4-polet gruppe med kun én fase ind i boligen

Jeg har lige lavet nyt køkken. Baggrunden for min EL-installation er at kæresten var træt af at sikringerne sprang når hun brugte elkoger samtidig med ovnen, så jeg har dimensioneret efter devisen hellere for meget end for lidt.

Jeg har trukket 3 stk 5-leder 2,5 kvadrat kabler og fordelingen er således:

Kabel 1: Ovn [L1], Kombi/mikroovn[L2], opvaskemaskine+emhætte+gaskomfur[L3]
Kabel 2: Tørretumbler[L1], vaskemaskine[L2], 1 stikkontakt i bordhøjde til elkoger mv.[L3]
Kabel 3: 4 dobbeltstikkontakter vandret hvor venstre kontakt er [L1] og højre kontakt er [L2] samt køleskab[L3]

Jeg har opsat LK UG18 tavle og har indkøbt 3 stk 3p+nul og skal til at forbinde det. Jeg har desværre kun én fase ind i boligen, men min elektriker kan godt lave mig en ekstra fase som jeg har takket ja tak til, denne bliver installaeret snarest. Det er ikke muligt at trække flere faser ind end denne ene, da klemmekassen kun indeholder 2 faser og nul. Vores aftale er at jeg laver arbejdet og han går det igennem og godkender det og tilslutter.

Min elektriker siger at selv når jeg har fået min nye fase ind, vil jeg stadig være nød til at undlade at bruge den sidste pol i mine grupper fordi man ikke må sløjfe denne på tilgangen med samme fase. Han siger derfor også at nu hvor jeg kun har én fase ind må man kun bruge installere grupper bestående af 2-poler 1p+nul eller 4-poler 3p+nul hvor man kun benytter den ene pol som fase, de to andre disponible og den sidste som nul. Han siger også at man altid har sløjfet tilgangen på 4-polede grupper med samme fase hvis man ikke har haft mere end én fase tilgængelig, men også at man aldrig har måtte.

Mit spørgsmål er om det til tilladt at opdele og sløjfe én fase på tilgangen i samme 4-polede gruppe således at alle 3 poler benytter samme fase? Min problematik er jo nu at jeg er nød til at samle 2 ledere i mine 5 leder kabler og så forsvinder idéen med at kunne bruge en masse på samme tid.

Hvad mener i LDS'ere?

Dimensionerne er således:
Fra klemmekasse 10kvd til måler
Fra måler 10kvd til HPFI
Fra HPFI 6kvd til grupper


vh Martin
Jeg har lige lavet nyt køkken. Baggrunden for min... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af EISOE på 08 sep 2012 16:53

Korrekt - det er jo netop derfor jeg skriver : ikke må bruge en 4-pol gruppe som 3 lysgrupper ! ( det måtte man i gamle dage )

Og det med konen relaterer sig så til den anden udmelding - det er trods alt nemmere bare at lade være  - jeg ved godt det med tydelig opmærkning - Dymotapen skal så helst være rød

Og opmærkningen skal være alle steder hvor der er adgang til kablet med flere kredse.

I det store hele bør man holde sig fra undtagelserne hvis det er muligt.


Hej EISOE, den var lige smuttet med du havde de 3 lysgrupper med, det beklager jeg. Det er jo ikke sådan når de kære tråde omkring el spørgsmål har en tendens til at blive lange og komme lidt rundt omkring.
Skrevet af mtj1982 på 08 sep 2012 17:08
For god ordens skyld skal det siges at jeg ikke kører mit loftlys på nogle af de i denne debat nævnte kabler. Dette kører for sig med noget eltako lysdæmpere. Altså loftlys (PL dåse) kører helt uden om disse tre 5-leder kabler.


Hej iGen Martin. Så i med nogle 16A 4polet grupper hvor du kun anvender L1 og L2 ... Og så anvend udstyr (stikkontakter mm) som er mærket til 16A...
Hej Daniel.

Det er løsningen kan jeg godt se. LK Opus 66 kan klare 16A. Den dag at konen springer en sikring ved at bruge noget samtidig så skifter jeg det ud. Jeg har nemlig desværre allerede opsat 13A LK Fuga stikkontakter.

vh Martin
Tak til alle for deres hjælp i denne debat. Jeg er blevet en del klogere og har besluttet at lade sidste fasepol i mine lysgrupper være disponibel.

vh Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis