, på hovedstrengen, mellem tilgang og afgang til gulvvarmen, det løste problemet.

Jeg har nu lavet systemet om til 2 strengs.

Hvad har du af fremløbstemperatur ? den skal være noget højere med et en strengs anlæg.

Jeg har også skiftet til en Grundfoss alpha2, den er langtfra få effektiv til at pumpe vandet rundt, som den gamle. Men det fungere fint, på mit system, og den køre mellem 7 - 11 watt.


Måske du skulle droppe den Alpha2 ?

mvh jens
Klaus: Jeg nåede desværre ikke ud til fyret i weekenden, så har ikke fået tjekket temp. dog ved jeg, at der ikke er forbindelse mellem de 2 ud/indgang men vil tjekke senere.

Dog skal jeg sige, at jeg har fået varme på, lukkede alle radiatorer i hele huset, ud over de 2 på 1. sal, og så skete der ting og sager, det boblede og larmede i rørene, lod det stå med fuldt åbne radiatorer i et par timer. Åbnede for de andre radiatorer efter omkring 15 min. og da vi gik i seng efter de ca. 2 timer, var der stadig varme på, skruede ned på 3 og til morgen var de stadig varme, så jeg tror det fungerer nu, det er jo bare så fantastisk, så nu kan vi flytte ind i vores eget soveværelse igen Dejligt.  Tak for alle de gode råd, alle sammen.

Med venlig hilsen 
Betina
Så har der siddet en luftlomme i klemme et sted..godt det blev løst!

Elektronikteknikeren
Kanon... fedt det virker.. og vi er mange der takker for din tilbagemelding.. der er ikke noget være end folk der sætter noget igang også ikke gider melde tilbare med løsningen.. det hjælper jo mange andre der søger på evt. samme problem..
Så nu er det også fedt at stå op når uret ringer ;-)
Mvh Jan
Gregeren: Ja, det har der helt sikkert gjort

Helja: Arh ved ikke helt, vil stadig gerne blive i sengen lidt længere 

Jeg synes det er fedt sådan en gang der er i den herinde, ikke noget med at vente i flere dage på svar, skønt 

Med venlig hilsen 
Betina
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis