Fusk med aftræk, gennem undertag

Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum, men synes lige jeg vil prøve at hører jeres mening her inde.

For at gør det lidt nemt, så har jeg linket til den anden side. Men jeg vil gerne skrive her inde. Bare lidt nemmere, med billeder osv, som allerede er lagt op

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=65037&start=30

Jeg har bevidst, ikke lagt tømrer mesters navn ud. Men det kunne meget nemt komme til at ske på et senere tidspunkt.

Elektriker i midt og vestjylland.
Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, min første tanke var også.... 28 år??? Say what, det er sq lang tid, at gået rundt og lavet sådan noget klamp, kunne virkelig godt tænke mig, at finde bare nogle stykker af dem, som han har lavet tag og andre ting for. For hvis folk ikke ved bedre, ja så ser det jo også meget fint ud, sådan var det hos mine forældre, eller er hos dem. Det ser fint ud, men alt det skjulte, det er bare noget hø.

Men han skriver da en gang imellem, dog ikke som lovet og den lange liste, ja den har jeg da ikke fået noget rigtigt svar på endnu, kun lige nogle enkelte punkter.

Jeg er også overbevist om, at det nok skal blive godt, men hvornår, det vides ikke :-) For han kan sq ikke finde ud af det.

At han prøver på at give mig skylden for ikke, at have sat vindbræt på, da vi efter isolerede, det kan pisse mig af, det er ham der skal fortælle mig det, når de er igang, jeg er jo bare en dum elektriker, det skal jeg jo ikke vide noget om.

10 billeder, kunne det blive til.

Sådan ser aftrækket ud, på mit loft i dag den 22-9-2012
Hvad laver dampspærre tapen, på undertaget?

Skrevet af Omez på 22 sep 2012 12:03
Ja, har også måtte erkende, at det tilbud nok var for billigt, men det hjælper desværre ikke på, at tingene bare skal være i orden.

Har lige været på loftet og måle lidt

Mine spær er som følger:
Spærfod 120x60mm
Spærhoved 120x60mm
Tænger 100x22, på hver side af spærhovedet
tagets hældning, er efter egne mål, lige over 30 grader
Og spændviden fra indersiden afydervæggene 719cm

Burde det kunne bære et tungt tag?

Det er jo unægtelig svært at udtale sig om på den baggrund der er opstillet!

I forhold til tabelværdierne, modsvarer dine 120 mm fødder og hoveder en spændvidde på 7m, og da din spændvidde er 7190mm +2*bredde af rem, falder konstruktionen umiddelbart uden for tabellernes rammer! Du vinder dog lidt på at elementerne har en større bredde og at taget har en større hældning, da dette forhold virker gunstigt for den samlede bæreevne! Man skal derfor anvende de tabeller med en række forbehold og ikke helt ukritisk!

Men prøv at gå analytisk til værks! Hvad havde du af tag før og hvor stor er den ekstra belastning som vægten af det nye tag påfører? Jeg kan ikke umiddelbart læse mig til at du har ændret ved tagets geometriske forhold, hvorfor egenvægten er den eneste faktor der afviger, da øvrige forhold som vind og sne alene afhænger af din taghældning og derfor ikke vil være ændret. Du må gå ud fra at din tagkonstruktion ved opførelsen er udført efter tidens regelsæt og at bæreevnen her var tilstrækkelig. På den baggrund ville jeg nok ikke være så bekymret!

Certificeret Statiker

Ud fra dine billeder og mål så ligner dine spær meget en ældre hus jeg har skiftet tag på fornyligt,
Her var hældningen 27 grader, og "ydre" spændviden tæt på 8 m og det var født med tegltag, og det har stået der i nu 40 år, lige ud til et frit område med en god vind.

Jeg tror du kan sove trygt og rolig !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 22 sep 2012 14:49
Hvis det er sådan det ser ud i dag, er der da flere problemer efter min mening, nok flere hvis man kiggede nøje efter, men svært at se så  meget ud fra et par billeder.

Forkert fuglegitter, skal være ventileret fuglegitter, der lader vand og møg at passere til tagrenden, dette gør det almindelig fuglegitter ikke, + det lukker et større areal end det ventileret fuglegitter.

Vindplader skal fuges / skummes tæt til omkring liggende konstruktioner, hvilket ikke fremgår af billederne.

Fodblik ikke tilstrækkeligt fastsømmet, men kan diskuteres hvor vigtigt det  er.

Undertag klæbet til tagfod / undertag med ????  klæbes normalt med tagfodstape som klæber på mere eller mindre alt, bruges fugemasse og undersiden af undertaget er vådt, ja så klæber det jo ikke sammen, også selv når undertaget er tørret op, da fugemassen jo så også er hærdet af, dette undgåes med bityl tagfodstapen, som jo ikke tørrer op og derfor sikrer en vedhæftning under næsten alle forhold.

Og ikke mindst,  det hele er jo sjask vådt på de billeder, er det hele lukket til igen med undertag drivende i vand, så er der jo gode vilkår for skimmel  på alt det krydsfiner.

Også er der et par billeder jeg ikke lige kan se meget ud af, men generelt bærer det præg af at manden ikke er den store tagtømrer,  har går i hvert fald ikke synderligt meget op i hans arbejde og kvaliteten heraf.

Hvilken han gennemføring med tape alle steder også tydeligt viser.
Skrevet af Ingenioeren på 22 sep 2012 12:54

Det er jo unægtelig svært at udtale sig om på den baggrund der er opstillet!

I forhold til tabelværdierne, modsvarer dine 120 mm fødder og hoveder en spændvidde på 7m, og da din spændvidde er 7190mm +2*bredde af rem, falder konstruktionen umiddelbart uden for tabellernes rammer! Du vinder dog lidt på at elementerne har en større bredde og at taget har en større hældning, da dette forhold virker gunstigt for den samlede bæreevne! Man skal derfor anvende de tabeller med en række forbehold og ikke helt ukritisk!

Men prøv at gå analytisk til værks! Hvad havde du af tag før og hvor stor er den ekstra belastning som vægten af det nye tag påfører? Jeg kan ikke umiddelbart læse mig til at du har ændret ved tagets geometriske forhold, hvorfor egenvægten er den eneste faktor der afviger, da øvrige forhold som vind og sne alene afhænger af din taghældning og derfor ikke vil være ændret. Du må gå ud fra at din tagkonstruktion ved opførelsen er udført efter tidens regelsæt og at bæreevnen her var tilstrækkelig. På den baggrund ville jeg nok ikke være så bekymret!

Før havde vi bølgeeternit B5, fra 1960, hvor huset også er opført, det vejer rundt regnet 15 kg pr kvm, det nye tag, vejer ca 37 kg pr. kvm. Så det jeg har tænkt, det er, hvis taget er lavet til et "let tag" Og man så smider et "tungt" tag på... Ja så skal der vel ændres på spærene, i form af lasker, ekstra reglar, eller ligenende. Men umiddelbart, så vil jeg heller ikke være så bekymret for netop det.

Skrevet af Koludabyg på 22 sep 2012 14:49
Hvis det er sådan det ser ud i dag, er der da flere problemer efter min mening, nok flere hvis man kiggede nøje efter, men svært at se så  meget ud fra et par billeder.

Forkert fuglegitter, skal være ventileret fuglegitter, der lader vand og møg at passere til tagrenden, dette gør det almindelig fuglegitter ikke, + det lukker et større areal end det ventileret fuglegitter.

Vindplader skal fuges / skummes tæt til omkring liggende konstruktioner, hvilket ikke fremgår af billederne.

Fodblik ikke tilstrækkeligt fastsømmet, men kan diskuteres hvor vigtigt det  er.

Undertag klæbet til tagfod / undertag med ????  klæbes normalt med tagfodstape som klæber på mere eller mindre alt.

Og ikke mindst,  det hele er jo sjask vådt på de billeder, er det hele lukket til igen med undertag drivende i vand, så er der jo gode vilkår for skimmel  på alt det krydsfiner.

Også er der et par billeder jeg ikke lige kan se meget ud af, men generelt bærer det præg af at manden ikke er den store tagtømrer,  har går i hvert fald ikke synderligt meget op i hans arbejde og kvaliteten heraf.

Hvilken han gennemføring med tape alle steder også tydeligt viser.

Ja, der er flere aspekter i det forskellige du skriver om, hvad er der love og regler om, og hvad er normalt, når man laver tag? Er det ikke normalt, at der kommer en vindplade på. Og det skal jeg vel ikke bekymre mig om, nu hvor han påstår, at jeg selv skulle have lavet det, da jeg lagde isolering ud for et par år siden.
Skal man benytte den nye type fuglegitter? Og ja, hvis det er så vådt der oppe nu, så kan skimmel rigtig få plads til at brede sig. Det er sørgeligt, han tror jo selv, at alt bare er i orden nu.

Ja, nu har det her emne, vist sig ikke kun at omhandle, det fusk der er med aftrækket fra emhætten.

Men jeg fortsætter altså bare her inde.

Han påstår jo, at vindplade ikke er obligatorisk, da jeg jo selv har efterisoleret for et par år siden og skulle have lavet vindplader der, så det hoppede han jo i første omgang let hen over og nu, vil han har så have penge for det. Burde sådan noget ikke bare være med i tilbudet, eller som minimum, bør han vel nævne det, da det gamle tag, var pillet af.

Til de kloge hoveder.

Nu er mine forældres tag, næsten magen til.

Tagfod 100x45 taghovede 115x45 og tænger 70x45
De har vel ca. 25 graders hældning. Og spænder fra indevæg til indervæg 710 cm

Kan det bære et tag magen til mit, uden noget forstærkning. Ibf dobbelt S ?

Tak foralle svarene ind til videre. Dejligt at man kan drage nytte af andres erfaring her inde.

Nej, når vindbrædderne ikke er nævnt i tilbudet så skal de ikke udføres.

De hører ikke direkte sammen med en tagbelægningsudskiftning, men derimod isoleringsarbejderne.

Måske burde han have oplyst at de burde være monteret.

Men på den anden side har du jo selv "stået for isoleringsentreprisen" og den er dermed dit ansvar. Hvorfor havde du iøvrigt ikke monteret vindbrætter?
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også