ny jord forbindelse

Hej,
I forbindelse med jeg kiggede på den udendørs lampe jeg har, opdagede jeg at der ikke er ført jord ud til den udvendige installation. Installationen er nok gammel så der har måske ikke været krav om det den gang (?)
Men i og med jeg gerne vil ha det, vil jeg prøve at undersøge hvilke muligheder der er for at få jord. Hvis det skal trækkes inde fra huset er det ret omstændigt. Så jeg tænkte derfor, om det er muligt at få en elektrikker til at komme og banke et jordspyd ned alene til denne udendørs installation? Der er trukket et kabel (uden jord) igennem ydervæggen til en dåse. Herfra er der så trukket et kabel med jordleder videre til diverse lamper og en stikkontakt - så det hele er forbundet med en jordleder - men jordlederen ender altså blindt ved dåsen med kablet inde fra huset. Så umiddelbart tænkte jeg om man i den sidste ende af kablet kan få sat et jordspyd, som så let kan forbindes til resten den udvendige installation? Eller skal jordspydet forbindes med tavlen??

Jeg håber at det giver mening hvad jeg skriver - ellers må jeg prøve at tegne det ;-)

Pft.
Hej, I forbindelse med jeg kiggede på den... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hmmm.... Det virker jo umiddelbart meget simpelt at få spydet i jorden og forbundet det til installationen. Så det kunne måske være en mulighed at selv få det i jorden og så få en elektrikker til at kmme ud og måle på det?

Altså jeg skal lige være sikker på om jeg har forstået det rigtigt at man kan lave det sådan her med et spyd "kun" til den udvendige installation. Har prøvet at lege Jørgen Clevin, så håber at I kan forstå hvad jeg mener ;-)



Jeg er principielt enig med Steinaa. Men jeg vil give dig ret i at det ikke er nok med et spændebånd og dermed færdig. Kobber og Zink har det ikke særlig godt mht korrosion, så noget selvvulkaniserende gummi og en afslutning til krympning ville være at foretrække. Det fåes som færdigt sæt. Når nu elektrikeren skal kontrolmåle jordspyddet så lad ham dog slå det i. Måske skalr der bruges mere end et, og så ville det være ærgeligt at have lavet afslutningen.

fase
Ja det ser fornuftigt ud , normalt måler man ikke på et jordspyd der er ca 180-200 cm nede i jorden , det vil altid koble hpfi afbryderen ud i tilfælle af en fejlstrøm til jord...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 18 okt 2012 20:55
Ja det ser fornuftigt ud , normalt måler man ikke på et jordspyd der er ca 180-200 cm nede i jorden , det vil altid koble hpfi afbryderen ud i tilfælle af en fejlstrøm til jord...........


Det kan da godt være, at man ikke måler på jordspyddet, hvis det bare kobler HPFI relæet ud. Du ved sikkert også, at skulle det ikke være tilfældet vander man bare/lader sit kurfyrstelige knaldvand omkring det, så det kobler ud. Men det gør det ikke mere lovligt/professionelt.

fase

Det kan da godt være, at man ikke måler på jordspyddet, hvis det bare kobler HPFI relæet ud. Du ved sikkert også, at skulle det ikke være tilfældet vander man bare/lader sit kurfyrstelige knaldvand omkring det, så det kobler ud. Men det gør det ikke mere lovligt/professionelt.

A hva?? Jeg fornemmer en stor portion sarkasme ;-) Du mener bestemt det hele er elektrikker arbejde, ikke sandt? Og man skal holde nallerne væk.....
Annonce
A' hva'?!?

Jeg troede nu det var Svend Høsts indlæg med at man "normalt ikke måler på jordspyd der er 180-200 cm nede i jorden" der var gennemsyret af sarkasme?

Skrevet af steinaa på 18 okt 2012 21:13
A' hva'?!?

Jeg troede nu det var Svend Høsts indlæg med at man "normalt ikke måler på jordspyd der er 180-200 cm nede i jorden" der var gennemsyret af sarkasme?

Hahahaha
:-)

Hvordan / af hvem installationen bliver udført skal jeg ikke gå ind i, men sørg for at installationen som minimum bliver målt igennem af en fagmand - og vel at mærke en fagmand der måler igennem uanset hvordan jordspyddet er installeret :-)
De eneste gange jeg har målt et jordspyds overgangsmodstand til jord har været EDB jord som skulle ned under 2 Ohm, mange måtte vi banke 3-4 spyd ned før vi var havde opnået det.
Spændbånd i en god kvalitet (rustfrit stål) er en absolut god og billig måde at fast gøre jordkablet på spydet, og med 1-2 strips som mekanisk aflastning................og så er det fuldt lovligt...
Eller hulbånd med skrue skive og møtrik er en anden mulighed ...og der er flere.... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Svend Høst du kan da ikke kvalitetssikre dit arbejde (sks skema) uden at have udført en kvalitetskontrol (kontrol af det udførte arbejde "måling") ??
Hvis ikke denne måling foretages kan det da ikke vides om installationen overholder kravene til berøringsspænding.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis