Varmepumpe luft-luft

Så er det ud af busken, alle jer der ved noget om varmepumper.. Jeg har brug for jeres viden nu, inden det bliver for koldt

Jeg har en "stor" stålbåd jeg skal bo i det næste år. Der i vil jeg sætte en varmepumpe, da den varmer+affugter fantastisk.. Og Det er så her jeg har brug for jeres viden.. Det er jo en jungle der ude..
Jeg har brug for en der kan varme med 4-5 KW, meget gerne med 8/10 graders funktion, samt kunne leverere varme også når det er frost uden for og så skal den være BILLIG.. ;-)
Har kikket på panaconic, ser ud til de har noget ok til omkring 10000... Men men.. Kan det virkeligt passe det skal koste 4000 at få lortet instalerret??? Kan selv sætte det meste op, men det med rør og vakuum, det bliver sku for stort for mig... ;-) Er det kun de "billige" fra jem og fix osv man kan få med forfyldte rør så man selv kan installere.. for de virker jo ikke når det er minus 10 grader uden for ;-(

Håber der er en vidende sjæl her ude der kan byde ind med lidt guldkorn... ;-)

Mvh Jesper
Så er det ud af busken, alle jer der ved noget om... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 07 jan 2013 11:30
Er titulaturen "Energikonsulet" en beskyttet titel, som dækker over en reel, godkendt uddannelse??? 

Om titlen er beskytte ved jeg ikke på stående for. I princippet kan alle jo kalde sig konsulent, også på energiområdet. En dygtig konsulent kan forkælle kunden det kunden selv har fortalt konsulenten. Man får sin egen viden igen, blot indspundet i finere floskler.
Mange konsulenter er er derimod beskyttede. Bag konkursloven, markedsføringsloven samt falsk navn og adresse og fiktive firmaer. Det er resultatet af at love mere end man kan holde.

Chr.



Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Hans123456789 på 07 jan 2013 22:53
Jeg har ikke læst den lange tråd igennem (kun skimtet det). Så jeg ved ikke helt om nedenstående input allerede er givet. Jeg ved ikke noget om hvilke mærker af luft->luft pumper der er gode og dårlige. 

Det jeg kan bidrage med er lidt info om kravene til energimærkningen i fremtiden. Hidtil har man anvendt COP (Coefficient Of Performance) ved opvarmning eller EER (Energy Efficincy Ratio) ved køling. Man har målt under et sæt driftbetingelser og får så et tal ud af det. Det ville jo så også være fint nok, hvis pumperne altid kørte under disse betingelser. Det tal reklamerer man så med og den almindelige forbruger tror så, at han bare skal tage hans forbrug til elvarme og dividere med COP, for at finde hans forbrug ved varmepumpe drift. 

Men virkeligheden er jo at pumperne kører under en række forskellige betingelser i løbet af året og pumpernes effektivitet er afhængig af driftbetingelserne. Nogle reklamerer så med at deres pumpe er særlig god i forhold til andre ved lave temperature. Men det er jo ikke nødvendigvis optimalt, at pumpen er optimeret der, hvis den næsten aldrig anvendes under disse forhold.


Nu bliver mærkningen meget bedre for forbrugeren. COP udskiftes med SCOP og EER med SEER. S står for Seasonal. Altså en årsvirkningsgrad. Man måler COP under fire forskellige driftbetingelser (udetemperaturer) inkl. temperatur, hvor afrimning er en del af processen. Resultaterne bliver så vægtet i forhold til behovet under betingelserne (er der koldt er behovet stort og er der 16C eller mere er der ikke noget behov for opvarmning), samt hvor hvor meget tid i løbet af et år behovet er der. Det sidste er afhængig af hvor man bor. Europa er delt op i tre zoner (Average, Colder og Warmer). Danmark er kategorien "Average", men grænser op til Sverige og Norge, som hører under "Colder". Man skal et godt stykke syd på før kategorien "Warmer" starter. Mærkning i forhold til "Avarage" er tvungen, mens yderlig mærkning i forhold til de to andre er frivillig. Energiskalaen A, B, C, D, E, F... som kendes fra alle andre produkter skal anvendes. SCOP på min. 3,4 giver et A. Fra 2015 skal A+ (min. 4,0) tilføjes på skalaen, A++ (min. 4,6) fra 2016 og A+++ (min. 5,1) fra 2017. De fremtidige skalaer må gerne anvendes før tid, hvis man skulle have en pumpe, der er bedre end A. De nye mærkningsregler gælder for alle pumper, der er bragt på markedet i EU efter 2013-01-01. En vare er "bragt på markedet" når den er handlet en 1. gang. Så det betyder ikke nødvendigvis at den er nået ud i en butik, så pumper med den gamle mærkning vil fortsat kunne sælge lovligt endnu.

Hej Hans.

Siden du ved så meget om varmepumper, så kunne jeg godt vide hvad du synes er den bedste luft luft-varmepumpe på markedet.

Hilsen

PE

Beklager! Men jeg kender ikke noget til kvaliteten af de forskellige varmepumper. Desuden er jeg ansat i et firma, der blandt meget andet også producerer varmepumper (dog ikke luft->luft pumper). Så jeg vil undlade at udtale mig om hvilken man skal vælge. Det jeg ved noget om, er nogle af de europæiske direktiver som de er omfattet af og dem som de kan være omfattet af. Desuden de sikkerhedsstandarder som de er omfattet af. 

Pumperne er normal vis ikke omfattet lovpligtig 3. parts certificering i EU (under visse betingelser kan de dog være det, efter et par sikkerhedsdirektiver). Men der findes frivillige 3. parts certificeringer. Både i forhold til sikkerhed og i forhold til performance. I Danmark findes der en sådan frivillig ordning for performance under Energistyrelsen (kørte tidligere under Go Energi). De har online lister med COP værdier, basseret på akkrediterede målinger (Kunne f.eks. være udført hos Teknologisk Institut). Disse værdier vil blive udskiftet med SCOP værdier og efter 1/8 kan man kun være på listen med en SCOP måling.

Alle målinger foretages på nye pumper. Jeg har ikke kendskab til noget der tager hensyn til hvodan de kører efter 5, 8 og 10 år. Så der er der vel kun mærkepræferencer, mavefornemmelse og andres erfaringer at gå efter.

Skulle jeg ud og købe en L->L pumpe, ville jeg kun forholde mig til SCOP og ikke til COP. Jeg ville også foretrække en hvor der forelå en 3. parts prøvning af et anerkendt testhus, frem for en fabrikant egne målinger. Men hvilket mærke det skulle være, har jeg ingen ide om 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også