Novopan vs. Lewis plader i 1 sal vådrum

Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første sal badeværelse, og jeg har der kigget på både Novopan såvel en Lewis plade løsning.

Umiddelbart syntes jeg det forholder sig således at Lewis både er lidt billigere, kræver mindre understøtning(900mm frem for 300mm) og jeg ville nok være mere tryg ved at lime klinker her på. Dog fylder det mere i højden(det kan godt gå i mit tilfælde), men omvendt nemmere at lave en bruseniche med "sænket bund/fald"...

Eller ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da op jeg har hørt meget fra fagfolk og alm. mennesker mht udførelsen af mit gulv. Der er ingen som er enig i opbygning, men jeg har holdt fast i den, idet min mavefornemmelser siger den nok skal holde.

Jeg skal lige være helt sikker på montage af gfpladerne.

-Skal GFpladerne skrues fast ? - umiddelbart ville jeg bare lime pladerne således de bliver "til en stor løs plade" Men fagfolk spørger hvad mit argument er for det....

-Hvor stor afstand skal der være til væggen/pladerne ?

Så lige et spørgsmål vedr. montering af køkkenelementerne
- jeg havde tænkt mig at soklen på kogeøen skulle monteres med montagelim til flisegulvet - således jeg undgå at skulle skrue igennem gulvet (ellers bliver gfgulvet ikke svømmende). Er det måden eller er vægten fra øen nok til at den står fast?

Argumentet for et "flydende" gipslag ovenpå trækonstruktionen er at underlaget så kan udvide sig og trække sig sammen og forskyde sig som det vil under gipsen.

Skulle du have trægulv ovenpå din gips kunne du bare skrue gipsen fast og så lægge gulvpap mellem gips og trægulv. Så kunne trægulvet stadig bare glide rundt ovenpå gipsen.

Jeg har også set eksempler på konstruktioner hvor man på gipsen lægger et dobbelt lag plast og så lægger et spartellag ovenpå, men klinkerne på til sidst. Det virker dog lidt besværligt synes jeg...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Undskyld jeg bryder ind i tråden, jeg er selv i gang med at planlægge lignende løsning som omtales, her vil jeg forstærke den bærende konstruktion da jeg også har for stor c/c afstand (85 cm) og samtidig ønsker at rette mit gulv op - jeg har dog i stedet et ønske om at påfore 45x120mm spærtræ langs strøerne og 45x95 som veksler/tværgående med max 60 cm c/c. Ser i noget problem i dette - også i forhold til bygningsrelegmenter mv.? Det er mere i forhold til Koludabygs forslag, hvor han foreslår 45x145 som påforings langs de eksisterende strøer. Jeg ønsker 45x120mm da jeg har kælder nedenunder, hvor jeg ønsker at montere "hævede" gipslofter mellem blotlagte strøer - hvis der bruges 45x145mm har jeg kun 35mm at gøre med (uden gips vel og mærket).

Oven på den forstærkede konstruktion vil jeg montere et Novopan klimagulv med fræsede spor til vandslanger, herefter 12 mm spånplade og til sidst et flydende 14 mm gulv oven på gulvpap.
Hvorfor er der ingen der foreslår Wedi plader/Jackoboard? - Jeg selv har lavet en træ opbygning som Koludabyg beskriver, men har valgt 13 mm Wedi/Jacko som top istedet for gulvgips - Pladerne er tæt skruet fast i træunderlaget, og virker meget stabile - Kan denne løsning ikke bruges istedet for gulvgips? Er der nogle der har prøvet det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også