Varmepumpe luft-luft

Så er det ud af busken, alle jer der ved noget om varmepumper.. Jeg har brug for jeres viden nu, inden det bliver for koldt

Jeg har en "stor" stålbåd jeg skal bo i det næste år. Der i vil jeg sætte en varmepumpe, da den varmer+affugter fantastisk.. Og Det er så her jeg har brug for jeres viden.. Det er jo en jungle der ude..
Jeg har brug for en der kan varme med 4-5 KW, meget gerne med 8/10 graders funktion, samt kunne leverere varme også når det er frost uden for og så skal den være BILLIG.. ;-)
Har kikket på panaconic, ser ud til de har noget ok til omkring 10000... Men men.. Kan det virkeligt passe det skal koste 4000 at få lortet instalerret??? Kan selv sætte det meste op, men det med rør og vakuum, det bliver sku for stort for mig... ;-) Er det kun de "billige" fra jem og fix osv man kan få med forfyldte rør så man selv kan installere.. for de virker jo ikke når det er minus 10 grader uden for ;-(

Håber der er en vidende sjæl her ude der kan byde ind med lidt guldkorn... ;-)

Mvh Jesper
Så er det ud af busken, alle jer der ved noget om... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mængden af baljepis (undskyld mit franske) overgår det meste jeg har set tidligere.
Nu skal PEV's materiale bruges til at lave isolering mod sollys. Jeg annerkender at det vil virke. Ens hus kommer til at ligne en rumstation, men hav gør det.
Men det var og er ikke det hele debatten handler om. Indtil dette sludder kom på bordet har det handlet om, hvorvidt reflektiv isolering er egnet til at holde varmen indeni bygningen, som normalt er det man bruger isolering til, og som er det Pev har påstået at kunne dokumenterer, men aldrig fremlagt dokumentation for. Debatten har gået på, hvor mange mm Rockwoll der skulle til for at erstatte en reflektiv barierre.
Man kan vælge at være positiv og tro, at Hr Pev er blevet klogere siden han nu har fundet ud af, at reflektiv isolering virker mod kortbølget energi (sollys). Eller man kan vælge at tro, at han er mendre bemidlet på det intelektuelle plan, når han pludselig skifter påstand til at tale om overophedning.

Nu nævnes, foruden ingeniør også arkitekt. Heller ikke en beskyttet titel. Enhver der kan tegne en streg på et papir kan kalde sig arkitekt. At nogen vil lave energimærke på noget er ikke ensbetydende med at det er noget der duer til noget, ganske som det tidligere i tråden er nævnt at CE ikke er en godkendelse..... Dette blot til oplysning for de der vil lade sig distrahere af kendsgerninger!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

PEV nej jeg har ikke "fulgt op " på det da jeg dengang fik at vide at jeg ikke måtte bruge det !
og jeg har nu ellers været på flere energi messer med både isolering og andet besparende men ikke stødt på det en eneste gang !så trode faktisk det var taget ud af markedet
hvis det er som du beskriver så burde det jo ikke være muligt at sælge en rulle rockwol ! jeg mener det ville jo rygtes lynhurtigt blandt håndværkere at man kunne bruge det i stedet for som nu hvor der skal "bygges på " enten udvendigt eller indvendigt ?
hvad er m2 meter prisen ?

Sejleren
Skrevet af Chr. på 07 jan 2013 00:25
Mængden af baljepis (undskyld mit franske) overgår det meste jeg har set tidligere.
Nu skal PEV's materiale bruges til at lave isolering mod sollys. Jeg annerkender at det vil virke. Ens hus kommer til at ligne en rumstation, men hav gør det.
Men det var og er ikke det hele debatten handler om. Indtil dette sludder kom på bordet har det handlet om, hvorvidt reflektiv isolering er egnet til at holde varmen indeni bygningen, som normalt er det man bruger isolering til, og som er det Pev har påstået at kunne dokumenterer, men aldrig fremlagt dokumentation for. Debatten har gået på, hvor mange mm Rockwoll der skulle til for at erstatte en reflektiv barierre.
Man kan vælge at være positiv og tro, at Hr Pev er blevet klogere siden han nu har fundet ud af, at reflektiv isolering virker mod kortbølget energi (sollys). Eller man kan vælge at tro, at han er mendre bemidlet på det intelektuelle plan, når han pludselig skifter påstand til at tale om overophedning.

Nu nævnes, foruden ingeniør også arkitekt. Heller ikke en beskyttet titel. Enhver der kan tegne en streg på et papir kan kalde sig arkitekt. At nogen vil lave energimærke på noget er ikke ensbetydende med at det er noget der duer til noget, ganske som det tidligere i tråden er nævnt at CE ikke er en godkendelse..... Dette blot til oplysning for de der vil lade sig distrahere af kendsgerninger!

Chr.
Chr.

Efter den måde du udtaler dig om, så har du ingen viden om byggeteknik, eller også må der være et eller andet galt med med dig for du er da helt ude ude af proposition med virkligheden.
Der ligger rigtig meget materiale fra producenter rund i verden, men deres vejrforhold er måske ikke som vores



PE

Skrevet af Øst-Sejleren på 07 jan 2013 00:35
PEV nej jeg har ikke "fulgt op " på det da jeg dengang fik at vide at jeg ikke måtte bruge det !
og jeg har nu ellers været på flere energi messer med både isolering og andet besparende men ikke stødt på det en eneste gang !så trode faktisk det var taget ud af markedet
hvis det er som du beskriver så burde det jo ikke være muligt at sælge en rulle rockwol ! jeg mener det ville jo rygtes lynhurtigt blandt håndværkere at man kunne bruge det i stedet for som nu hvor der skal "bygges på " enten udvendigt eller indvendigt ?
hvad er m2 meter prisen ?

Hej Sejler

Udfra test og beregninger, så bliver varmetabet ikke dårligere når man benytter mineraluld, hvis vi bruger r og u-værdier som er på produktet når vi beregner tabet, så er vi nødt at bruge mineralduld, så u-værdien kommer ned på det krav som Br har.
Jeg kan godt love dig, at jeg kan give mange referencer fra store håndværkskunder som bruger det overalt og helst vil være fri for mineralulden.
Man kan ikke give en K3 for at der er reflektiv membran i en konstruktion, hvis det gives, så skal den pågældende syn og skønsmand have en påtale.
Prisen ligger på 90 + moms for den med skummet og den som kan bruges som dampspærre og undertag ligger på 32.-

Hvor meget skal du da bruge til båden?

Hilsen Energirådgiveren

PE


Man skal være noget opmærksom, når man læser PEVs indlæg. Ovenstående er det Energikonsulenten, der ser ingen nyt til at svare mig. Så er det sandelig godt at Energirådgiveren kan se det nyttige i det!

Dernæst må jeg pointere, at jeg ikke udtaler mig om bygningskonstruktioner, for det ved jeg ikke ret meget om. Til gengæld har jeg en ret stor viden om fysik, mekanisk såvel som thermisk. Det rækker fint i denne sammenhæng, for det her drejer sig ikke om bygningskonstruktioner, men om noget så simpelt som varmeledning, varmestrømning samt reflektion og lidt kondensering. Det er fysik på niveau med førsteår på gymnasiet, da jeg gik der for mange år siden. Her lærte vi noget om de standarter man bruger til at dokumentere og beskrive materialers egenskaber. Ikke i floromvundne floskler, men i tekniske termer der beskriver opbygninger, forudsætninger, målinger og beregninger så entydigt som muligt. 
Den positive dokumentation jeg har kunne finde på nettet om reflektiv isolering har ikke påfyldt disse standarter. Til gengæld har jeg fundet meget, der siger, at det ikke virker, når man bruger de almindeligt annerkendte fysiske/naturvidenskabelige metoder til målingerne. Derfor har jeg bedt Hr Pev om at komme med et link eller lignende til noget af det han ved findes. Længere er den ikke.
At Hr Pev ikke vil komme en henvisning til det, men bare kalder os kritiske for tykhovede, dumme og mener vi skal holde mund, tjah, det må den enkelte så tolke i den retning han/hun vil.

Jeg ved ikke, hvad det er Hr Pev mener der er galt med mig, men det skal jeg vel heller ikke forvente et konkret svar på. Jeg opfatter det bare som endnu et vildskud for at fjerne fokus fra det egentlige problem: At han ikke kan og ikke vil levere bare et lille link til den dokumentation han påstår at have et omfattende kendskab til. Andre er naturligvis velkomne til at opfatte det anderledes og give udtryk for det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Er titulaturen "Energikonsulet" en beskyttet titel, som dækker over en reel, godkendt uddannelse???

http://www.klimaheltene.dk/

Ret skal være ret, Chr. Pev har henvist til et forsøg, som dog godt nok er hemmeligt!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Som jeg lige husker det så er tykkelsen på 2,5 eller var det 5cm ? ( smid lige en link til produktet så jeg kan se lidt på det )
og det jeg i sin tid ville gøre var at beholde de 100mm gladsuld og så sætte den reflektive op indenfor ( det var der plads til uden ændringer ) men det sagde de så på teknisk forvaltning ikke opfyldte gældende normer !
hvis jeg ville sætte 150mm mere op og bruge den reflektive som de sidste 50mm var det OK
det skum er vel ligesom flamingo farligt når det brænder ? giftigt og derfor ikke så smart i en båd hvor man jo ikke bare går væk ?
jeg har ikke målt op hvormeget der går til min båd ( 40 fod motorsejler )

CHR nu du skriver at "reflektiv" ikke virker så fortæl mig lige om det så også gælder alukraft som jo ellers er andbefalet i mange år
Mvh

Sejleren
PEV læg nu den dokumentation frem, det her er nyttesløst. Hvis du virkelig har noget at vise frem.
Skrevet af Bai7200 på 07 jan 2013 20:48
PEV læg nu den dokumentation frem, det her er nyttesløst. Hvis du virkelig har noget at vise frem.

bai7200
Så find det dog selv, der er tonsvis af referencer her på nettet.


PE

Skrevet af Øst-Sejleren på 07 jan 2013 11:36
Som jeg lige husker det så er tykkelsen på 2,5 eller var det 5cm ? ( smid lige en link til produktet så jeg kan se lidt på det )
og det jeg i sin tid ville gøre var at beholde de 100mm gladsuld og så sætte den reflektive op indenfor ( det var der plads til uden ændringer ) men det sagde de så på teknisk forvaltning ikke opfyldte gældende normer !
hvis jeg ville sætte 150mm mere op og bruge den reflektive som de sidste 50mm var det OK
det skum er vel ligesom flamingo farligt når det brænder ? giftigt og derfor ikke så smart i en båd hvor man jo ikke bare går væk ?
jeg har ikke målt op hvormeget der går til min båd ( 40 fod motorsejler )

CHR nu du skriver at "reflektiv" ikke virker så fortæl mig lige om det så også gælder alukraft som jo ellers er andbefalet i mange år
Mvh

Hej  Sejler

Hvis du har en eksisterende bygning som du gerne vil efterisolere, så bruger du bare det du ønsker, det kan ingen blande sig i, da der ingen krav er at man skal efterisolere, da den på det tidspunkt den blev opført overholdt kravene på det pågældende tidspunkt. Håber ikke det er fra tekniske forvaltning du har fået det svar som du har skrevet.
Hvis du mener om skummet i isoleringen kan brænde, så har det ern brandmodstandsevne som en BD30. så det hverken brænder eller ryger.
Der ligger 30 m² i en rulle inkl. tape på kanten, så prøv om du selv kan beregne forbruget i båden.
Du kan se mange ting på www.gegreenenergi.dk  der finder du meget om reflektiv barriere, men også mange godkendelser

Hilsen Energirådgivereren

PE

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også