Fusk med aftræk, gennem undertag

Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum, men synes lige jeg vil prøve at hører jeres mening her inde.

For at gør det lidt nemt, så har jeg linket til den anden side. Men jeg vil gerne skrive her inde. Bare lidt nemmere, med billeder osv, som allerede er lagt op

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=65037&start=30

Jeg har bevidst, ikke lagt tømrer mesters navn ud. Men det kunne meget nemt komme til at ske på et senere tidspunkt.

Elektriker i midt og vestjylland.
Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det så nede i bunden af taget du kan se den isolering? Er der så overhovedet lavet nogen tagfod? (krydsfiner, som undertaget ligger ovenpå, og bliver ført ud i tagrenden)

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Der skal være luft mellem undertaget og isoleringen, for at sikre nedbøjning på undertaget i midten.

I / ved tagfod skal der laves vindplade / vindbræt for at forhindre at kold luft kan trække ind på den varme side af isoleringen, og derved danne kondens.
Ja, det er ude i udhænget, eller bunden af taget, jeg kan se isoleringen, ligger helt op mod undertaget, der kommer jo kold luft fra udhænget og ind i loftrummet den vej, men nu render den kolde luft jo bare ind under isoleringen, jeg tager lige lidt ekstra billeder.

Tagfod, er der så vidt jeg kunne se, lavet, med det her blik der bøjer ud over kanten og ned i tagrenden, så et tror jeg rent faktisk, at der er ok.

Så med hensyn til tagventilation. På mine forældres loft, gælder det også, at isoleringen ligger helt op mod undertag, der er ingen ventilationshuller i gavle eller, nogle af de har plastik kraver i selve undertaget. Kan det, uanset fabrikat af undertag, give ventilation nok i tagrummet? Jeg tænker det her magiske tal 1:500 af husets areal, eller hvordan det nu lige hænger sammen. På mit hus, der er der 2 huller inhver gavl, på ca 70 mm i diameter, ellers så er det lavet ens.

Ps. Heller ingen undertags strammere hos mig, man kan uden at trykke ret hårdt, trykke undertaget op mod lægter og garanteret også helt op mod tagsten, hvis man trykker midt i mellen spærene.

Nu er der jo grænser for hvad man kan forlange!

Entreprisen omfattede ny tagbelægning, incl. undertag samt genetablering at div. ventilationsgennemføringer og genmontering af eksisterende tagrender! Så vidt jeg har forstået det.

Når det er et gitterspærstag så kan isoleringen jo ikke komme til at røre ved undertaget - bortset fra nede ved tagfoden måske!
Men er der aftalt noget om vindbrædder?
Eller efterisolering!

Hvad står der egentlig i tilbudet?
Annonce
Det er også kun nede i bunden, at der rører ved hinanden, jeg tænker på, hvad man bør gøre, således at der ikke på sigt sker noget med huset? Jeg kender ikke til kravene, så hvis det ikke er noget krav, så kan jeg ikke forlange mere, end der er beskrevet. Men hvis der kan danne sig kondens i huset, pga. Det han har lavet, så er det vel ikke korrekt udført?

Efterisolering. Gjorde jeg selv for omkrinng4-5 år siden, så der er 300 mm på.

Aftræk, skriver han i løbet af ombygningen til mig, at han ikke har regnet med, men han vil lave det med rigtig iso rør + nogle bøj og et lige stykke rør. Det siger jeg ja tak til, så kan man vel også godt forvente, at det bliver lavet i orden.

Der var også nyt udhæng med i tilbudet, bare lige til orintering.

Og hvis et vindbræt, er det eneste som gør, at der kan komme ventilation på loftrummet, så er det vel også et krav?

Hvis nu, at det er helt alm folk, som får udført sådan et stykke arbejde, som ingen kendskab har til sådan noget byggeri, så skal de vel ikke tage til takke med sådan noget? Keg er ude på, at mine forældre, f.eks, ikke skal have noget sjusk lavet hos dem og hvis det ikke havde været fordi, jeg også fik lavet tag, så havde jeg nok aldrig opdaget, hvordan det var lavet hos dem. Så et eller andet er der jo galt med den her tømrer, det er også derfor, jeg skriver her inde, for finder jeg først en ting, der er galt, ja så kigger jeg alt efter, hader sjuske arbejde og folk som ikke får det rettet første i første forsøg, det er sq sørgeligt synes jeg

Jovist.

Men tømrermesteren har vel udført det arbejde han er blevet bedt om? Og det er kvaliteten den er gal med.

Og hvis der mangler vindbrædder så må du jo igang igen.
Og hvis isoleringslagets tykkelse eller undertaget blokerer for ventilationen så skal det jo laves!

Se her om gitterspær og vindbrædder; http://www.rockwool.dk/produkter/u/8747/Rejste+tage/Gittersp%c3%a6r

Javist er det sørgeligt. Men alm. folk eller ej så er det jo husets ejer der har valgt tømrermesteren! Og måske den forkerte i dette tilfælde. :o)
Man kan jo ikke pr. automatik gå ud fra at fordi man hidkalder en tømrermester, går til en tandlæge eller sender sin bil til en mekaniker - at arbejdet udføres ordentligt.
Husk på at hvad der kan gå galt - vil gå galt. (Murphy's lov gælder altid. :o))
Tømrermesteren, er blevet bedt on at skifte mit tag og skriver selv under forløbet, om ikke han også skal skifte aftræksrøret, til et rigtigt et, det siger jeg ja tak til. Og forventer derfor, at tingene, Bliver lavet, som det skal. Har da aldrig oplevet at jeg skulle have mn bil på værksted mere end 2 gange, når man godt ved hvad der er galt. Men sådanne værksteder findes der jo sikkert også, hvor man kan bruge ekstra mange timer.

Ja det er absolut den meste forkerte tømrermester man kan vælge, ihvertfald til at lave tag, men sådan som det er gået, så kan jeg ikke anbefale ham, til noget som helst arbejde, ikke engang grave et hul i jorden...

Desværre ja, så er det bare kvaliteten af arbejdet den er gal med og valget af materialer.

Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også