Novopan vs. Lewis plader i 1 sal vådrum

Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første sal badeværelse, og jeg har der kigget på både Novopan såvel en Lewis plade løsning.

Umiddelbart syntes jeg det forholder sig således at Lewis både er lidt billigere, kræver mindre understøtning(900mm frem for 300mm) og jeg ville nok være mere tryg ved at lime klinker her på. Dog fylder det mere i højden(det kan godt gå i mit tilfælde), men omvendt nemmere at lave en bruseniche med "sænket bund/fald"...

Eller ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
4b) hvilken mærke pexslange vil i vælge?

Ved ikke hvilket mærke. Men du skal være opmærksom på, at det ikke må være med udvendig iltspærre, da det kan komme til at knirke. Jeg har selv brugt http://www.rothscandinavia.dk/oversikt_xperts5.php som var hvad den lokale vvs grossist havde til fornuftig pris.
Uden iøvrigt at have sat mig ind i projektet!

Hvorfor det der først den ene vej og så den anden vej bjælkehalløj? :o)


Korte bjælker imellem de eksisterende (oprettede) bjælker med den valgte afstand, (30 - 40 cm?), kan vel gøre det.
De korte bjælker monterres med bjælkesko. Og de skruer der anvendes til fastgørelsen af bjælkeskoene til den eksisterende bjælke skal være så lange at de når ind i den gamle bjælke.

Er det iøvrigt nødvendigt at anvende 45x95 mm spærtræ til opretningen? Kan forskallingsbrædder, (pæne, lige, lange), 25x100/125 mm ikke gøre det?
Hvor højt må færdigt gulv max. være over overkant bjælke ?
For dette har jo også en betydning for hvordan jeg ville gribe det an.
@pilehave. Nå ja selvfølgelig bjælkesko er jo løsningen.

@sittibg bull. Jeg havde egentlig også til at starte med regnet med at skulle opbygge gulvet på den måde du foreslår og så bare bruge lægter. Men har surfet nettet tyndt og alle steder foreslår man at indsætte supplerende bjælker til bjælkelaget uden tværgående lægter.

Så jeg går udfra det bære på en anden måde eller sådan noget.

Jeg ved ikke om man kan bruge forskallingstræ istedet for spærtræ. Men jeg forestiller mig at spærtræ er 100% lige i forhold til forskalling.

@koluda. Gulvet skal helst være så lavt som muligt idet det skal støde op til et andet gl. Fyrretræsgulv. Så jeg vil helst undgå at der bliver et "trappetrin" ned.
Den længste afstand der er imellem bjælkens centrum er 98 eller ligger de omkring 90 for de øvrige. Den længste bjælke er 4,2 meter. Jeg ved ikke om det var svar på spørgsmål.
Okay, med det spænd og afstand mellem din bjælker, og så lidt overhøjde over bjælker som muligt, ville jeg gribe det sådan her an.

Læg 1 stk 45 x 145 spærtræ på hver side af dine gulvbjælker, disse fastskrues skydes forskudt i top og bund pr. ca. 300mm disse monteres så de danner en ret flade henover bjælkerne, så bruge et en retskinne eller snor henover dine bjælker, og holde disse 22mm under din snor/retskinne, så vil gulvet når blive rettet op samtidigt med de forstærker dit bjælkelag, og indlægger mellem bjælkerne.

Når du har disse på hver side at bjælkerne, lægges en veksel på tværs så lang ude ved kanterne som muligt, og der lægges veksler mellem disse med max. 600mm c/c afstand, herefter kan der så udlægges høvlet forskalling mellem dine bjælker til din varmefordelingsplader og varmeslanger, det kan være nødvendig at stemme ud i overkanten af dine bjælker for at vende gulvvarme slangerne henover din bjælker, men dette burde ikke være et problem, da du laver disse ca. 5 cm fra kanterne af, og du har påforet en 45x145 spærtræ på begge sider af bjælken.

Når disse er lagt skal der udlægges et lag gulvpap, og efterfølgende et svømmende GF 19 undergulv.

I det område du skal have bruse niche, nedsænkes din 45 x 145 yderligere, med det fald til afløbet du gerne vil have, da der sikkert lægger en bjælke i dette område, må overkanten af dette nedhøvles til overkant forskalling efterfølgende, men lave alt det andet før du begynder at høvle eller stemme overkant bjælke, så er det nemmere at styre både fald og nedsænkningen i bruse området, i forhold til omkring liggende gulv, da dette jo netop er overkant bjælke.

3c) hvordan sætter man vinklerne på understøtterne - skruer man først vinklen på støtterne og dernæst på bjælkerne således man
kun bruger de øverste huller på vinklen når man fastgøre dem på bjælken !!


Her anvendes selvfølgelig bjælkesko til formålet...


4) herefter udlægges nye forskallingsbrædder (de gl. kunne ikke bruges:-( med mellemrum til fordelingsplader. Skal man anvende
høvlede forskallingsbrædder ? og hvilken dimension skal de have som minimum?


Jep, høvlet forskalling, som har målene 22 x 95mm


4a) jeg kan se der er mange priser på fordelingsplader og sikkert også på kvalitet, hvilke vil i anbefale til 20 mm pex ?
4b) hvilken mærke pexslange vil i vælge?


Jeg ville købe både varmefordelingsplader samt pex. af Søren fra DV Centeret, så er du sikker på en god pris, og en kvalitet som Søren står inde for.
http://www.dvcenter.dk/



5) dernæst skal der udrulles enten pap eller skum, hvad er bedst?


Gulvpap, skum har det med at "falde" sammen, dette sker ikke med kraftig gulvpap.


7) til slut lægges 30x30 fliser i noget fliseklæber som kan gives sig - noget specielt godt mærke i kan anbefale?
7a) vil i lægge 30x60 fliser eller er det at gamble ?


Ja, jeg ville da bruge Lip multiklæb, men de fleste mærker har et produkt der er lidt "flexibelt" i klæbere, ellers kan dette tilsættes i klæberen også.

Hvis undergulvet er stift nok, er 30x60 ikke et problem, så hvis det var hjemme hos mig selv, ville jeg ikke være tilbageholdende, men jeg ville så også overdimensionere undergulvet kraftigt hvis det var mit badeværelse jo...

8) glemte lige at nævnes at der skulle isoleres i bjælkelaget - er det lige meget om det er faste bat/murbats eller andet som bruges
eller hvad plejer i at anvende?


Ja, der skal udlægges min. 100mm isolering, og det er alm. mineral uld, og ikke hårde bats.
Man da der er gulvvarme ville jeg isolere helt op til undergulvet, så du slipper for at meget af varmen render mellem dine bjælker, ude til skunkrum og tilstødende rum.
@koluda

Først 1000 gange tak fordi du gider at bruge tid på at svare så detaljeret som du gør.

Jeg har dog lige et par supplerende spørgsmål

- har jeg forståret det ret, at jeg ikke behøver de her ekstra støtte bjælker imellem de oprindelige bjælker, når jeg bare bygger op med veksler i bjælkelaget pr 60 cm? vil du evt gå længere ned i c/c afstand, hvis konen bestemmer sig for 30x60 fliser ?

-hvilket størrelse tømmer vil du anvende som veksler?

-jeg mener at have læst at varmefordelingspladerne kun må fastgøres i den ene side er det korrekt ? skal man bruge special søm/skruer til dette?

Rummet hvor varmen skal ligge skal bruges som køkken med kogeø. Der er forskellige holdninger til lægning af gf-plader og varmeslanger.

- vil du lægge slanger ind under køkken elementer og kogeø (den eneste ulempe jeg har læst er, at madvare ikke kan holde sig længe pga varmen i skabene?

- vil du lægge ét stort svømmende gulv i gfplader (dvs ind under øen og det øvrigekøkken inventar? eller vil gulvet da ikke kunne arbejde = knækkede fliser/fuger?

Og igen tak fordi du /i gider at bruge tid på at hjælpe andre herinde
Skrevet af bislyngby på 30 sep 2012 18:59
 
- har jeg forståret det ret, at jeg ikke behøver de her ekstra støtte bjælker imellem de oprindelige bjælker, når jeg bare bygger op med veksler i bjælkelaget pr 60 cm? vil du evt gå længere ned i c/c afstand, hvis konen bestemmer sig for 30x60 fliser ?
Ja, det er korrekt.

Mindre c/c afstand vil ingen effekt have, da disse bæres af dine orig. forstærkede bjælker, vil disse være det "svageste" punkt i konstruktionen.

Skrevet af bislyngby på 30 sep 2012 18:59

-hvilket størrelse tømmer vil du anvende som veksler?
Her kan du godt nøjes med 45x95 regler, de spænder jo over max. 1 meter.

Skrevet af bislyngby på 30 sep 2012 18:59

-jeg mener at have læst at varmefordelingspladerne kun må fastgøres i den ene side er det korrekt ? skal man bruge special søm/skruer til dette?
Det er korrekt ja, papsøm eller klammer kan anvendes, det nemmeste er klart klammer i et klammehammer / kødben.

Skrevet af bislyngby på 30 sep 2012 18:59

Rummet hvor varmen skal ligge skal bruges som køkken med kogeø. Der er forskellige holdninger til lægning af gf-plader og varmeslanger.

- vil du lægge slanger ind under køkken elementer og kogeø (den eneste ulempe jeg har læst er, at madvare ikke kan holde sig længe pga varmen i skabene?
Ja, generelt ville jeg ikke lægge dem under skabene, men er det besværligt at vende dem uden for skabene, så ville jeg lægge dem under skabene også.


Skrevet af bislyngby på 30 sep 2012 18:59

- vil du lægge ét stort svømmende gulv i gfplader (dvs ind under øen og det øvrigekøkken inventar? eller vil gulvet da ikke kunne arbejde = knækkede fliser/fuger?
Hmm, generelt ville jeg ikke lægge et svømmende gulv under køkkenet nej, men i dette tilfælde ville jeg alligevel, GF gipsen svinger nemlig ikke i dimensioner ved svingende fugt, som evt. undergulv, så den ville stå fast under køkkenet, også evt. trække sig andre steder.


Skrevet af bislyngby på 30 sep 2012 18:59

Og igen tak fordi du /i gider at bruge tid på at hjælpe andre herinde
Var så lidt...


Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også