ny jord forbindelse

Hej,
I forbindelse med jeg kiggede på den udendørs lampe jeg har, opdagede jeg at der ikke er ført jord ud til den udvendige installation. Installationen er nok gammel så der har måske ikke været krav om det den gang (?)
Men i og med jeg gerne vil ha det, vil jeg prøve at undersøge hvilke muligheder der er for at få jord. Hvis det skal trækkes inde fra huset er det ret omstændigt. Så jeg tænkte derfor, om det er muligt at få en elektrikker til at komme og banke et jordspyd ned alene til denne udendørs installation? Der er trukket et kabel (uden jord) igennem ydervæggen til en dåse. Herfra er der så trukket et kabel med jordleder videre til diverse lamper og en stikkontakt - så det hele er forbundet med en jordleder - men jordlederen ender altså blindt ved dåsen med kablet inde fra huset. Så umiddelbart tænkte jeg om man i den sidste ende af kablet kan få sat et jordspyd, som så let kan forbindes til resten den udvendige installation? Eller skal jordspydet forbindes med tavlen??

Jeg håber at det giver mening hvad jeg skriver - ellers må jeg prøve at tegne det ;-)

Pft.
Hej, I forbindelse med jeg kiggede på den... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Åh nej, lad os nu blive i den virkelige verden , jeg har aldrig set en trikker efterkontrolerer et jordspyds værdi ved fx. typehuse, sommerhuse osv byggeri , det spilder man ikke tid på , det er akkord og en jord er en jord, Hpfi afbryderen kobler ud på det.
 Selvføgelig ville det være bedst hvis man målte jordens værdi , men min erfaring er at det gør man ikke ..........(47år ved elfaget)

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja vi er enige om at det desværre ikke bliver gjort :-) men er vi så ikke også enige om at det er sløseri og dårligt håndværk?? Man måler vil også at der er 230v i stikkontakterne når man har lavet sådan nogle, og de har ikke engang en sikkerheds mæssig funktion??
Det er overhovedet ingen undskyldning, at arbejdet bliver lavet på akkord.
Har været i brancen i mindst lige så længe som dig. . Og jo jeg laver også fejl, men skal også selv rette dem og tage kosekvensen af dem.

fase
hvorfor ikke bare ofre de 20-30 kr på et rigtig sæt med en klemme og et krympsæt til at fasgøre jordlederen?

Det kan gøres meget simpel, bank et jordspyd ned, fasrgør jordlederen til spydet, ind i stikkontatket og forbind til beskyttelse lederen.

Test installationen - Over gang til jorden, og alle de andre test vi skal lave efter lovkrav og wupti så er det færdig

Jordspyd 150-200 kr
1-2m jordkabel: 30-40 kr
Jordsæt omkring 50 kr
Gæt på 400 kr for materiale samt 1 times arbejde til 500 kr = 900 kr

Så tror det kan gøres for under 1000 kr, dog uden at jeg skal hænges op på det

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Hold da fast en debat der blev afledt af det spørgsmål

Jeg tror jeg hopper ud i at banke det i selv og få en elektrikker til at komme ud og måle på det.
Så..... ret mig hvis jeg tager fejl - jeg skal bruge (link er bare et eksempel ):
Jordspyd (kobberbelagt eller galvaniseret?)
Krympesæt
Jorddåse (f. over jord)
Jordkabel (Hvilken størrelse kvardrat skal jeg bruge?)

Er der nogen ting jeg bør være opmærksom på? Tænker på at banke det i ved hjørnet af huset - skulle der være noget problem i det?
Annonce
lad være med at banke det ned i kloak eller stikledning, ellers skulle der ikke være noget i vejen for det.

jordkabel skal være 1x2,5mm2 dobbelt isoleret.

om du vælger et kobber belagt jordspyd eller ej gør nok ikke den store forskel, andet end det koster en del mere. du kan sikkert godt opnå en lav nok overgangs modstand til jord med et spyd. Ellers kan man banke 2 i som der også er skrevet længere oppe.
Skrevet af Illisher på 22 okt 2012 16:00
lad være med at banke det ned i kloak eller stikledning, ellers skulle der ikke være noget i vejen for det.

jordkabel skal være 1x2,5mm2 dobbelt isoleret.

om du vælger et kobber belagt jordspyd eller ej gør nok ikke den store forskel, andet end det koster en del mere. du kan sikkert godt opnå en lav nok overgangs modstand til jord med et spyd. Ellers kan man banke 2 i som der også er skrevet længere oppe.


Men det er udelukket af måle overgangsmodstanden selv med et alm multimeter, ik'?
Nej, der skal mere advancerede ting til. Det er nok kun en elektriker der ligger inde med sådan et.
Krympesæt og jordåse overjord, du behøver kun en af dem, den ene kan du banke helt ned så den slet ikke er synlig og krympe rundt om, mens den anden stikker lidt op

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Skrevet af Illisher på 22 okt 2012 16:00
lad være med at banke det ned i kloak eller stikledning, ellers skulle der ikke være noget i vejen for det.

jordkabel skal være 1x2,5mm2 dobbelt isoleret.

om du vælger et kobber belagt jordspyd eller ej gør nok ikke den store forskel, andet end det koster en del mere. du kan sikkert godt opnå en lav nok overgangs modstand til jord med et spyd. Ellers kan man banke 2 i som der også er skrevet længere oppe.

Jordledning behøver ikke at være isoleret , den må godt være i bar kobber 1X2,5mm2.........
men det bruges nok aldrig .............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis