4-polet gruppe med kun én fase ind i boligen

Jeg har lige lavet nyt køkken. Baggrunden for min EL-installation er at kæresten var træt af at sikringerne sprang når hun brugte elkoger samtidig med ovnen, så jeg har dimensioneret efter devisen hellere for meget end for lidt.

Jeg har trukket 3 stk 5-leder 2,5 kvadrat kabler og fordelingen er således:

Kabel 1: Ovn [L1], Kombi/mikroovn[L2], opvaskemaskine+emhætte+gaskomfur[L3]
Kabel 2: Tørretumbler[L1], vaskemaskine[L2], 1 stikkontakt i bordhøjde til elkoger mv.[L3]
Kabel 3: 4 dobbeltstikkontakter vandret hvor venstre kontakt er [L1] og højre kontakt er [L2] samt køleskab[L3]

Jeg har opsat LK UG18 tavle og har indkøbt 3 stk 3p+nul og skal til at forbinde det. Jeg har desværre kun én fase ind i boligen, men min elektriker kan godt lave mig en ekstra fase som jeg har takket ja tak til, denne bliver installaeret snarest. Det er ikke muligt at trække flere faser ind end denne ene, da klemmekassen kun indeholder 2 faser og nul. Vores aftale er at jeg laver arbejdet og han går det igennem og godkender det og tilslutter.

Min elektriker siger at selv når jeg har fået min nye fase ind, vil jeg stadig være nød til at undlade at bruge den sidste pol i mine grupper fordi man ikke må sløjfe denne på tilgangen med samme fase. Han siger derfor også at nu hvor jeg kun har én fase ind må man kun bruge installere grupper bestående af 2-poler 1p+nul eller 4-poler 3p+nul hvor man kun benytter den ene pol som fase, de to andre disponible og den sidste som nul. Han siger også at man altid har sløjfet tilgangen på 4-polede grupper med samme fase hvis man ikke har haft mere end én fase tilgængelig, men også at man aldrig har måtte.

Mit spørgsmål er om det til tilladt at opdele og sløjfe én fase på tilgangen i samme 4-polede gruppe således at alle 3 poler benytter samme fase? Min problematik er jo nu at jeg er nød til at samle 2 ledere i mine 5 leder kabler og så forsvinder idéen med at kunne bruge en masse på samme tid.

Hvad mener i LDS'ere?

Dimensionerne er således:
Fra klemmekasse 10kvd til måler
Fra måler 10kvd til HPFI
Fra HPFI 6kvd til grupper


vh Martin
Jeg har lige lavet nyt køkken. Baggrunden for min... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
MLU, jeg forstår din pointe vedr gruppe 2, det må jeg høre min elektriker om.

Alt der ikke er ok, skal jo bare laves om, jeg prøver bare at få en bredere forståelse over hvad jeg har gjort rigtigt, og hvad jeg har gjort direkte forkert.
hvis kabel 2 og 3 sidder på samme lysgruppe har du ikke delt stikkontakterne op på 2 lysgrupper som Sb forskriver du skal. Dette kan muligvis løses hvis du bruger smeltesikringer, da det så kun vil være den ene fase der går ved en kortslutning, og ikke hele gruppen. Men om den er helt lovlig skal jeg lige have undersøgt lidt.

Derudover så er der også noget med at der ikke må sættes vaskemaskiner og tørrerumblere på lysgrupperne. De skal have deres egen. Men kan ikke lige huske hvor det står, så den skal jeg også lige se om jeg kan finde, hvis ikke der er en der lige kan komme mig i forekøbet :p
Skrevet af Illisher på 08 sep 2012 08:33
hvis kabel 2 og 3 sidder på samme lysgruppe har du ikke delt stikkontakterne op på 2 lysgrupper som Sb forskriver du skal. Dette kan muligvis løses hvis du bruger smeltesikringer, da det så kun vil være den ene fase der går ved en kortslutning, og ikke hele gruppen. Men om den er helt lovlig skal jeg lige have undersøgt lidt.

Derudover så er der også noget med at der ikke må sættes vaskemaskiner og tørrerumblere på lysgrupperne. De skal have deres egen. Men kan ikke lige huske hvor det står, så den skal jeg også lige se om jeg kan finde, hvis ikke der er en der lige kan komme mig i forekøbet :p


Hvert kabel har sin egen gruppe. Jeg har egentlig også mest lys til at opsætte gruppeafbrydere til smeltesikringer. Nu hvor jeg får to faser ind, er der vel ikke noget i vejen for at sløje L2 til L3 på gruppeafbrydernes da jeg bruger 2,5kvd over det hele. Kablernes indbyrdes afstand er 10cm og de ligger i en omgivelsestemperatur på ca 18-22 grader. Iflg. SB må jeg trække 21A vedvarende på min nulleder ved disse forhold og ved at sløjfe L2 med L3 på tilgangen af grupperne og isætte 10A smeltesikringer, sikrer jeg jo at jeg ikke kommer over 20A på min nulleder da faserne L1 og L2 er forskudt 120gr. Jeg sammenligner lidt teorien fra et komfur med ovn tilsluttet 2 faser som benytter fælles nulleder af størrelsen 2,5kvd i et 5-leder kabel. Denne nulleder lider jo ikke overlast ved at trække maximal strøm fra komfur+ovn samtidig da faserne er forskudt. Sandt eller falsk?
Hvis du bruger 10A løber der ikke også 10A tilbage i null lederen. sådan kan man ikke bare sætte det op. Der vil altid være noget nullstrøm, men den er ikke det samme som den strøm du forbruger. For i så fald skulle null lederen jo have 3x ledertværsnit af fasen. :p Der vil altid være noget nullstrøm, men det er ikke noget man dimentionere ud fra i alm. bolig installationer.
Der skal nok være en installatør et sted der kan forklare teorien bag det bedre end jeg kan
Skrevet af Illisher på 08 sep 2012 09:03
Hvis du bruger 10A løber der ikke også 10A tilbage i null lederen. sådan kan man ikke bare sætte det op. Der vil altid være noget nullstrøm, men den er ikke det samme som den strøm du forbruger. For i så fald skulle null lederen jo have 3x ledertværsnit af fasen. :p Der vil altid være noget nullstrøm, men det er ikke noget man dimentionere ud fra i alm. bolig installationer.
Der skal nok være en installatør et sted der kan forklare teorien bag det bedre end jeg kan


Jamen det er jo endnu bedre så burde det ikke have noget af betydning. Og i teorien bruger apparatet vel noget strøm som så ikke skal tilbage gennem nullederen. Jeg er dog stadig nysgerrig efter om stikkontakter må dele lysgruppe med vaskemaskine, tørretumbler, opvasker eller andet fast installeret. Jeg synes ikke jeg kan læse mig til noget konkret omkring emnet.
Annonce
har også lige søgt lidt igennem Sb for at finde det, men der var ikke lige noget. har bare fået det afvide på et tidspunkt, og gik da udfra det rigtigt... hmm
Der går samme strøm i fase,og  nulleder.
Det er kun pga. faseforskydningen, at en nul kan bruges til 2- 3 faser faser.

Så hvis du sløjfer over, og bruger samme fase, på hver sin sikring, og med fælles nul, vil belastningen på nullederen være det dobbelte.
Eks 2 x 13 ampere på fasen , så vil der køre 26 ampere i nulledningen.


Men det bliver da en rodet instalation, når du blander det hele sådan sammen.

Et kabel til hver fase så der er nul og jord med, uden sløjfninger.

mvh jens
Skrevet af mtj1982 på 08 sep 2012 09:09


Jamen det er jo endnu bedre så burde det ikke have noget af betydning. Og i teorien bruger apparatet vel noget strøm som så ikke skal tilbage gennem nullederen. Jeg er dog stadig nysgerrig efter om stikkontakter må dele lysgruppe med vaskemaskine, tørretumbler, opvasker eller andet fast installeret. Jeg synes ikke jeg kan læse mig til noget konkret omkring emnet.

Nulstrømmen vil kun være reduceret når nullen er fælles for 3 faser som er forskudt 120 grader.

L1 (0 grader) + L2 (120 grader) + L3 (-120 grader)

Som jeg læser dit indlæg vil du anvende L1 (0grader) + L2 (120grader) + L2 (120 grader)

Hvis du så har fuld belastning på de to  gange L2 og ingen belastning på L1, så vil du have 2 x 10A som ligger i fase (120 grader) og derved have 20A på din nul leder… hvilket ikke går.

Du har været inde og kigge på omgivelse temperatur og fermføring mm. Hvis du vil anvende disse regler skal du lave en komplet dimisionering af din installation – efter de regler. Hvorimod der findes tabel 801A – som er en forenkling af reglerne for boliger. Man skal holde sig til en af reglerne, og kan ikke tage det bedste fra hver enkel regl og set samme efter hus behov J

Du er også ude i at din installation har en reduktion i tværsnittet, (2x2,5mm2=5mm2) mod 2,5 i din nul. Hvilket heller ikke er lovligt.

Der er blevet spurgt efter en installatørs kommentar – de er hermed givet :-P

… Jeg vil holde fast i mit tidligere forslag – og du kan evt. øge til 16A sikringer – nu du anvender 2,5mm2- Hvis du anvender monterings materiale som er beregnet for 16A.. LK har blandandet nogle fuga stikkontakter til 16A, men mener kun deres afbryder er til 13A, Så de vil sætte en begrænsning hvis du også anvender grupperne til lys. – Mener at i Opus serien både afbryder og stikkontakter er til 16A.

(Tværsnittet for ledningerne skal være ens i hele gruppen, så du må ikke gå fra eks. 2,5mm2 til noget 1,5mm2 f.eks hvis du slutter sammen med noget eksisterende installation, og eller grupp sikringen skal være efter mindste tværsnit)

Noget som ikke har været på tale, er hvor stor sikringer som sider foran, er det sikringen kun for din installation, eller fælles med flere i opgange? – og eller er der krav til at du skal have en forsikring i indgangen i din tavel fra stigelednning, eller krav til du max må have xx antal grupper af en hvis stikringsstørelse.  

I min installation har jeg forsikringer(dvs. hele mit forbrug kommer gennem dem) på 3x16A(smeltesikringer) – og ingen problemer. Hus på 160mm2, med alle de samme hvidevare og husapperater som du beskriver. Jeg kan derved have et forbrug på maksimal 16 * 400 * kvrod(3) = 11 kW.

Hvis du har 3 grupper med L1 og L2 – med 13A. Vil du kunne have et forbrug på (2*13*230) * 3 grupper = 17,9kW – ved helt optimal fordeling. – Forudsat at der ikke sider noget foran som begrænser.

De nævnte værdier er kontinuerligt forbrug, både smeltesikringer og automatsikringer kan have et vis overforbrug i mindre tidperioder.

Sæt opvasker sammen med en af dine ovne – den som bruger mindst, det er opvaskeren plejer at køre efter der er lavet mad.

Vaskemaskine og tumbler som du har beskrevet. Elkedlen bruger du på gruppe/kabel 3.

Hvis det er et standart kølebskaet har den ikke et forbrug som kræver sin egen fase….


Citat fra Daniel P

"I min installation har jeg forsikringer(dvs. hele mit forbrug kommer gennem dem) på 3x16A(smeltesikringer) – og ingen problemer. Hus på 160mm2, med alle de samme hvidevare og husapperater som du beskriver. Jeg kan derved have et forbrug på maksimal 16 * 400 * kvrod(3) = 11 kW."



Det var godtnok et lille hus

mvh jens
Skrevet af je__ns på 08 sep 2012 12:40
Der går samme strøm i fase,og  nulleder.
Det er kun pga. faseforskydningen, at en nul kan bruges til 2- 3 faser faser.

Så hvis du sløjfer over, og bruger samme fase, på hver sin sikring, og med fælles nul, vil belastningen på nullederen være det dobbelte.
Eks 2 x 13 ampere på fasen , så vil der køre 26 ampere i nulledningen.


Men det bliver da en rodet instalation, når du blander det hele sådan sammen.

Et kabel til hver fase så der er nul og jord med, uden sløjfninger.

mvh jens

Tak for rådene Jens. Jeg har desværre trukket kablerne, lagt dem ind i væggen og filtet køkkenet samt opsat skabe. Jeg er helt enig i at det nu pludselig er blevet en rodet installation. Jeg skulle bare have trukket separate 3 leder kabler til hver fast installeret apparat, så var jeg ude over probelmatikken med at belaste nullederen.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis