Fusk med aftræk, gennem undertag

Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum, men synes lige jeg vil prøve at hører jeres mening her inde.

For at gør det lidt nemt, så har jeg linket til den anden side. Men jeg vil gerne skrive her inde. Bare lidt nemmere, med billeder osv, som allerede er lagt op

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=65037&start=30

Jeg har bevidst, ikke lagt tømrer mesters navn ud. Men det kunne meget nemt komme til at ske på et senere tidspunkt.

Elektriker i midt og vestjylland.
Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da heller ikke håbe, at det er den danske standard, den tror jeg nu, at der er noget højere, har da set aftræk lavet korrekt flere steder, dog mest i nyere huse, men også i ældre huse, med nyere tag. Det er jo ikke så svært.

Og nej, der så vidt jeg kan se, ikke lavet en vandrende over aftrækket, som leder vandet over i næste fag.

Tagrenderne er der nok ikke noget at gøre ved, men er egentligt bare fordi, at jeg har set mig sur på, de andre ting som er lavet, så kan jeg lige så godt få det hele med, om der er flere ting, som der er sløset med, det må jeg lade en bygnings sagkyndig tage stilling til.

Renderne er opsat med konsoler, det resulterede jo igen i, at de måtte hive dem af igen, så det giver jo lidt flere ridser. I først omgang, der havde de også givet nedløbsrør selvskærende skruer, da man jo skulle genbruge, og så kunne det ikke helt nå, så det sad kun akurat lige sammen. Jeg havde på forhånd spurgt ham til, om det kunne genbruges og det var ikke noget problem. Man er jo også altid velkommen til at ringe og spørge om de må bruge 500 kr ekstra på et par stykker rør, så det ser pænt ud, er man ikke? Selv om det er tilbudsarbejde.

Man havde også lavet en samling på renderne, lige over en bæring, det gør jo så, at man ikke kan få en samling på, da den jo fylder omkring 5 cm, vil jeg tro, så den havde man skåret over og fuget fast indvendigt i renden. En lille træls ting, men da det begyndte at regne, ja så kom der vand ud :-(

Elektriker i midt og vestjylland.
Nej jeg har desværre ikke, fået det jeg havde forventet. Jeg vil ikke ligge firmaets navn ud, men man har jo mest af alt, bare lyst til at ligge det ud, så der ikke er andre, som kunne havne i det samme cirkus.

Elektriker i midt og vestjylland.
Årsagen til at der ikke er anvendt gennemføringskraver er formodentlig at tømrermesteren ikke kender eksistensen af dem. På samme måde som han nok aldrig har set en monteringsanvisning. :o()

Og ihvertfald når det gælder rørgennemføringerne så er sagen klar.

De er ikke udført korrekt.

Nu ved jeg ikke hvilket fabrikat undertag er er oplagt, men du har en monteringsanvisning for TYVEK-undertag her:

http://www.byggros.com/~/media/Files/Byggros/Byggeri/dokumenter-dk/undertag-tyvek/tyvek-monteringsvejledning-01102010-web.ashx

Og så vidt jeg husker er det en slags "standardmonteringsanvisning" som de fleste leverandører af banevareundertage anvender.

Det er iøvrigt nemt nok at rette fejlene. Af med tagstenene omkring hætterne, undertaget bortskæres i området, og så er det bare forfra med lapning og manchetter. Og evt. vandrender.

Og når vi nu har bukserne ae', hvad så med undertagsventiler og støjdæmpere/undertagsstrammere!

Ihvertfald er undetagsventiler et specificeret krav. (Se monteringsanvisningens pkt. 1, (teksten))
Tømrermester kender dem godt, her er ordret hvad han har skrevet på mail til mig:

--->Jeg har i dag skrevet til leverandør af undertagskrave som de har udleveret til mine ansatte.

Skulle de mod forventning være forkerte må de bære ansvar over for mig.

Hvad du vælger ind til jeg har fået fyldig svar fra dem er mig underordnet.

"Firmanavn" står 100% inde for det udførte arbejde som tilbudt med garanti mm. Jævnfør loven.

Vender tilbage så snart jeg har på skrift at undertagskraver er ok..

Skulle de mod forventning være de forkerte eller udført forkert SKAL DET KLART RETTES/LAVES OM:

Som lovet/tilbudt skal alt laves korrekt og jævnfør leverandørs anvisninger.<---


Det skal igen siges, at de har lavet aftrækket 2 gange! Jeg ved jo godt, at det ikke er i orden

Jeg tror uden at være helt sikker, at undertaget er af mærket Monarperm. Ihvertfald hvis man kigger på det billede jeg har taget, oppe fra taget, der står "NARP" Det kunne jo godt være en del af det navn. Ved ikke om det er såkaldt diffusions åbent?

Jeg har også spurgt de andre på det andet forum, angående tagrumsventilation, det var der lidt uenighed omkring, nogen siger det er et krav, mens andre siger, at det kan laves på andre måder. Men der er jo et krav til hvor stor en del der skal være udluftning i, i forhold til tagrummets størrelse. Det svarer han ligeledes på i samme mail.

Elektriker i midt og vestjylland.
Annonce








Her er lige et par billeder, af de 3 aftræk, som er monteret hos mine forældre, af samme firma.
Har det nogen betydning, at firmaet er medlem af dansk byggeri? Burde man skrive til dem? Og hører deres mening, hvis ikke han får det fikset ret snart.


Elektriker i midt og vestjylland.
Men har tømrermesteren overhovedet set det udførte arbejde!

Hvorfor fabler han om undertags-/gennemføringskraver når der ikke er monteret no'en, Jfr. dine billeder!

Vist har det betydning med medlemsskabet af Dansk Byggeri. For så er han osse omfattet af Byggaranti. (Så vidt jeg ved)

Men det skal jo siges at firmaet ikke er gået fuldstændig i skjul og har forsøgt at rette fejlende!
Så vent med "byretten" indtil de evt. opgiver! :o)

Har du iøvrigt sendt billederne til firmaet. Et ordentlig firma kan ikke leverer den slags l..t.
Han var selv med, da de lagde taget, men om han lige har set det, det ved jeg ikke, men jeg ved da, at i de fleste firmaer, der kommer der en fra kontoret ud og besigtiger opgaven, både før, under og efter arbejdet. Og byggeriet bliver gået igennem inden aflevering. Stort som småt....

Han har haft folk ude for at rette tingene, de efterfølgende gange.

Nej han er da heldigvis ikke gået helt i skjul, og byretten kommer nok ikke på tale, men en syn og skøns mand, eller en bygningssagkyndig, som ved hvad man skal lave og hvad man ikke skal lave, det bliver der arrangeret, da jeg ikke har meget tiltro til, at de andre ting, så er i orden.

Jeg har i dag sendt billederne til, selv om jeg jo vil mene, at når man er ude for at rette en fejl, så tager man et billede af det, for som håndværker i dag, bliver man nød til at have noget dokumentation for det udførte arbejde.

Og ja, hvor er kraven der skal sidde i taget, burde man ikke som tømrer mester, vide sådan noget? Den burde jo næsten at følge med, når man køber en taghætte, eller et aftræksrør. Eller man burde ihvertfald på trælasten bliver tilbudt det af en sælger.

btw. Så er monarperm vist et produkt fra icopal og umiddelbart ser det ud til, at det er diffusions åbent, men er det nok til, at man ikke behøver, at lave ekstra udluftning?

Elektriker i midt og vestjylland.
Ja.
Ved diffusionstæt undertag skal der naturligvis være tagrumsventilation.
Og Tyvek, eller deres importører, ville nok ikke anbefale det - hvis det var unødvendigt!

Iøvrigt har du Icopals monteringsvejledning her;

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=icopal+undertage+monteringsvejledning&source=web&cd=2&ved=0CEgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.icopal.dk%2Fupload%2FProducts%2FA7461268F51F0154C12571EF004BC9BA%2F1007UndertageArbv0110lowres.pdf&ei=bYolUPC2B4rN0QX63IDQCg&usg=AFQjCNFsw9nA6OjiWqVcf6b3vWtV3T6DJw

Med masser af tagrumsventilation.


Og så er det sådan at hvorvidt der skal være undertagsventiler for tagrumsventilation i diffusionsåbne undertage:
Så kan man jo godt diskuterer det. Men når det fremgår af leverandørens monteringsanvisning så skal det bare udføres. Fordi det er en del af tilbudet.
Og hvis tømrermesteren har en anden mening om nødvendigheden af de hætter så må han forelægge det for bygherren. Før eller under arbejdets udførelse. Det er jo ham der er fagmanden/eksperten. Ham der skal være på forkant med opgaven.
(Har jeg hørt! :o))
Jeg har skrevet til ham, at jeg vil have på skrift, at udluftningen, er udført efter reglerne om det.

Jeg kan jo sende ham den her vejledning, hvis det nu skulle være sådan, at han aldrig har set sådan en. Selv om jeg nu ikke tror, at han er helt ny i faget. http://www.icopal.dk/upload/Products/9006DC95F9633967C12571F1003F2252/4036Monarfolroergennem0312.pdf

Og ja han burde da absolut være den af os, som ved noget om det, jeg sætter mig bare ind i tingene og går op i, at alt er lavet efter gældende love og regler, tager jo i sidste ende ikke længere tid, at lave det rigtigt første gang, men der er jo desværre nogen der tror, at det er hurtigere at lave noget klamp :-(

Elektriker i midt og vestjylland.
Der er yderligere 76 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis