Fusk med aftræk, gennem undertag

Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum, men synes lige jeg vil prøve at hører jeres mening her inde.

For at gør det lidt nemt, så har jeg linket til den anden side. Men jeg vil gerne skrive her inde. Bare lidt nemmere, med billeder osv, som allerede er lagt op

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=65037&start=30

Jeg har bevidst, ikke lagt tømrer mesters navn ud. Men det kunne meget nemt komme til at ske på et senere tidspunkt.

Elektriker i midt og vestjylland.
Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Omez på 25 sep 2012 21:02

Han påstår jo, at vindplade ikke er obligatorisk, og nu vil han har så have penge for det. Burde sådan noget ikke bare være med i tilbudet, eller som minimum, bør han vel nævne det, da det gamle tag, var pillet af.
Det er korrekt ja, og er det ikke skrevet med i hans tilbud, så er det ikke med.

Men nu vil han have betaling for arbejdet, så kan du jo også forlange det er udført korrekt, dvs. fuges tætte til omkringliggende bygningsdele, og det er ikke tilfældet ud fra hans billeder, også har de jo ikke  helt den effekt de skal have, da der så stadig i mindre omfang kan blæse ind i din isolering.

Vindpladen kunne være udført som hård bats indvendigt fra, i forbindelse med efterisolering, hvis man vurdere at det er for besværligt at udføre i plader/brædder osv..

Jeg havde, da vi smed isolering på, ikke vidst noget om vindbræt, jeg er jo bare elektriker og ikke tømrer :-) derfor jeg ikke havde lavet det. Det jeg vil frem til er, om han ikke skulle have informeret om det, da taget var pillet af og igen informeret om, at det vil komme til at koste ekstra, inden han bare lavede det? Han kræver trods alt 310 kr pr. Spærfod

Så er jeg på banen igen.

Nu kommer der lige de sidste 2 mails fra mig og tømrer:

Vi har gennemgået billederne og konstateret følgende
- Fodplade ikke korrekt monteret, ifl. IBF monteringsvejledning.
- Fuglegitter vender forkert ifl. IBF monteringsvejledning.
- Undertaget ikke fastgjort med korrekt materiale mod fodblik.
- Gennemføringen af aftrækket fra emhætten, stadig ikke udført korrekt.
- Taget bølger stadig et par steder, trods du har sagt, at det skal være lige, uanset om der er nogle spær, der har sat sig.
- Der er ikke monteret vindtrækbånd, hvordan kan det være?
- Der er ikke brugt undertagsstrammere, hvordan kan det være?

Til det skriver han følgende:

Fodplader er forlænget ind mellem spær og fuge lagt over spær. Godkendt udførelse
Fuglegitter er vendt som vi har afaaret gennem de sidste 28 år giver den bedste virkning mod stop for indtrængen af dyr
undertag er fastgjort med tagklæb fra wurth og søm gennem fuglegitter er ført gennem dette for fuldstændig tæt afslutning.
aftræk var korrekt udført sidst jeg var hos dig og du skulle selv montere flex med den udleverede overgang.
Tag af mig kontrolleret og er fundet inden for godkendt. Dog vil jeg lige vende forbi en dag i uge 42 hvor jeg er i herning for extra kontrol
huset må jo være bygget uden vindtræk og det har da holdt i nu 30-35 år. Dog er der spænd mod muredegavle i begge ender. som der også var da vi afmonterede lægter mm.
Undertags strammer er udført

Her er billeder fra mine forældres hus. Som er taget i dag, de har været og gøre den "igen" utætte skorsten tæt i fredags.
Jeg undskylder på forhånd, for alle de mange billeder. Men nu er vi efterhånden kommet så langt i det her, at jeg mener, at der er nok til, at vi kan gå til byggaranti med begge huse. Det lader jo ikke til, at det bliver bedre.
Men hvad siger I andre. Se billederne og kom med jeres mening, de har været og lave ting om hos mig 7-8 gange nu og 4-5 gange hos mine forældre.

Vindskede syd, skal der ikke være min. 10mm luft mellem vindskedesten og vindskede bræde?

Er det normalt, at man bruger selvskærende skruer til nedløb?

Inddækning omkring skorsten, bedøm selv.

Mere inddækning omkring skorsten
Skortsten, svæver den ene tagsten ikke rigeligt?

Skal trinene op til skorstenen gøres fast i de 2 huller?

Fod vest, er det undertag og fuglegitter lavet korrekt?

Fod vest, fortsat
Overgang til udestue, er det lavet korrekt? Der kan da rende vand, direkte ned på udhænget.

Er det korrekt afslutning af stenen hen over udestuen?
Stenene ser ud til at hvile på udestuen, er det normalt?

Stenene ud over udestuen igen.
Fod øst, fuglegitter vender modsat, hvad er rigtigt?
Fod øst, bør undertaget ikke være strammet ud? Og ikke bølge.

Fod øst, undertag bølger ned af, vil der ikke komme til at ligge vand der?

Undskyld igen for de mange billeder, men nu skal vi vist have gjort noget mere, vil bare lige have bekræftet, at det er noget skidt, der er lavet.

Nåå ja, der var også lige aftrækket, som de havde fikset. Her er billeder af det ene af dem.

Annonce

Ja, der er nok at tage fat på!

Meget af det er noget svineri!

Og måske lyver din tømrermester ovenikøbet. Jeg tror nemlig ikke at fuglegitter var opfundet i  1984!!! 

Ja, ved dårligt hvor jeg skal begynde.

Den skorstens inddækning er i hvert fald ikke noget jeg ville acceptere, den kan dårligt være lavet ringere, dine fuge / klemskinner rundt om blyerstatningen er hverken fastgjort, eller fuget, også vender  de faktisk forkert omvendt, bagsiden af dem vender udaf, og giver derfor ikke den fugekløft der skal fuges mod skorstenen, disse skal selvfølgelig også være fastgjort med sømplugs, så de klemmer blyerstatningen fast ind til skorstenen.

På bagsiden af  skorstenen har man lavet det med andet blyerstatning ser det ud til,  og så er det  lavet så vandet, blade og møg bliver liggende.

Dine tagtrin er dog korrekt monteret, nej de skal ikke fastgøres gennem disse huller, men oppe bagved ovenliggende tagsten
, hvor beslaget er bukket rundt om lægtet, her låses det  med en skure ned i taglægterne.

Hen over udestuen er det svært at sige hvordan det skulle være lavet, men jeg havde med garanti ikke lavet det som det er på billederne, der er hverken lukket af mod fugesne, møg eller fugle for den sags skyld.

Vindplader skal fuge til ALLE omkringliggende bygningsdele, det hjælper ikke en dyt at fuge overkant tagfod til overkant spær, som det er vist på hans billeder, det er jo netop langs med murkrone, og ned langs spærene det er et problem med træk, på overkant spær er det jo fuldstændigt ligegyldigt.

Bare fordi manden har lavet det 28 år gør det jo ikke korrekt, det betyder bare manden i 28 år ikke har tillært sig noget som helst, ikke tager imod nyere kurser, og ikke læser produktanvisninger og beskrivelser længere.

Der må IKKE være folder og lommer i undertaget foran tagfoden, da denne jo netop stopper vandet og møg, og dette betyder over tid nedbrud af undertaget.

Hullet mellem tagrende og udestue taget kunne selvfølgelig være lukket med et stykke blik eller lign.

Aftrækene på loftet ser godt nok noget stromP ud, der skal anvendes spændebånd i overgangen mellem flex og fast rør, flexrør skal selvfølgelig også efterisoleres helt op til kraven.
Tak for svarene, så er det altså ikke kun mig der synes, at det ser skidt ud.
Tagtrinene, de er slet ikke fastgjort, men det kommer slet ikke bag på mig, de kan bare lige skubbes op og tages af.

Men da han tilsyneladende ikke magter sådan noget tag, så må det gå den lange vej, gennem byg garanti. Desværre.

Jeg vender tilbage igen :-)

Shit en lorte inddækning. Man må da sige de har været kreativ.
Fulgegitter mod vest vender forkert.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også