4-polet gruppe med kun én fase ind i boligen

Jeg har lige lavet nyt køkken. Baggrunden for min EL-installation er at kæresten var træt af at sikringerne sprang når hun brugte elkoger samtidig med ovnen, så jeg har dimensioneret efter devisen hellere for meget end for lidt.

Jeg har trukket 3 stk 5-leder 2,5 kvadrat kabler og fordelingen er således:

Kabel 1: Ovn [L1], Kombi/mikroovn[L2], opvaskemaskine+emhætte+gaskomfur[L3]
Kabel 2: Tørretumbler[L1], vaskemaskine[L2], 1 stikkontakt i bordhøjde til elkoger mv.[L3]
Kabel 3: 4 dobbeltstikkontakter vandret hvor venstre kontakt er [L1] og højre kontakt er [L2] samt køleskab[L3]

Jeg har opsat LK UG18 tavle og har indkøbt 3 stk 3p+nul og skal til at forbinde det. Jeg har desværre kun én fase ind i boligen, men min elektriker kan godt lave mig en ekstra fase som jeg har takket ja tak til, denne bliver installaeret snarest. Det er ikke muligt at trække flere faser ind end denne ene, da klemmekassen kun indeholder 2 faser og nul. Vores aftale er at jeg laver arbejdet og han går det igennem og godkender det og tilslutter.

Min elektriker siger at selv når jeg har fået min nye fase ind, vil jeg stadig være nød til at undlade at bruge den sidste pol i mine grupper fordi man ikke må sløjfe denne på tilgangen med samme fase. Han siger derfor også at nu hvor jeg kun har én fase ind må man kun bruge installere grupper bestående af 2-poler 1p+nul eller 4-poler 3p+nul hvor man kun benytter den ene pol som fase, de to andre disponible og den sidste som nul. Han siger også at man altid har sløjfet tilgangen på 4-polede grupper med samme fase hvis man ikke har haft mere end én fase tilgængelig, men også at man aldrig har måtte.

Mit spørgsmål er om det til tilladt at opdele og sløjfe én fase på tilgangen i samme 4-polede gruppe således at alle 3 poler benytter samme fase? Min problematik er jo nu at jeg er nød til at samle 2 ledere i mine 5 leder kabler og så forsvinder idéen med at kunne bruge en masse på samme tid.

Hvad mener i LDS'ere?

Dimensionerne er således:
Fra klemmekasse 10kvd til måler
Fra måler 10kvd til HPFI
Fra HPFI 6kvd til grupper


vh Martin
Jeg har lige lavet nyt køkken. Baggrunden for min... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg siger SUK!!!!!!!!!

Jeg er glad for vi har fået el-eftersyn, således EL-GDS´ere kan få en over snuden ved salg...
Skrevet af MLU på 07 sep 2012 16:04
Hvis du har lavet nyt køkken så skal der jo være frie stik kontakter på 2 forskellige grp. og det syntes jeg ikke lige du har (en 4 polet er stadig kun en grp.).

Desuden så forstår jeg ikke hvorfor du kører 4 polet grp. hvor alle dine apperater deler samme nul.Dvs. hvis det ene apperat springer en sikring ryger der også 3 andre grp..

Og desuden, hvis din elektrikker skal godkende det, så skal du også følge hans anvisninger

ved renovering skal køkketnet rigtig nok deles op på 2 grupper. og der skal rigtig nok være 3 disponible stikkontakter (og den til køle skabet tæller ikke med her)  
Stikkontakterne skal ikke være på 2 forskellige grupper, der blander du de 2 regler sammen. 


4 polede grupper er fint til et køkken. Men jeg ville aldrig bruge dem til lysgrupper. For som de ander siger, at hvis den slå fra, så er der mange ting uden strøm. Derudover kan man også være så heldig at hvis man får løsnet nullen i gruppen, få alle apperater lige 400V og bliver grillet godt og grundigt. 

Skrevet af je__ns på 07 sep 2012 15:50 
Hvorfor bruge 2.5 kvadrat, du må vel alligevel kun bruge en 13 ampere sikring, hvis du skal have almindelige 230 volts stikkontakter.
Du må jo hellere lytte til din elektrikker, når han nu skal godkende instalationen.

mvh jens


Jo flere af LKs stikkontakter må godt forsikres med 16A.  De har oppet sig, tidligere var de kun mærket til 13A.



Derudover synes jeg det er en dum ide at kaste sig ud i, som ufaglært. Også selvom du får en kammerat der er elektriker til at kontrollere at det (på overfladen) er lavet korrekt.  Husk at få lavet SKS på det.
Skrevet af Illisher på 07 sep 2012 17:05

ved renovering skal køkketnet rigtig nok deles op på 2 grupper. og der skal rigtig nok være 3 disponible stikkontakter (og den til køle skabet tæller ikke med her)  
Stikkontakterne skal ikke være på 2 forskellige grupper, der blander du de 2 regler sammen. 


4 polede grupper er fint til et køkken. Men jeg ville aldrig bruge dem til lysgrupper. For som de ander siger, at hvis den slå fra, så er der mange ting uden strøm. Derudover kan man også være så heldig at hvis man får løsnet nullen i gruppen, få alle apperater lige 400V og bliver grillet godt og grundigt. 

Slettet >Tak for rettelsen<.

Nu kan jeg se at der er andre der mener det samme .

Havde forstået det sådan, at de frie stik kontakter skulle fordeles på  2 grp. (som så godt må forsyne andre dele af huset).

Og ja det med at alle apperater får 400 volt ved nul fejl er ikke lige en god ting...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

I køkkenet skal der min. være 3. stikkontakter. (stikkontakter til brug for ikke fast brugsgenstande)
I køkkenet skal stikkontakterne være fordelt på min. 2 grupper.
En 4polet gruppe tæller kun som en gruppe.
Annonce
Skrevet af Daniel p på 07 sep 2012 17:23
I køkkenet skal der min. være 3. stikkontakter. (stikkontakter til brug for ikke fast brugsgenstande)
I køkkenet skal stikkontakterne være fordelt på min. 2 grupper.
En 4polet gruppe tæller kun som en gruppe.

"Hvis man ved renovering fjerner hele installationen i et lokale, skal den nye installation derimod udføres efter stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, 6A, 6B og 6C. Det vil sige, at der for eksempel i køkkener skal etableres mindst tre disponible stikkontakter fordelt på mindst to lysgrupper."

Og jeg har 2 stikkontakter på én gruppe og 8 stikkontakter på en anden gruppe. SÅ det burde være ok.
Skrevet af je__ns på 07 sep 2012 16:52
Hvorfor ikke bruge 2 x 13 ampere sikringer, og så kun bruge de 2 faser , på hvert kabel, så er det rimeigt overskueligt.
mvh jens

Det var også en mulighed, og det er i den grad overskueligt. Jeg kan dog ligeså godt udnytte den strøm min installation kan klare.
Skrevet af StenKrog på 07 sep 2012 16:55
jeg siger SUK!!!!!!!!!

Jeg er glad for vi har fået el-eftersyn, således EL-GDS´ere kan få en over snuden ved salg...

Hej StenKrog

Hvad sukker du over?  Mener du med dit indlæg at der er noget af det jeg giver udtryk for at have lavet vil give mig en over snuden ved salg? I så fald hvad?

vh Martin
Skrevet af MLU på 07 sep 2012 16:36

Men grp. 3 har du koblet køleskab på og så mener jeg ikke du kan kalde stikkontakterne for fri.

Du må godt køre to grp. igennem et 5 ledet kabel HVIS det markeres tydeligt op.
Det er ikke håndværksmæssigt det bedste, men lovligt.

Og som Daniel skriver, så når du deler nul med alle maskiner, så tænk på at hvis der kommer en fejl strøm, så går det igennem alle maskiner på den 4 polde grp.
Det bliver lidt sjusket at dele dem op, så jeg tror jeg vælger at køre med de 4 polede grupper og så som Daniel P skriver, kun sløjfe L1, L2 og nul.

Jeg kan ikke se at det skulle betyde noget at en fejlstrøm går gennem apparaterne på gruppen så længe HPFI slår fra hvis der opstår en sådan? Så vidt jeg i øvrigt kan se på diagrammerne over mine automatsikringer, så er det kun fasen som slår fra og ikke nul. Herudfra konkluderer jeg så at alt el i boligen er "udsat" for fejlstrøm i 30ms indtil HPFI slår fra, om de sidder på samme gruppe eller ej. Faserne er jo isoleret fra hinanden hvad enten de sidder på en 2 eller 4 polet gruppe, men de deler alle samme nul, selvom sikringerne er koblet på eller koblet fra
Skrevet af mtj1982 på 07 sep 2012 17:35


Kabel 1: Ovn [L1], Kombi/mikroovn[L2], opvaskemaskine+emhætte+gaskomfur[L3]
Kabel 2: Tørretumbler[L1], vaskemaskine[L2], 1 stikkontakt i bordhøjde til elkoger mv.[L3]
Kabel 3: 4 dobbeltstikkontakter vandret hvor venstre kontakt er [L1] og højre kontakt er [L2] samt køleskab[L3]


"Hvis man ved renovering fjerner hele installationen i et lokale, skal den nye installation derimod udføres efter stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, 6A, 6B og 6C. Det vil sige, at der for eksempel i køkkener skal etableres mindst tre disponible stikkontakter fordelt på mindst to lysgrupper."

Og jeg har 2 stikkontakter på én gruppe og 8 stikkontakter på en anden gruppe. SÅ det burde være ok.

ja der står jo at de skal fordeles på 2 lys grp.

http://www.sik.dk/Global/Publikatio...allationer

(Nederst).

men om man kan kalde den ene 4 polet (kabel 2) for en lys grp. når du nu har alt det andet på må proff. afgøre.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis