Varmepumpe luft-luft

Så er det ud af busken, alle jer der ved noget om varmepumper.. Jeg har brug for jeres viden nu, inden det bliver for koldt

Jeg har en "stor" stålbåd jeg skal bo i det næste år. Der i vil jeg sætte en varmepumpe, da den varmer+affugter fantastisk.. Og Det er så her jeg har brug for jeres viden.. Det er jo en jungle der ude..
Jeg har brug for en der kan varme med 4-5 KW, meget gerne med 8/10 graders funktion, samt kunne leverere varme også når det er frost uden for og så skal den være BILLIG.. ;-)
Har kikket på panaconic, ser ud til de har noget ok til omkring 10000... Men men.. Kan det virkeligt passe det skal koste 4000 at få lortet instalerret??? Kan selv sætte det meste op, men det med rør og vakuum, det bliver sku for stort for mig... ;-) Er det kun de "billige" fra jem og fix osv man kan få med forfyldte rør så man selv kan installere.. for de virker jo ikke når det er minus 10 grader uden for ;-(

Håber der er en vidende sjæl her ude der kan byde ind med lidt guldkorn... ;-)

Mvh Jesper
Så er det ud af busken, alle jer der ved noget om... Vis hele indlægget
83 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej MLU

Jeg er da ked af hvis jeg ikke har fået svaret på dit spørgsmål, er ikke så tit her i abeburet

Du er velkommen til at ligge din email i min indbakke, så skal du nok få forklaring på forskellinge konstruktionstyper.

HIlsen Energirådgiveren.

PE

Skrevet af pev på 29 dec 2012 23:05
Hej inden du griner færdig, læs så lige dette link.

http://ing.dk/artikel/133548-import...edsfoering


“Do not argue with an idiot they drag you down to their level and beat you with experience.”
Citat af Mark Twain....
Pev jeg skal ikke gøre mig klog på om den isolerings form virker ( det ville ellers være fantastigt ) men jeg totalt renoverede mit hus for nogle år siden og faldt over noget hos Bilka og det er nok det du omtaler , jeg fik så meget info om det som muligt og gik på teknisk forvaltning og spurgte om jeg måtte benytte dette i forbindelse med renoveringen / efter isolering / nyt tag
svaret var at det måtte jeg godt men der skulle stadig være de lovbefalede 300mm godkendt isolering og det fra Bilka var ikke godkendt ( dog i enkelte komuner til sommerhuse )
jeg har for sjov lavet et forsøg i 2 kontainere hvor jeg i den ene satte 50mm rock og plast folie op og i den anden 50mm rock og alukraft for at se om der kunne mærkes / måles en forskel ved samme varme tilførsel , det kunne der ikke ! hvis ikke det Bilka "isolering" var så dyrt havde jeg også afprøvet det ! som jeg umidelbart kan se så er der dog flere lag alu så en bedre efekt burde der jo nok være men da det ikke var godkendt stoppede jeg ( men kunne godt finde på at prøve det i min båd ! )

Sejleren
Hej Sejler.

Det de fleste ikke kan få ind i holvedet er at mineraluld arbejder på en hel anden måde en den reflektive barriere. Barrieren reflekterer 97% af varmestrålingen retur enten ud eller ind i rummet. Ser du på hvor stor en del af af varmen som er er infrarød7reflektiv stråling, så ligger det på 2/3 af klodens opvarmning, så enkelt er det.
Jeg kan oplyse at reflektiv isoleringsmateriale bliver brugt i både fly og skibe, for at det kan bruges der er at det ikke kan kondensere der hvor kulde og varme mødes.
Der er skrevet rigtig meget om den form for isolering og meget af det du har sksrevet om ligger alleredei stor mængde på nettet, uheldigvis er der rigtig mange herinde som ikke kan forklares effektiviteten i den måde at isolere på, så drugner de korrekte svar i mængden af ukorrekte.

Hver gang jeg ligger referencer eller andet seriøst materiale ind her på siden, så bliver der utrolig stille i lang lang tid, ved ikke hvorfor.

En måletest af produktet er faktisk ganske enkel, hvis man ved hvordan man kan gøre. Vi har lavet tests hvor man kan ser med sine egne øjne hvordan de forskellige konstruktioner er udført og hvor varmt der er i de enkelte rum med de forskellige konstruktionstyper med mineraluld og kun med èt lag reflektiv varmebarriere, på den måde kan man se hvordan det virker, det mange af vores ingeniører vil, er at de kun tror det virker hvis de kan regne tabet ud, det kan de i USA så hvorfor ikke kigge på og lære af dem hvordan de gør
  
Mit bedste råd til dem som er kritiske, spørg dem som har produktet installeret, de ved besked herom.

HIlsen Energirådgiveren


PE

Annonce
@Øst-sejleren.

Som ny på forum har du ikke haft chancen for at følge tidligere debatter om reflektiv isolering. Følgeligt har du ikke haft muligheden for ved selvsyn at vurdere, hvis argumenter du vil trp på.
Helt banalt, så går problemet på, at nogle ikke tror på, at der erforskel på kortbølget og langbølget energi. Langbølget energi er varme, mens kortbølget energo er lys. Jo højere temperatur desto kortere bølgelængde.
Reflektiv isolering er et fremragende produkt til at isolere kortbølgeenergi. Jo højere temperaturen er desto bedre virker det. Reflektiv isolering reflekterer energien som et spejl. Der kommer ikke en varm overflade. Det kendes fra parabolen i lommelygten, varmeskjoldet bag en rødglødende turbolader, og sølvbelægningen på satellitternes yderside, f.eks. Fælles for dem er, at der er strålevarm man isolerer imod.
Almindelig isolering som Knaus og Isover virker ved, at det har en meget dårlig varmeledning. Dets overflade mod den varme side bliver varm, og temperaturen falder ind gennem materialet. Temperaturgradienten bliver mindre, og dermed bliver varmeledningen bremset.

Vi taler altså om to helt forskellige metoder til at isolere mod to meget forskellige energityper. Det er almindelig annerkendt, at en mørk overflade optager mere varmeenergi (fra kortbølget stråling) end en lys overflade. Men det er vel de færreste, der vil påstå, at mån må påregne et større varmetab fra sit hus fordi man maler væggene i stuen med en mørk farve end en lys, eller end hvis man tapeserede med alufolie som det man pakker sin madpakke ind i. At argumentere med, at 2/3 af jordens opvarmning kommer fra stråling (hvorfra kommer den sidste tredeiedel så?) og indfører et nyt begreb som "reflektiv stråling" ændre ikke på virkeligheden, og har intet med isolering af huse at gøre.

Igen påstås, at dokumentationen allerede ligger på nettet. Nu med den tilføjelse, at det drukner i mængden af forkert information. Jeg og andre har gentagende spurgt efter seriøs dokumentationen i form af et link eller lignende. Det har vi aldrig kunne få. Det burde ellers, når man ved, hvor det er og hvad man leder efter, være en overkommelig opgave, og endda til egen bennefise at kunne overbevise sine kritikere med vægtige argumenter fremkommet ved annerkendte metoder. Påstanden: "Hver gang jeg ligger referencer eller andet seriøst materiale ind her på siden, så bliver der utrolig stille i lang lang tid, ved ikke hvorfor." er mildest talt ikke overensstemmende med min oplevelse af forholdet, men måske vi kan få bare et lille link, der henviser til en tråd, hvor dette er tilfældet. Altså et, hvor vi kan se både den pludseligt opståede tavshed OG dokumentationen.

Mit bedste råd til de som er kritiske er at finde seriøs dokumentation for produktets virkning/effektivitet fra et annerkendt undersøgelsessted. Ligesom indenfor lægevidenskaben (Milena Penkowa) og advokatstanden findes der også platugler indenfor ingeniørernes rækker. Grundig kildekritik er derfor nødvendig i udvælgelsen af dokumentationen. Jeg minder lige om, at "ingeniør" ikke er en beskttet titel, men noget alle og enhver kan kalde sig efter forgodtbefindende. Det et kun civil-, akademi-, kemi-, elektroingeniør med videre der er beskyttede titler. Tilsvarende kan man i Tyskland bruge titelen Dr. nærmest som man vil, mens det i Danmark kræver, at man har lavet en godkendt doktorafhandling. Ligeledes er der forskel på, om energirådgiveren er en certificeret energirådgiver eller bare energirådgiveren.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for jeres svar ( jeg fornemmer der er en lang "fortid" )
at man har en ide om at man kan reflektere varme er jo ikke nyt , alukraft er jo en gammel ting ! men da jeg jo også selv har gjort et forsøg med og uden alukraft uden at kunne bemærke en forskel ja så ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro for i grunden burde det jo virke ! ( nu er der så en smule isolering i det der produkt hvad det sikkert gør at der dog er en isolering men i forhold til hvad / 50mm , 100mm 300mm der kunne nok også ses en virkning hvis man "pakkede " en 50mm måtte ind i plastic så den blev tæt ! ) samtidig så ved vi jo at rumkapsler ikke er isoleret med 1000mm så noget må der jo findes i stedet !
hvis det virker så vil det jo være fint i huse der bare skal renoveres og ikke skulle klodse 10-20 cm på indersiden af vægene !

men igen den går jo ikke når det ikke er godkendt ! ( selvom jeg godt ved at Rockwol har en stærk lobby så vil de aldrig kunne holde en sådan "tilladelse" tilbage ! )
Mvh

Sejleren
Skrevet af Øst-Sejleren på 06 jan 2013 13:48
Tak for jeres svar ( jeg fornemmer der er en lang "fortid" )
at man har en ide om at man kan reflektere varme er jo ikke nyt , alukraft er jo en gammel ting ! men da jeg jo også selv har gjort et forsøg med og uden alukraft uden at kunne bemærke en forskel ja så ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro for i grunden burde det jo virke ! ( nu er der så en smule isolering i det der produkt hvad det sikkert gør at der dog er en isolering men i forhold til hvad / 50mm , 100mm 300mm der kunne nok også ses en virkning hvis man "pakkede " en 50mm måtte ind i plastic så den blev tæt ! ) samtidig så ved vi jo at rumkapsler ikke er isoleret med 1000mm så noget må der jo findes i stedet !
hvis det virker så vil det jo være fint i huse der bare skal renoveres og ikke skulle klodse 10-20 cm på indersiden af vægene !

men igen den går jo ikke når det ikke er godkendt ! ( selvom jeg godt ved at Rockwol har en stærk lobby så vil de aldrig kunne holde en sådan "tilladelse" tilbage ! )
Mvh
Hej igen Sejler

Du skriver at det ikke er godkendt, det kan jeg kun sige ja til, men det skal det heller ikke være for mineraluld er heller ikke godkendt Vores produkt er endda CE-godkendt og allergivenlig.

Det virker perfekt, der er bare nogle ganske få som er bange for at det virker Har mange referencer og billeder af projekter, jeg kan love at alle kunderne er mere end tilfreds.

Hilsen Energirådgiveren




PE

Skrevet af Chr. på 06 jan 2013 12:29
@Øst-sejleren.

