Renovering af snekke

Så er der kommet hul på arbejdet med at renovere skiwet. Hele "toppen" er fremstillet af glasfiber afsluttet med masonitplader indvendigt. Jeg vil mene at masonit ikke har noget at gøre i et skiw, da det suger fugt som bare pokker(er helt vådt flere steder). Dette er jeg så ved at fjerne mekanisk med spartel og knofedt(temmelig hårdt arbejde).. Efterfølgende slibes det sidste af med kraftig stålbørste på vinkelsliber. Jeg skal som *Engel* understøtte ruftaget med finerplader. Vil også beklæde siderne med finer, da de ikke er særligt kønne efter nedslibningen. Jeg vil først spartle ujævnhederne med epoxy spartel og så slibe efter inden pålimning af finer.

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Så er der kommet hul på arbejdet med at renovere... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
At fjerne masonit limet på gasfiber er IKKE nemt. Har i dag prøvet med en multicutter i stedet for at bruge spartel. Det er slet ikke så hårdt og det går lidt nemmere. Nice..

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Så er det nok limet med epoxy, ellers burde det ikke være så svært at fjerne. Multicutter er et godt stykke værktøj!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har så været ude og købe en "rigtig" multicutter(den på prøve var accu).. Jøsses det går fremad.. Det larmer helt vildt - men så er det også overstået det hurtigere..

Mvh
Zeppe

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Så er alt masonit fjernet. Med hjælp fra min datter tog det 4 timer. Herligt.. Så er der selve nedslibning med stålbørste på vinkelsliber tilbage. Så står der også en båd tilbage der kun består af fiber..


Jeg siger: mange tak - multicutter..

Zeppe..

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Ser rigtig fint ud, det er ikke meget du behøver med stålbørste!
Affedt med fortynder og overfladen er klar til pålimning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Engel:
Bør alle rester af masonitten ikke fjernes helt, så der kun er glasfiber tilbage?
Næste skridt efter afrensning/affedtning..
1) Jeg vil spartle ud hvor der er ujævnt (epoxyspartelmasse) i skrogsamlingen
2) Derefter slibe plant.
3) Så påføre lim tilsat microballoner eller andet fyldstof med tandspartel så x-finerpladerne har noget at hæfte i..
Lyder det ok?

Skal jo også lige ha renset bund/kølsvin, skiftet spanter (monteret m glasfiber) og så male bund/kølsvin. Så skulle fundamentet til bænke mm. være på plads.

Mvh
Zeppe

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Jow, helt enig. Kunne bare ikke se masonitrester på billedet.

Fremgangsmåde lige i vinkel....
Jeg påførte epoxylimen med en rulle det fungerede fint, og er let/hurtigt.
Engel:
Påføring af lim med rulle ville også være bedst, dog bliver der steder hvor der stadigt vil være nogen ujævnheder på trods af spartling. Tænkte på princippet som når man sætter fliser/klinker op hvor man så bruger tandspartel, derved øges hæftningsprocenten ved ujævnheder i underlaget..
Zeppe

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?



Så er der ikke meget tilbage at slibe ned. Mangler lidt i ruf og så lige bunden.. Så kan alt det sjove begynde, nemlig at bygge skiwet op på ny..


Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Det ser rigtig fint ud, og ja, nu begynder det sjove.
Til inspiration lige et billede af min afslutning omkring luge samt udluftningsventil (den originale afslutning er blot en lille rund hvid plastic ring):


Begge dele er lavet i massiv Mahogny. Ramme ved luge limet sammen af 4 stykker. De mørke felter på loftet er blot skygger fra lyset.
Husk iøvrigt at behandle østenfineren så hurtigt som du kan få den under 15% luftfugtighed - De er typisk meget fugtige når du køber dem, så en beholder med affugtningsmiddel kan være en god ide inden/efter opsætning.
Nåede selv kun at behandle mit loft en gang med olie sidste år, og det kunne jeg konstatere ikke var nok da jeg fik skibet på land - der var områder med overfladeskimmel.
Var derfor nødt til at behandle med rodalon og efterfølgende Protox for ikke at det skulle komme igen.
Har indtil nu givet 5 lag lak, mangler kun 3 lag - så er der lukket af for fugt mm.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også