Novopan vs. Lewis plader i 1 sal vådrum

Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første sal badeværelse, og jeg har der kigget på både Novopan såvel en Lewis plade løsning.

Umiddelbart syntes jeg det forholder sig således at Lewis både er lidt billigere, kræver mindre understøtning(900mm frem for 300mm) og jeg ville nok være mere tryg ved at lime klinker her på. Dog fylder det mere i højden(det kan godt gå i mit tilfælde), men omvendt nemmere at lave en bruseniche med "sænket bund/fald"...

Eller ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Super så tror jeg godt jeg kan begynde at bestille materialer til projektet.

Lige til sidst her på fladrebet.

- nu hvor jeg kan lægge flydende gulv under køkkenelementerne så kan jeg vel også godt lægge fliser i hele rummet? Så slipper jeg jo for en masse tilskæringer:-)

koluda@ jeg er lige gået i tænkeboksen mht til at skære ud til gulvvarmeslanger i de eksiterende bjælker. ligesom jeg vel ikke kan være helt sikker på at varmefordelingspladerne kommer til at lægge jævn fordelt i mellem bjælkerne- umiddelbart kan jeg vel løbe ind i at der måske skal lægges en gulvvarmeslange i selve bjælken.

Hvordan ville du bygge gulvet op, hvis nu forskallingsbrædderne gerne måtte lægges på tværs af bjælkerne - dvs gulvet bliver ca. 22mm højre end den første løsning.

Vil jeg så skulle lave støtte bjælker pr 30 cm imellem de eksisterende bjælker. Støtte bjælkerne bliver således støttet op af 45x95 regler på tværs imellem de eksisterende bjælker - ligesom den tidligere tegning.
Ja, den opbygning kan selvfølgelig give problemer med at man ikke kan få fordelt slangerne ens, og der derfor vil blive nogle områder hvor der ikke vil være slanger.

Kan du leve med en forhøjelse på 22mm ville jeg gribe det helt anderledes an, og bygge det op med lidt mere styrke, det ville også betyde du nemt kan vende din slanger over bjælkerne, så giver faktisk flere fordele.

Så ville jeg smide 45x145 opretning på begge sider af eksisterende bjælker, disse rettes selvfølgelig op til ret plan, herefter monteres en 45x145 veksel i begge ender så langs ude som muligt, samt en i midten, disse sættes selvfølgelig så de passer overkant nyoprettede bjælker, mellem disse veksler lægger du så nye mellem bjælker på langs af eksisterende bjælker i 45 x 145 pr.

Så har du fået mere styrke i gulvet, og du er klar til gennemgående forskalling i rummet, og kan nemt vende slangerne over forskallingen.
Men bliver gulvet så ikke forhøjet med 22 + 45 mm = 67 mm i forhold til den første opbygning?
Annonce
Nej, kun med de 22mm som forskallingen fylder, opbygningen er jo herfra den samme som hvor forskallingen er lagt mellem bjælkerne.
Nå nu forstår jeg. Så jeg lægger de nye bjælker imellem vekslerne, således de nye bjælker ligger parallelt med de eksisterende bjælker. Er det korrekt?

Hvor tæt skal de nye bjælker ligge - jeg kan se du har skrevet pr. Men mangler et tal😄

Så alt tømmer imellem de eksisterende bjælker er udført i 45x145. Bliver det hele bare fastgjort med Bjælkesko?
Nå nu forstår jeg. Så jeg lægger de nye bjælker imellem vekslerne, således de nye bjælker ligger parallelt med de eksisterende bjælker. Er det korrekt?

Jep, de nye mellem bjælker ligger du parralet med de eksisterende spær, mellem vekslerne i enderne og den veksler der i midten, så har du kort spænd på de mellem bjælker.

Hvor tæt skal de nye bjælker ligge - jeg kan se du har skrevet pr. Men mangler et tal😄

Ups, der skulle have stået max. 600mm men du lægger den jo bare i midten af bjælkerne, har du mindst ikke meget frit spænd på din forskalling.

Så alt tømmer imellem de eksisterende bjælker er udført i 45x145. Bliver det hele bare fastgjort med Bjælkesko?


Jep, det hele er monteret med bjælkesko, både veksler og mellembjælker.

Du kan nogenlunde se her hvordan det laves...
http://www.koludabyg.dk/nyt-tag;udnyt-1-salen
Endnu en gang tak fordi du gider at dele din erfaring.

Jeg har skam været inde på din hjemmeside og kigge. 1 sals projektet ser fedt ud men hold da op en gennemgribende renovering. Det har da taget lidt over en uge at lave 😄

Men tak igen og nu tror jeg ikke jeg kan finde på mere at spørge om....
Ja, det tog lidt mere end en uges tid, vil tro der gik en uge mere eller mindre kun med opretning og forstærkning af bjælkelag, isolering og lægning af undergulv.

Du er velkommen...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også