ny jord forbindelse

Hej,
I forbindelse med jeg kiggede på den udendørs lampe jeg har, opdagede jeg at der ikke er ført jord ud til den udvendige installation. Installationen er nok gammel så der har måske ikke været krav om det den gang (?)
Men i og med jeg gerne vil ha det, vil jeg prøve at undersøge hvilke muligheder der er for at få jord. Hvis det skal trækkes inde fra huset er det ret omstændigt. Så jeg tænkte derfor, om det er muligt at få en elektrikker til at komme og banke et jordspyd ned alene til denne udendørs installation? Der er trukket et kabel (uden jord) igennem ydervæggen til en dåse. Herfra er der så trukket et kabel med jordleder videre til diverse lamper og en stikkontakt - så det hele er forbundet med en jordleder - men jordlederen ender altså blindt ved dåsen med kablet inde fra huset. Så umiddelbart tænkte jeg om man i den sidste ende af kablet kan få sat et jordspyd, som så let kan forbindes til resten den udvendige installation? Eller skal jordspydet forbindes med tavlen??

Jeg håber at det giver mening hvad jeg skriver - ellers må jeg prøve at tegne det ;-)

Pft.
Hej, I forbindelse med jeg kiggede på den... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige for at blande mig igen.

Hvis man anvender det "tykke" dækplade:

http://www.greenline.dk/Kabel--Ledning-7/Markeringsbaand-132/Bred-daekplast-2x100mm-8331

Kan man grave kablet ned i 35cm dybde og placere dækpladen omkring 5cm over kablet. Det er ikke et krav at der udover dette skal være markeringsbånd oven over igen..

Husk også lige at beskytte kablet hvor det kommer op af jorden med f.eks. dæk jern, stålrør el.

"Altså kablet skal så beskyttes helt op til jordspydet hovedet"

Hvordan vil du rent praktisk udføre beskyttelsen fra bunden og op til hovedet at jordspydet, som du nævner????
Skrevet af Svend Høst på 18 okt 2012 21:39
De eneste gange jeg har målt et jordspyds overgangsmodstand til jord har været EDB jord som skulle ned under 2 Ohm, mange måtte vi banke 3-4 spyd ned før vi var havde opnået det.
Spændbånd i en god kvalitet (rustfrit stål) er en absolut god og billig måde at fast gøre jordkablet på spydet, og med 1-2 strips som mekanisk aflastning................og så er det fuldt lovligt...
Eller hulbånd med skrue skive og møtrik er en anden mulighed ...og der er flere.... 
Hvorfor vil du lave noget klamp med spændebånd, galvaniseret jordspyd, rustfrit spændebånd, kobber ledning, har du aldrig hørt om galvanisk korrosion?

En "jorddåse over jord" koster 89 kr hos Harald, så det er spild af kræfter at fuske noget ulovligt sammen.

Skrevet af bouzen på 27 okt 2012 18:47
Der er ikke noget krav om hvor langt under jorden den skal altså hovedet på den, men der er så et krav mod kabel føring i jord. Den skal ned i mindst 35cm dybte og skal så beskyttes af en dækbånd (de er røde og der står "Stærkstrøms kabel her under" på dem eller andet form for mekanisk beskyttelse. Der udover skal der 10-20 cm over dækbåndet være en markering bånd med samme tekst.

Ellers skal du ned i 70 cm dybde og kan så undværre dækbåndet men markerings båndet skal være der uanset hvad.

Altså kablet skal så beskyttes helt op til jordspydet hovedet

"Altså kablet skal så beskyttes helt op til jordspydet hovedet"

Hvordan vil du rent praktisk udføre beskyttelsen fra bunden og op til hovedet at jordspydet, som du nævner????


Jeg vil anvende et jordspyd under jord, det er ikke let at beskytte kablet. Dog kunne et metalrør anvendes

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis