4-polet gruppe med kun én fase ind i boligen

Jeg har lige lavet nyt køkken. Baggrunden for min EL-installation er at kæresten var træt af at sikringerne sprang når hun brugte elkoger samtidig med ovnen, så jeg har dimensioneret efter devisen hellere for meget end for lidt.

Jeg har trukket 3 stk 5-leder 2,5 kvadrat kabler og fordelingen er således:

Kabel 1: Ovn [L1], Kombi/mikroovn[L2], opvaskemaskine+emhætte+gaskomfur[L3]
Kabel 2: Tørretumbler[L1], vaskemaskine[L2], 1 stikkontakt i bordhøjde til elkoger mv.[L3]
Kabel 3: 4 dobbeltstikkontakter vandret hvor venstre kontakt er [L1] og højre kontakt er [L2] samt køleskab[L3]

Jeg har opsat LK UG18 tavle og har indkøbt 3 stk 3p+nul og skal til at forbinde det. Jeg har desværre kun én fase ind i boligen, men min elektriker kan godt lave mig en ekstra fase som jeg har takket ja tak til, denne bliver installaeret snarest. Det er ikke muligt at trække flere faser ind end denne ene, da klemmekassen kun indeholder 2 faser og nul. Vores aftale er at jeg laver arbejdet og han går det igennem og godkender det og tilslutter.

Min elektriker siger at selv når jeg har fået min nye fase ind, vil jeg stadig være nød til at undlade at bruge den sidste pol i mine grupper fordi man ikke må sløjfe denne på tilgangen med samme fase. Han siger derfor også at nu hvor jeg kun har én fase ind må man kun bruge installere grupper bestående af 2-poler 1p+nul eller 4-poler 3p+nul hvor man kun benytter den ene pol som fase, de to andre disponible og den sidste som nul. Han siger også at man altid har sløjfet tilgangen på 4-polede grupper med samme fase hvis man ikke har haft mere end én fase tilgængelig, men også at man aldrig har måtte.

Mit spørgsmål er om det til tilladt at opdele og sløjfe én fase på tilgangen i samme 4-polede gruppe således at alle 3 poler benytter samme fase? Min problematik er jo nu at jeg er nød til at samle 2 ledere i mine 5 leder kabler og så forsvinder idéen med at kunne bruge en masse på samme tid.

Hvad mener i LDS'ere?

Dimensionerne er således:
Fra klemmekasse 10kvd til måler
Fra måler 10kvd til HPFI
Fra HPFI 6kvd til grupper


vh Martin
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor bruge 2.5 kvadrat, du må vel alligevel kun bruge en 13 ampere sikring, hvis du skal have almindelige 230 volts stikkontakter.
Du må jo hellere lytte til din elektrikker, når han nu skal godkende instalationen.

mvh jens

Hvis du har lavet nyt køkken så skal der jo være frie stik kontakter på 2 forskellige grp. og det syntes jeg ikke lige du har (en 4 polet er stadig kun en grp.).

Desuden så forstår jeg ikke hvorfor du kører 4 polet grp. hvor alle dine apperater deler samme nul.Dvs. hvis det ene apperat springer en sikring ryger der også 3 andre grp..

Og desuden, hvis din elektrikker skal godkende det, så skal du også følge hans anvisninger

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det dur ikke med samme fase på alle fasepoler på din 4-polet gruppe. Eks. ved en 4P 16A, vil din nulleder ved fuld belastning bliver gennemløbet af 3x16A = 48A... Det kan den bestem ikke holde til...

Der er ingen faseforskydning når det er samme fase... så no go---
Hej MLU, der vil være 10 stikkontakter totalt fordelt på 2 grupper kabel 2 og kabel 3, altså gruppe 2 og gruppe 3. Hvorfor jeg har købt 3 fasede grupper er fordi jeg jo allerede har lagt kablerne ind og så vidt jeg har forstået må jeg ikke dele et kabel op i eksempelvis tre 2polede grupper, derfor har jeg købt dem ind.
Annonce
Hen Daniel P, det du skriver giver god mening. Derfor den ekstra fase ind, og så vil det ikke betyde noget? Det er desuden 10A sikringer jeg kommer til at køre med. Så i teorien er det vel 30A max på min PE-leder som i øvrigt er 2,5kvd
Skrevet af mtj1982 på 07 sep 2012 16:20
Hej MLU, der vil være 10 stikkontakter totalt fordelt på 2 grupper kabel 2 og kabel 3, altså gruppe 2 og gruppe 3. Hvorfor jeg har købt 3 fasede grupper er fordi jeg jo allerede har lagt kablerne ind og så vidt jeg har forstået må jeg ikke dele et kabel op i eksempelvis tre 2polede grupper, derfor har jeg købt dem ind.

Men grp. 3 har du koblet køleskab på og så mener jeg ikke du kan kalde stikkontakterne for fri.

Du må godt køre to grp. igennem et 5 ledet kabel HVIS det markeres tydeligt op.
Det er ikke håndværksmæssigt det bedste, men lovligt.

Og som Daniel skriver, så når du deler nul med alle maskiner, så tænk på at hvis der kommer en fejl strøm, så går det igennem alle maskiner på den 4 polde grp.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg ville:
monter de 3stk. 4 polet grupper.
Sløjfe L1, L2 og Nul til de 3 grupper:
Tilslut dine 3 kabler en til hver gruppe.

Leve med at du kun har 2 faser - og undlade at bruge L3 - lær konen at begrænse sig.

Du blander tingene samme. PE-lederen er den gul/grønne og er beskyttelse leder, denne skal der absolut ikke løbe strøm i medmindre du har en fejl på en brugsgenstand.
Hvorfor ikke bruge 2 x 13 ampere sikringer, og så kun bruge de 2 faser , på hvert kabel, så er det rimeigt overskueligt.
mvh jens
Hej Daniel P, det lyder vel egentlig mest fornuftigst. Og ja jeg jeg fik vist lige skrevet PE leder, jeg mente selvfølgelig nullederen.

Lære konen at begrænse sig, ja det må jeg hellere, eller lave det hele om :/ tror jeg lærer hende at begrænse sig. 2 faser er også rigeligt

vh Martin
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis