Fusk med aftræk, gennem undertag

Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum, men synes lige jeg vil prøve at hører jeres mening her inde.

For at gør det lidt nemt, så har jeg linket til den anden side. Men jeg vil gerne skrive her inde. Bare lidt nemmere, med billeder osv, som allerede er lagt op

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=65037&start=30

Jeg har bevidst, ikke lagt tømrer mesters navn ud. Men det kunne meget nemt komme til at ske på et senere tidspunkt.

Elektriker i midt og vestjylland.
Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hans gennemføring af undertag er i hvert fald ikke udført efter bogen, der skal laves med afvandingsrender eller gennemførings kraver, flexible klæbende gennemføringer eller monafol render, og ikke en rulle tape.

Ventilation af taget, skal selvfølgelig også udføres som foreskrevet af undertags leverandøren,  lige ledes skal der bruges det antal undertags strammere som foreskrevet, hvilket man jo godt kan mistænke den pågældende tømrermester for ikke at overholde.

Tagarbejde med undertag er desværre tit fejlfyldt, fordi tømreren hopper over hvor gærdet er lavest, eller simpelthen ikke er updated med hvordan tingene skal udføres, det ses alt for tit at disse "tagpartnere" osv. derude slet ikke har den simple viden om hvordan tagfod, gennemføringer, skotrende og generelle afslutninger ved undertaget skal udføres..
Undertags strammere, er det nogen som sidder på lægterne og "skubber" lidt på undertaget, så det ikke sidder og flagrer?
Ved ikke om der er brugt sådan nogen, men det vil jeg da få tjekket op på.

Sørgeligt, at man ikke indhenter den fornødende viden omkring nye produkter osv. Inden man begynder at bruge det, det bliver ris til egen røv, hvis man skal til og have en masse tagsten taget af igen, for f.eks at sætte de har strammere på og evt. ekstra udluftning i undertag

Elektriker i midt og vestjylland.
Jep, det sørger for at stramme undertaget ud, ikke kun for at forhindre lydgener ved blæsevejr, men også for at sikre gennemslidning af undertaget, pga. vibrationerne som over tid medfører gennemslidning langs klemlister, og huller ved kanter som undertaget kan ramme, ved større udsving som feks. tagstens bindere rundt om lægterne.
Super, tak for info, det vil jeg også gå videre med.

Kan godt ske, at der bliver lavet noget fusk rundt omkring. Men hos mig, der går den ikke, han vidste faktisk på forhånd, at jeg var perfektionistisk, det havde mine forældre sagt til ham, men det mente han godt, at hans tage kunne klare... Ja det kunne det jo så ikke.

Elektriker i midt og vestjylland.
Enig med Koluda.
Og du kan roligt tage det med i din "klagerække"

Men de understrammere er lidt trælsomme!

For hvis du læser Icopalsmonteringsvejledning side 16 så fremgår det at:

Blafring
Undertaget skal udføres på en sådan
måde, at det ikke støjer (blafrer) under
storm og bliver slået op mod lægter og
afstandsbindere. Dette kan f.eks.
sikres ved hård opstramning af undertaget,
fraskæring af overlæg større end
100 mm og/eller ved brug af Monarfol
fjeder. Se s. 31 for montering af Mo -
narfol fjeder.

Altså en noget ulden formulering.

Fordi tømrermesteren kan påstå at han har opstrammet hårdt og fraskåret overlæg størrer end 100 mm.
Og hvis undertaget rent faktisk ikke blafrer så meget at det kan høres - ja så er det jo OK.

(Og det er problematisk at monteringsanvisningerne ikke helt præcis formulere et antal undertagsstrammere pr. kvadratmeter. Eller noget i den retning).

Og mere amunition. :o)
Du kan jo forsøge at få en konsulent fra Icopal til at besigtige det udførte arbejde og evt. bede om en skriftlig udtalelse. For at være på forkant i en eventuel syns og skønssag!
Annonce
Skrevet af Omez på 10 aug 2012 23:59

Jeg kan jo sende ham den her vejledning, hvis det nu skulle være sådan, at han aldrig har set sådan en. Selv om jeg nu ikke tror, at han er helt ny i faget. http://www.icopal.dk/upload/Products/9006DC95F9633967C12571F1003F2252/4036Monarfolroergennem0312.pdf

Hvad gør man hvis man skal have et rundt rør op igennem undertaget (http://www.exhausto.dk/thavthfv, ø270) ? Findes der også runde gennemføringer man kan klipse på undertaget ?
Eller hvordan får man stoppet evt. vand oppefra, hvis det er en fleksibel gennemføring man bruger ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Flemming.

Sitting Bull, havde i et tidligere indlæg et link, du får det lige igen:
http://www.icopal.dk/upload/Products/A7461268F51F0154C12571EF004BC9BA/1007UndertageArbv0110lowres.pdf
Her kan du på side 19, se pricippet i hvordan man gør.

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Omez du har da været heldig.

Jeg fik lavet tag hvor jeg måtte fortælle vores tømrer at de første 2 velux vinduer var sat forkert i.
Det ene var en sten under det andet og var derfor havnet nede i et skab (
Det andet var sat for lagt ude i dene ene sidde at der skulle laves alt for meget arbejde inde(gips).
Ikke nok med det så har han lavet indækninger omkring vinduer forkert så der løber vand ind på undertag.
Han startede med at ligge undertag så de mindst 10cm i overlæg ikke var overholdt så jeg måtte bede ham lave det vandret.
Der skulle monteres færdig lysning fra velux...de ødelage 3 stk lysning før det lykkedes.(og er egentlig stadig ikke pænt).
Bagfald på 2 tagrender vindskede lavet forkert...ødelage 5 fastlok plader på Carport og en antenne.
Tja og der er desværre mere hvor det kommer fra.

mvh Per



Man bliver helt bekymret for hvordan tagfod, evt skotrender m.m er lavet når de ikke engang kan lave en undertagsgennemføring rigtig :-o

Ang. undertags strammere, så er det vel blot at trykke blidt på undertaget, kan det ramme lægterne så mangler der strammere.

Jeg syntes det utrolig flot af dig du ikke har skrevet hans navn i samtlige forums allerede, Vi kan jo alle lave fejl, men hvis han har haft to chancer til at udbedre fejlen, så må han jo stå inde for det han har lavet. :-p


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Ja, det er og lidt svært, ikke at smide hans navn og firma ud over det hele, men nu har jeg lige hørt fra ham idag, heldigt for ham, for er ved at være op over snart, synes jeg, hvor længe skal man lade sig vente på, at få sådan noget lavet? Jeg har fat i en bekendt, han har en sådan stilling, at han kan skrive en rapport på det og vidregive det til en evt. Syn og skønsmand. Men tømrermester kommer om en uges tid og kigger på det, så forventer, at det meget snart bliver bragt i orden. Ellers så kommer hans navn nok ud, uanset om det er lovligt eller ej. Jeg vil jo helst ikke se andre, havne i samme situation, med samme fusker firma.

Jeg hopper på loftet i morgen og trykker lidt på undertaget hist og her, så kommer der en melding igen.

Skal siges, at de har været her 5 gange for at rette fejl og tror ikke på at det kun er den gennemføring der mangler at blive kigget til, desværre.

Elektriker i midt og vestjylland.
Der er yderligere 66 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis