Novopan vs. Lewis plader i 1 sal vådrum

Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første sal badeværelse, og jeg har der kigget på både Novopan såvel en Lewis plade løsning.

Umiddelbart syntes jeg det forholder sig således at Lewis både er lidt billigere, kræver mindre understøtning(900mm frem for 300mm) og jeg ville nok være mere tryg ved at lime klinker her på. Dog fylder det mere i højden(det kan godt gå i mit tilfælde), men omvendt nemmere at lave en bruseniche med "sænket bund/fald"...

Eller ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har bygningssagkyndige og lignende ikke nødvendigvis erfaring med disse glimrende materialer.

Det giver i hvert fald ikke samme problemer med vægten og højden på gulvet.
Skrevet af bislyngby på 20 aug 2012 17:23
 
Jeg har haft flere håndværkere ude og se på mit projekt og de siger desværre alle at de vil støbe med lewisplader.
De ryster alle på hovedet når jeg foreslår en opbygning med gf fibergips.

Hvorfor er der ikke flere som kender til denne løsning? - måske René og Orla kan komme med en kommentar og få mig overtalt😄

Ja, lad dem bare ryste på hovedet, det er mangel på ny viden, og manglende opfølgning omkring nye byggematerialer de ikke ved bedre.

De vil hellere lave en masse beregninger, og udføre en masse udnødvendige forstærkninger i konstruktioner, for at bruge deres forældet løsning med Lewis pladerne, men den er altså forældet, der er ingen fordele overhovedet ved at bruge en støbt løsning, frem for GF gulvgipsen, men flere klare fordele ved netop at bruge GF gulvgipsen.

  • billiger løsning end støbt gulv
  • væsentligt mindre byggehøjde
  • hurtigere responstid ved gulvvarme, deraf bedre comfort og lavere varmeforbrug
  • let løsning som ikke kræver beregninger og forstærkninger pga. den lave vægt
  • utroligt hurtig og simpelt at lægge
  • uden større tørretid som betonløsningen, dvs. når limen er tør kan arbejdet fortsætte
  • et helt tør løsning som ikke tilføjer fugt til bygningen, som den støbte løsning gør

Eneste ulempe er at de ikke anbefale 30x60 fliser og derover, men min erfaring med større klinker på GF gipsen er dog gode, ikke at jeg siger der ikke kan være problemer med større klinker.

Fordele ved at støbe... udover størrelsen på klinker kan jeg faktisk ikke finde en eneste... kan kun nævne en masse ulemper som bla. ovenstående.

Skrevet af SlettetBruger-202005 på 20 aug 2012 18:25
Nej enig - der kan være gamle holdninger 
Ja, det er dem der hænger i 20 år gamle og forældede byggetraditoner....

Der skal desværre meget til at rykke disse videre, der sker først når de har haft tingene mellem hænderne så at sige, og ser hvor nemt og simpelt tingene faktisk kan laves, med lidt nytænkning og nye materialer...
Hold da op i er hurtige i dette forum😄

Jeg må prøve at se om jeg kan få overtalt en håndværker til at lave den på din måde René. Men det bliver nok svært når ikke de har prøvet det før og at de vil nok ikke give nogen form for garanti.

Rene du har vel ikke en "drejebog" liggende til mit projekt.
Jeg forestiller mig at rive det gamle plankegulv op og fjerne leribdskuddet mod min mindre opvarmede kælder og dernæst isolere imellem bjælkerne (95cm).

Inden da er gulvet evt rettet op og forstærket mellem bjælkerne med høvlede lægter hver 50 cm, som monteres med bjælkesko på siden af de nuværende bjælker.

Så vil jeg bruge de eksisterende gulvbrædder som forskalling og lægge varmefordelingsplader på/imellem fulvbrædderne og slager. Dernæst svømmende gf19 fibergips. Og tilsidst fliseklæp og klinker.

Har jeg glemt noget i min opbygning eller er jeg helt forkert på den?
Der skal være køkken/alrum så vådrumsmembran er vel ikke påkrævet.

Hvad vil et realistisk m2 pris være i materialet uden klinker egentlig være?

Iøvrigt et rigtig fedt forum og rart at Orla og René gider at bruge tid på at vejlede os gds'er


Annonce
Skrevet af bislyngby på 20 aug 2012 20:03
Hold da op i er hurtige i dette forum😄

Jeg må prøve at se om jeg kan få overtalt en håndværker til at lave den på din måde René. Men det bliver nok svært når ikke de har prøvet det før og at de vil nok ikke give nogen form for garanti.
Uanset om de har lavet det før eller ej, så skal der altså være 5 års garanti for deres arbejde, vil de ikke give dette, så find en anden.

Man kan jo ikke hver gang man skal lave noget nyt bare sige man ikke vil garantere for resultatet, sådan hænger det ikke sammen med at være selvstændig...

Kunden bestemmer selvfølgelig selv hvilken måde de vil have tingene lavet på, som altid har kunden jo "ret", og skal ikke rette sig ind efter hvordan håndværkerne foretrækker at lave tingene.
Skrevet af bislyngby på 20 aug 2012 20:03

Rene du har vel ikke en "drejebog" liggende til mit projekt.
Nej, jeg fik desværre ikke taget så mange billeder, så jeg kunne lave en step by step anvisning på arbejdet, har jeg dog efterfølgende fortrudt da det er ret simpelt arbejde, og sagtens kunne laves via lidt billeder og information.

Skrevet af bislyngby på 20 aug 2012 20:03

Jeg forestiller mig at rive det gamle plankegulv op og fjerne leribdskuddet mod min mindre opvarmede kælder og dernæst isolere imellem bjælkerne (95cm).

Inden da er gulvet evt rettet op og forstærket mellem bjælkerne med høvlede lægter hver 50 cm, som monteres med bjælkesko på siden af de nuværende bjælker.

Så vil jeg bruge de eksisterende gulvbrædder som forskalling og lægge varmefordelingsplader på/imellem fulvbrædderne og slager. Dernæst svømmende gf19 fibergips. Og tilsidst fliseklæp og klinker.

Har jeg glemt noget i min opbygning eller er jeg helt forkert på den?
Det er korrekt fremgangsmåde ja, men det er stort arbejde med alle disse lægter, hvis der er højde nok, ville jeg montere lægter på siden af bjælkerne i oprettet højde, også lagt lægter på tværs af disse efterfølgende, så kan disse bare skures fast ned i den underliggende lægte, så sømmes til bjælkerne med 98mm ringsøm pr. 300mm, det er meget nemmere og ikke mindst meget hurtigere...

Ellers er opbygningen helt korrekt ja.

Skrevet af bislyngby på 20 aug 2012 20:03

Har jeg glemt noget i min opbygning eller er jeg helt forkert på den?
Der skal være køkken/alrum så vådrumsmembran er vel ikke påkrævet.
Opbygningen er som sagt helt fint, og nej der skal ikke være vådrumsmembran i køkken/alrum, det er kun rum med afløb i gulvet der betegnes som vådrum.
Skrevet af bislyngby på 20 aug 2012 20:03

Hvad vil et realistisk m2 pris være i materialet uden klinker egentlig være?

Iøvrigt et rigtig fedt forum og rart at Orla og René gider at bruge tid på at vejlede os gds'er


Snakker vi kun gipsen her, eller er det med gulvvarmeslanger, isolering, lægter osv.. ?

Ja, vi andre hygger os jo også herinde, også kan vi jo lige så godt tilføje lidt i forummet, men noget af vores erfaring og viden...
Er der nogen der rent faktisk har regnet på hvad vægtforskellen på f.eks. 58 mm beton på svalehaleplader er ift. gulvgips-løsningen?
Så har jeg fået åbnet for mit gulv i stueetage som måler 4m x 7m. Det viser sig at gulvet er bygget op af 8 bjælker som måler 17-18 cm i tykkelsen. Centerafstanden er ca. 90cm. Men jeg er blevet lidt i tvivl om opbygningen af gulvet som skal have gulvvarme/klinker.

Jeg havde forestillet mig:

1) først at rette gulvet op med 45x95 spærtræ men bliver vel nok nød til at bruge 45x120 spærtræ idet de eksisterende bjælker er noget runde.

2) indsætte 2 ekstra spærtræ således jeg får en c/c afstand på 30 cm. Det er vel nok med 45x95 ellers skal det være 45x120?

3) jeg går udfra at det nye bjælkelag opbygges som det vises på tegningen nederst- dog er der kun indtegnet et spærtræ på højkant - der skal jo sagt 2 stk. mellem de eksisterende bjælker

3a) hvilke trædimension skal der bruges som understøttelse for de nye "bjælker"/spærtræ?
3b) hvor stor afstand skal der være mellem disse støtter?
3c) hvordan sætter man vinklerne på understøtterne - skruer man først vinklen på støtterne og dernæst på bjælkerne således man
kun bruger de øverste huller på vinklen når man fastgøre dem på bjælken !!

4) herefter udlægges nye forskallingsbrædder (de gl. kunne ikke bruges:-( med mellemrum til fordelingsplader. Skal man anvende
høvlede forskallingsbrædder ? og hvilken dimension skal de have som minimum?
4a) jeg kan se der er mange priser på fordelingsplader og sikkert også på kvalitet, hvilke vil i anbefale til 20 mm pex ?
4b) hvilken mærke pexslange vil i vælge?

5) dernæst skal der udrulles enten pap eller skum, hvad er bedst?

6) herefter udlægges 19 mm knauf gulvgips flydende, som limes fer/net

7) til slut lægges 30x30 fliser i noget fliseklæber som kan gives sig - noget specielt godt mærke i kan anbefale?
7a) vil i lægge 30x60 fliser eller er det at gamble ?

8) glemte lige at nævnes at der skulle isoleres i bjælkelaget - er det lige meget om det er faste bat/murbats eller andet som bruges
eller hvad plejer i at anvende?

Jeg håber rigtig meget at mine livliner Koluda og Orla vil byde ind på mine mange spørgsmål, men i andre er selvfølgelige også velkommen til at byde ind med erfaringer/råd
ahhh.... fandt lige ud af at uploade billede af kontruktionen i stedet for at linke til den




I stedet for vinkler skal du bruge bjælkesko. Så kan alle skrue/søm huller bruges
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også