Fusk med aftræk, gennem undertag

Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum, men synes lige jeg vil prøve at hører jeres mening her inde.

For at gør det lidt nemt, så har jeg linket til den anden side. Men jeg vil gerne skrive her inde. Bare lidt nemmere, med billeder osv, som allerede er lagt op

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=65037&start=30

Jeg har bevidst, ikke lagt tømrer mesters navn ud. Men det kunne meget nemt komme til at ske på et senere tidspunkt.

Elektriker i midt og vestjylland.
Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har jeg haft besøg, af en bygningssagkyndig, han har ligledes været ud og se mine forældres tag. De første ord han sagde var: Det er ikke i orden.

Ud over det, så fik vi snakket om nogle ting, fundet lidt dokumentation frem og han finder noget mere i morgen, omkring lovgivning på forskellige områder.

Her er hvad jeg skal drøfte med tømrer mesteren, skal siges at nogle af tingene, er kosmetisk og bare for syns skyld, mens andet, simpelthen er forkert, eller for ringe lavet, også ifølge producenternes anvisninger, vi har primært fundet dokumentation for, hvordan det skal laves, på icopal's hjemmeside, da det er icopal undertag. Det er jo godt at have det på tryk, hvordan det skal være. Det kan jo sagtens være, at han ikke ved bedre.

Tag bølger, selv efter flere ganges opretning.

Tagrender blevet mere ridset, efter man har rettet på det flere gange.

Aftræk, ikke lavet ordentligt, ligeledes efter flere forsøg. Icopal undertag, icopal krave???

Eternit slår sig på gavl ved hoveddør

Dafa undertagskrave, påføres oven fra og med UV tape.

Overgang fra rund til firkantet rør.

Isolering direkte mod undertag, intet vindbræt, mulighed for kold luft, på underside af isolering.

Tagrumsventilation??? side 6 icopal (ca. 30 studser a' 50 cm2, eller luft via tagfod i udhæng)

Tagfods detalje:
-Fodbræt ikke tilpasset overside af spær og kører ikke forbi spær, side 17 og side 11 icopal
-Undertag ikke klæbet til fodblik, side 17 og side 11 icopal
-Undertag kan skrabe mod murstens væg i gavle
-Fodblik ligger ikke plan med fodplade'

Icopal anbefaler, at der bruges monarfol fjedre for ca hver 3. lægte, der er ikke brugt nogen

Tagets bæreevne?

Det er lidt af en smøre, taget i betragtning af, at det er et lille hus på 78 kvm og ca 120 kvm tag.

Skal siges, at teksten ovenfor, kun er lavet efter mit tag, hos mine forældre, er der 3 aftræk og en skorsten, hvor det er gået helt galt omkring undertaget.

Så har tømrer mesteren været her. Og vi blev enige om, at tingene skulle laves inden for en periode på 3 uger og 4 uger hos mine forældre. Så i den forstand, vil han godt give mig medhold i de ting, som er lavet, ikke er korrekte. Han fik også lavet aftrækket, dog ikke helt som forventet, dog med den rigtige krave. Men kraven er ikke blevet skruet sammen og kan sidde og vippe, hvis man skubber lidt til den, det undersøger jeg lidt nærmere, om det er den rigtige måde det er lavet på og om det er den rigtige måde at lappe undertaget på, se billedet.

Han sagde til mig, at den udvendige væg gik helt op, så overkant væg og overkant isolering flugtede, det har jeg været oppe og kigge efter, sådan var det ikke, se billede. Der er næsten 150 mm isolering oven over, men det bliver jo fikset, i og med, at de laver et vindbræt.

Glæder mig til at se resultatet, jeg har en bygningssagkyndig med på råd.

Det er jo godt at tømrermesteren ikke benægter fakta.
Men udviser vilje til at afhjælpe fejl og mangler!

Og med hensyn til evnerne så siger man jo at ingen er forpligtiget ud over samme!

Og mon det ikke kan konkluderes at undertage som helhed IKKE er hans spidskompetence! :o)
Ja, sætter da stor pris på, at han dukker op som aftalt, kl 8 i morges. Og er klar til at fikse det aftræk, at det så stadig ikke er i orden, efter 3. gang med et aftræk, det kan jeg jo tage med ham, han har fået en rigtig lang mail, som referat af vores samtale i dag og hvad der skal laves.

Men nej, det er ikke udført rigtig godt, det med undertaget, men jeg tager det nu meget roligt, så længe at han siger, at han vil komme og rette det, jeg fremlagde materialer fra Icopal, de har en del monteringsvejledninger på deres hjemmeside, der kan man se mange gode ting og tror, at flere af tingene kom lidt bag på ham, så meget af det, må simpelthen være uvidenhed, så på den måde, håber jeg da på, at jeg ikke kun hjælper mig selv, til at få rettet de fejl og mangler her, men også, at han fremover husker hvordan det skal gøres, så det ikke er rent spild, det han laver her.

Håber på en god dialog med ham, selv om jeg er træt af, at bruge så meget krudt på at dokumentere og fremlægge ting for ham, da det jo er ham der er tømrer og mig, som "bare" er elektriker. Så han burde vide bedst.

Annonce
Så kom tømmeren igen i dag, uden at aftale noget på forhånd, jeg var kørt på arbejde, så min kæreste ringe og sagde, at de var gået igang, da hun tog afsted på arbejde... Tak for info, kære tømrer.
Nå, men de har da nået at lave noget i dag, jeg har ikke kigget meget nærmere på de forskellige ting, men vindbrættet ser ud til, at være blevet lavet på begge sider, og fodbrættet er også ændret, men om det er godt, det må min "rådgiver" tage stilling til. Undertaget, erihvertfald blevet fuget fast på fodblikket, så det er jo endnu et plus.
De har ikke fejet efter sig, og der var søm flere steder i græsplænen og andre steder, ikke smart når man har hund. Og feje på stierne, det tager jo ikke lang tid, ser jo lidt pænere ud, hvis man efterlader det lidt pænt.

Aftrækket, har de endnu ikke fået lavet i orden, det må jo komme inden længe så. De har også lovet mig, billeder af alt det de har lavet, glæder jeg mig til at se.

Så har jeg haft lidt gang i den igen... Her er mailen fra tømreren, han prøver at give mig skylden for, at jeg ikke selv har lavet vindbræt, da jeg efterisolerede huset, er det ikke sørgeligt, hvis man godt ved det, når man laver taget, er det så ikke normalt, at man orintere kunden om, at det skal laves og det evt. ikke er medregnet i tilbudet? Og så kan man få det lavet? Eller den anden løsning er, at man bare laver det, uden at gøre mere ved det?

start:
Omhandler de 2 byggesager tag hos dig og dine forældre.

I begge tilfælde er alt udført efter tilbud og gældende regler for oplægning
af ibf tagsten ds.

Den af dig udleverede liste over tvivl eller mangler er gennemgået af os.

Før tilbud til dig. Fortalte du at i selv havde efterisoleret huset.
og med det vel også udført vindspærre ved tag fod.
når man tænker på hvor meget du går op i at alt er udført til punkt og prikke.
Men nej dette var ikke gjort.
Vi valgte så at udføre dette isedet for at montere udluftning i undertag
Prisen for dette er 310 kr pr spærfod og de glemte udluftninger koster 34 kr pr felt.

At mine ansatte/jeg havde lavede nogle fejl stod jeg ved og fik rettet.

Vi giver da også fuld garanti på vort arbejde og mener da også at havde vist dette.

Spærkonstruktioner som du omtaler er udregnet efter konstruktions håndbogen TRÆ
og i begge tilfælde er det trekantspær ( Gitterspær)
Hvor spændevidde ( målt fra forside indervæg til forside indervæg B inde.)
spænd 7 meter hoved 45 x 120 fod 45 x 95 mm tænger 2 x 1"
spænd 7.9 meter hoved 45 x 145 fod 45 x 120 tænger 2 x 1"
spænd 9.2 meter hoved 45 x 145 fod 45 x 145 tænger 2 x 1"

Men alt dette ved din bygningssagkyndige jo også.

Jeg fremsender billeder vi har på det udførte som sms.

Billet 1. binder
B 2 lim før montering af undertag fodblik og fuglegitter Og hvor man kan se fodbræt udført ved spærfod.
B 3 udtaget ved montering af ny undertagskrave.
B 4 viser fuge ovenpå spær før undertag udlægges på fodbræt
B 5 viser at der er luft spalte mellem iso og undertag
B 6 Viser afstand mellem vindspærre og top af spær. ca 8 cm
B 7 viser forlængelse af fodbræt. før b 4 fuge på spær før b 2 hvor man kan se forlængelse af fodbræt ved tagfod.

Har aldrig før taget billeder til private. Har dog udført denne type arbejde i 28 år.
Men ved at jeg i al fremtid vil gøre dette også bede mine pt 4 ansatte om over for mig
at gøre dette. så jeg og kunden kan se dette.
slut

Er det fyldestegørende nok, når jeg beder om, at få forvist, hvordan man er kommet frem til, at tagets bæreevne er i orden? Billederne smider jeg lige ind, lidt senere.

Han lyder som et uheldigt valg af tømrer - alene hans attitude i de mails du forelægger!

Det er meget alm. praksis at bestemme tagets bæreevne ud fra den bog han refererer til - TRÆ 59 - træspær, men det er jo også en forudsætning at spærret er samlet som anvisningen foreskriver - det har han vel verificeret!

Han refererer til et trekantspær med tungt tag, som har en hældning på 25 grader! Dog er hans betragtning om spændvidden ikke korrekt, da denne måles fra ydersiden af remmen - det er ikke sikkert det betyder noget!

Iøvrigt er foddimensionen ved 7m spænd ikke korrekt, da denne er anvist til 45x120 - ved 45x95 er spændvidden begrænset til 5,9m

Certificeret Statiker

Ja, har også måtte erkende, at det tilbud nok var for billigt, men det hjælper desværre ikke på, at tingene bare skal være i orden.

Har lige været på loftet og måle lidt

Mine spær er som følger:
Spærfod 120x60mm
Spærhoved 120x60mm
Tænger 100x22, på hver side af spærhovedet
tagets hældning, er efter egne mål, lige over 30 grader
Og spændviden fra indersiden afydervæggene 719cm

Burde det kunne bære et tungt tag?

Ihvertfald udviser din tømrer interesse for sagen!

Og meget tyder jo på at du har ramt ham på et par ømme punkter. Og at han er blevet rigtig dejlig fornærmet! :o)

Og så har han jo et kæmpeproblem når det gælder evnen til at "snakke med kunderne" Osse på skrift!

Argumentet for IKKE at gøre et eller andet - fordi man ikke har gjort det i 28 år. Er vel nærmest det allerringeste man kan forestille sig!

Men trøst dig Omez - det skal nok blive helt godt - på et tidspunkt! :o)
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også