Som ny på forum har du ikke haft chancen for at følge tidligere debatter om reflektiv isolering. Følgeligt har du ikke haft muligheden for ved selvsyn at vurdere, hvis argumenter du vil trp på.
Helt banalt, så går problemet på, at nogle ikke tror på, at der erforskel på kortbølget og langbølget energi. Langbølget energi er varme, mens kortbølget energo er lys. Jo højere temperatur desto kortere bølgelængde.
Reflektiv isolering er et fremragende produkt til at isolere kortbølgeenergi. Jo højere temperaturen er desto bedre virker det. Reflektiv isolering reflekterer energien som et spejl. Der kommer ikke en varm overflade. Det kendes fra parabolen i lommelygten, varmeskjoldet bag en rødglødende turbolader, og sølvbelægningen på satellitternes yderside, f.eks. Fælles for dem er, at der er strålevarm man isolerer imod.
Almindelig isolering som Knaus og Isover virker ved, at det har en meget dårlig varmeledning. Dets overflade mod den varme side bliver varm, og temperaturen falder ind gennem materialet. Temperaturgradienten bliver mindre, og dermed bliver varmeledningen bremset.

Vi taler altså om to helt forskellige metoder til at isolere mod to meget forskellige energityper. Det er almindelig annerkendt, at en mørk overflade optager mere varmeenergi (fra kortbølget stråling) end en lys overflade. Men det er vel de færreste, der vil påstå, at mån må påregne et større varmetab fra sit hus fordi man maler væggene i stuen med en mørk farve end en lys, eller end hvis man tapeserede med alufolie som det man pakker sin madpakke ind i. At argumentere med, at 2/3 af jordens opvarmning kommer fra stråling (hvorfra kommer den sidste tredeiedel så?) og indfører et nyt begreb som "reflektiv stråling" ændre ikke på virkeligheden, og har intet med isolering af huse at gøre.

Igen påstås, at dokumentationen allerede ligger på nettet. Nu med den tilføjelse, at det drukner i mængden af forkert information. Jeg og andre har gentagende spurgt efter seriøs dokumentationen i form af et link eller lignende. Det har vi aldrig kunne få. Det burde ellers, når man ved, hvor det er og hvad man leder efter, være en overkommelig opgave, og endda til egen bennefise at kunne overbevise sine kritikere med vægtige argumenter fremkommet ved annerkendte metoder. Påstanden: "Hver gang jeg ligger referencer eller andet seriøst materiale ind her på siden, så bliver der utrolig stille i lang lang tid, ved ikke hvorfor." er mildest talt ikke overensstemmende med min oplevelse af forholdet, men måske vi kan få bare et lille link, der henviser til en tråd, hvor dette er tilfældet. Altså et, hvor vi kan se både den pludseligt opståede tavshed OG dokumentationen.

Mit bedste råd til de som er kritiske er at finde seriøs dokumentation for produktets virkning/effektivitet fra et annerkendt undersøgelsessted. Ligesom indenfor lægevidenskaben (Milena Penkowa) og advokatstanden findes der også platugler indenfor ingeniørernes rækker. Grundig kildekritik er derfor nødvendig i udvælgelsen af dokumentationen. Jeg minder lige om, at "ingeniør" ikke er en beskttet titel, men noget alle og enhver kan kalde sig efter forgodtbefindende. Det et kun civil-, akademi-, kemi-, elektroingeniør med videre der er beskyttede titler. Tilsvarende kan man i Tyskland bruge titelen Dr. nærmest som man vil, mens det i Danmark kræver, at man har lavet en godkendt doktorafhandling. Ligeledes er der forskel på, om energirådgiveren er en certificeret energirådgiver eller bare energirådgiveren.

Chr.
Hej CHR.

Jeg vil gerne lige forklare at jeg aldrig ville udgive mig for rådgiver hvis ikke jeg havde belæg herfor, kan i denne forbindelse oplyse at det tager tre dage at blive energirådgiver, uanseet hvem man er


PE

Blot lige for at præcisere.

Der er ikke noget, der hedder en CE-godkendelse. En CE-mærkning betyder blot at fabrikanten har overholdt nogle bestemte regler for sit produkt. Der skal forefindes en overensstemmelseserklæring - men en godkendelse er der ikke tale om.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også