Nye vinduer i hele huset, pris ca.?

Hej, kender I til nogen priser på udskiftning af alle vinduer (sådan ca.) i en Bungalow. Selvfølgelig er det umuligt når I ikke har mål m.v.

Jeg er mest til træ/alu og har 12 vinduer der ønskes skiftet. I dag er der træ vinduer med termoruder fra 86 og omkring 92... Så det er vel egentlig en god ide at tænke nyt, og tænke energivinduer?

I kan få min adresse via pm og se lidt af huset på google street view...

Glæder mig til at hører jeres mening og måske hjælp :-)

Hej, kender I til nogen priser på udskiftning af... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://jvk.dk/vaerd_at_vide/teknisk_info/brand_og_redningsaabninger/
Teksten hos Jysk Vindueskompagni lyder:

Hvis du bygger om
Eksisterende huse skal være bygget, så de opfylder de krav, der var gældende på det tidspunkt, da huset blev bygget. Det gamle hus skal altså ikke umiddelbart opfylde nye krav til flugtveje og redningsåbninger, der er blevet indført i bygningsreglementet, efter at huset er blevet bygget.

Når du bygger om, er du altså ikke forpligtet til at opfylde de nye krav. På den anden side må du heller ikke forringe husets brandsikkerhed ved f.eks. at ændre på flugtveje og redningsåbninger, så de bliver mindre sikre end før ombygningen.

Teksten må stå helt for JVK's egen regning.

Den har absolut ingen baggrund i hverken bygningsreglementet eller anden lovgivning.
Tværtimod er det i direkte modstrid med bygningsreglementet eller anden lovgivning.

Der findes ikke en eneste god grund til at kravene i BR10 - om redningsåbninger - ikke skulle gælde. Ved vinduesudskiftning. Når nu der eksempelvis er krav om ekstraisolering/rentabilitetsberegning ved f.eks. udskiftning af tagbelægning. (Hvor manglende redningsåbninger jo er en ganske anden og langt alvorligere sag)

I forbindelse med teksten på JVK's hjemmeside oplyses som kilde SBIanvisning 230. Samme anvisning er den integreret del af BR10. Og her fremgår omtalte tekst ikke. Naturligvis.

Teksten hos JVK er fri fantasi. Simpelt hen.
En bygning skal overholde de krav der var gældende da det blev bygget.

For BR10s vedkommende er klimaskærm, varmetab osv. rigtigt nok ikke længere afhængig af rentabiliteten. Men det er andre forhold såmænd.

Desuden er udskiftning af vinduer ikke en ombygning. Havde du forestillet dig at man så skulle udvide vinduesåbningerne ved at hugge ud i facaderne eller hva'? Sikke mange huse fra 80'erne man pludselig ikke måtte skifte vinduer i, uden at der ville koste det halve af facaden
Velfac skriver:
”Selvom man ”kun” bygger om, er det altid en god ide at spørge byggesagsbehandlerne i kommunen, om man opfylder kravene,” råder Jørgen Munk og fortsætter: ”Og selvom et gammelt hus rent formelt ikke skal have redningsåbninger, bør man have en i hvert beboelsesrum. Det er jo ikke for sjov. Det er altså menneskeliv, der kan reddes.”

Bolius skriver:
"Hvis du bygger om
Eksisterende huse skal være bygget, så de opfylder de krav, der var gældende på det tidspunkt, da huset blev bygget. Det gamle hus skal altså ikke umiddelbart opfylde nye krav til flugtveje og redningsåbninger, der er blevet indført i bygningsreglementet, efter at huset er blevet bygget.

Når du bygger om, er du altså ikke forpligtet til at opfylde de nye krav. På den anden side må du heller ikke forringe husets brandsikkerhed ved f.eks. at ændre på flugtveje og redningsåbninger, så de bliver mindre sikre end før ombygningen.

Når du bygger nyt hus eller en tilbygning
Når du bygger et nyt hus, skal du sørge for, at bygningsreglementets krav til flugtveje og størrelse af redningsåbninger overholdes. Det samme gælder, hvis du bygger en tilbygning til dit eksisterende hus eller en ny 1. sal."

Alle de nævnte udsagn er i tråd med det jeg har fået at vide i min kommunes byggerådgivning.
Totalkredit skriver:
"Bygningsreglementet indeholder også regler for såkaldte "redningsåbninger" - det vil sige flugtveje fra opholdsrum i tilfælde af brand. Typisk døre og vinduer. Hvis du skifter vinduer til samme slags i samme størrelse, bliver du normalt ikke berørt af reglerne. Men ændrer du på vinduernes størrelse, skal du som regel overholde de nye regler. De går på vinduernes størrelser, og ved sprossevinduer kan det være nødvendigt med en særlig konstruktion, hvor midtersprossen kan slås ud i tilfælde af brand. Det kan din håndværker eller dit vinduesfirma fortælle dig mere om. Det kan godt være lidt irriterende med alle de byggeregler, men husk, at det handler om din egen sikkerhed"
Annonce

Skal vi måske lige holde os til bygningsreglementet, (BR10), eller anden lovgivning.

Hvad Velfac, Bolius samt Totalkredit skriver er ikke "autoritativt". Og ingen af dem referer til relevante punkter i BR10.

BR10 er ikke åben for fortolkning, (stort set i hvert fald). Derimod kan f.eks. SBI anvisninger eller ”Eksempelsamling om brandsikring af byggeri” og andre underliggende ”dokumenter” i  en vis udlægges forskelligt. Hvilket fagfolk så kan gøre.

Kun hvis du kan referer til ”udslaggivende” punkter i BR10  osv. har din påstand gyldighed.

Det skal siges at jeg kun har kendskab til BR10 i et vist omfang. Og ikke meget til underliggende ”dokumenter”


Slutteligt. Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig en situation hvor det kan komme på tale af fravige kravet til redningsåbninger. Altså som de er beskrevet i BR10 i sin helhed.
Husk i øvrigt på at krav om redningsåbninger kun gælder for beboelsesrum og køkken
Du nævner selv Totalkredit og eksemplet hvor midtersprossen, (posten) kan slås ud i tilfælde af brand. Som et eksempel på at kravet om redningsåbninger skal efterleves.

Og dog. Hvis man tænker sig et værelse med 1 dør og ét vindue. I et muret hus opført for over 80 år siden.
Vinduet er også 80 år gammelt. Vinduet er 40 cm bredt og 230 cm højt.
Der vil ikke umiddelbart være mulighed for at isætte et nyt vindue med ”redningsåbning af krævet størrelse og dimensioner”
Det nye vindue vil altså være ”ulovligt” – er vi vel enige om?

Kravet vil derfor være som det er formuleret i BR10;

Stk. 6

En brandmæssig enhed til personophold skal udføres med redningsåbninger, jf. stk. 7 og stk. 8, medmindre et tilsvarende sikkerhedsniveau kan opnås på en anden måde.

Altså.
Når det nye vindue ikke har (lovlig) redningsåbning skal du præsenterer bygningsmyndigheden for et alternativ dertil.( I form af et tilsvarende sikkerhedsniveau opnået på en anden måde)

Ellers kan værelset ikke godkendes som beboelse.


Skrevet af MLU på 12 apr 2012 11:45

Rigtigt det aldrig bliver lige så pænt... Men hvordan tror du det er at male på alu?

For du tror vel ikke at sådan en maling vil holde de næste 25 år?

Eller at hvis dit vindue for en ridse fra en sten fra græsslå maskinen, eller du på en anden måde skal til at slibe på aluen og så male den bagefter?


Moderne pulverlakering forventes at have en levetid på over 30 år. Desuden er alu profilerne udformet på en måde så de er nemme at efterlakere, hvid det nogen sinde skulle blive nødvendigt. Faktum er at pulverlakeret aluminium er en langt mere holdbar løsning. Læs bare en enkelt artikel ud af mange her: http://www.velfac.dk/global/Traealu-vinduet_overhaler_traevinduet?OpenDocument

Jeg er kommet frem til at huset alligevel skal være med sidehængt vinduer. Det kommer efter min mening til at se pænest ud...

Jeg har valgt at vil have en sprosse i midten.



@Sitting Bull
Nu synes jeg ikke vi skal forstyrre trådstarter mere, men jeg kan se at vi ikke er enige.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også