Renovering af snekke

Så er der kommet hul på arbejdet med at renovere skiwet. Hele "toppen" er fremstillet af glasfiber afsluttet med masonitplader indvendigt. Jeg vil mene at masonit ikke har noget at gøre i et skiw, da det suger fugt som bare pokker(er helt vådt flere steder). Dette er jeg så ved at fjerne mekanisk med spartel og knofedt(temmelig hårdt arbejde).. Efterfølgende slibes det sidste af med kraftig stålbørste på vinkelsliber. Jeg skal som *Engel* understøtte ruftaget med finerplader. Vil også beklæde siderne med finer, da de ikke er særligt kønne efter nedslibningen. Jeg vil først spartle ujævnhederne med epoxy spartel og så slibe efter inden pålimning af finer.

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Så er der kommet hul på arbejdet med at renovere... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Engel:
Det ser ski godt ud.. det du har lavet..
Skal nok huske at behandle træet (skiwet kommer jo ikke i nærheden af hav før næste år, tidligst). Forventer at det bliver limet i om en lille måned når jeg har fået monteret nye spanter mm. På det tidspunkt står der forhåbentlig solskin og 20 grader i vejrudsigten. Regner med at træet så vil være/holde sig tørt nok til behandling.

Zeppe

Ja, så langt - så godt.. et aktuelt billede, og et fra da jeg så skiwet første gang.

Der er en del forskel mellem bundskrog og toppen ved samlingerne flere steder. (man har ikke været omhyggelig nok med formen). Skal jeg vælge at fuldspartle med epoxyspartel eller er der alternativer inden der skal limes østen finer på???

Hmmm umiddelbart har du 2 løsninger.

1: Fuldspartle som du selv er inde på. Det ligner der er op til 10mm forskel, men det er måske billedet der snyder. Det er et stort arbejde at fuldspartle samt slibe i niveau, selvfølgelig afhængig af hvor mange steder der er niveauforskel samt hvor meget.

2: Grovspartling samt pudsning.
Oplimningen af x-fineren "samles" i den eksisterende samling. Efterfølgende monteres en massiv liste hele vejen rundt i samlingen. Det kræver at du selv kan producere en tilpasset liste - i en hvis dimension, samt med en fals så den ikke rammer den nederste del af skottet, men blot limes på den øverste del. Evt fuges med sort sikaflex i falsen nede fra. Den ville også fungere som udsmykning. Ved iøvrigt ikke hvad du i forvejen havde forestillet dig i de x-finer samlinger du får?

Alternativ til liste kan du vælge at montere en tilpasset 12mm x-finer hylde med slingreliste hele vejen langs skotsider. Den vil ganske givet også sløre meget af unøjagtigheden, udsmykke og have en praktisk funktion.

Iøvrigt vil Epoxy tilsat Micro Ballons udover limning også fungere som spartelmasse. Fortykket epoxy kan sagtens udligne visse huller/fordybninger/unøjagtigheder og stadig lave en holdbar limning. Jeg brugte selv Ballons da jeg opsatte x-finer i ruftaget for at udligne ujævnheder - samt det at den ikke løber ved påføring af en godt lag selvfølgelig.

Engel:
Jeg ville gerne montere x-finer i helt stykke fra kant under vinduerne og ned til hvor kistebænke kommer. Idéen med at dele det op i to stykker er dog ikke dårlig. Jeg vil gerne have hylde på noget af stykket i hver side, og så passer det jo fint at dele det op.. Hmmm.. der skal tænkes. Men mange tak Engel, for dine inputs.. det er guld værd når alle tanker flyver rundt..

Annonce
Hej igen

Selvfølgelig har du også muligheden med polyester og nogle glasfibermåtter. Det kan være aktuelt hvis forskellen er for stor - inden der spartles.
Hvis dit spartellak er alt for tykt er der en risiko for at det flækker såfremt skot eller andet kan give efter.

Måtter og polyester er let at arbejde med og det holder....
God idé Engel. Det havde jeg ikke lige tænkt som en mulighed. Dvs. bygget et lag op så der bagefter ikke er så meget at spartle ud?? jo jo.. Der skal nok lige en ny fuge i skrogsamlingen inden videre arbejde - jeg vil ikke have vand ind!!

Kan jeg lave et lag med epoxy(til at udfylde) og senere lime polyester/glasfiber ovenpå? Der burde vel ikke være problemer med at hæfte de to materialer sammen..

Det kan du sagtens. Bare matslib inden polyester/fiber, så er den i vinkel...
Det ser sgu godt ud, glæder mig til at følge med i billeder og ord
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også