Fjernevarme virker ikke efter jeg har fyldt vand på

Hej med jer
Typisk som det bliver koldt udenfor, holder varmen op med at virke i mit lille hus...
Jeg bor i et 2-familiers hus på 1. og 2. sal. Der har indtil i dag været en lille smule varme på alle radiatorer (en enkelt helt ny dog undtaget) og jeg har været hele vejen rundt og trykke på stifterne i termostaterne og i kælderen og fylde vand på systemet. Efter at jeg har fyldt vand på op til ca 1,8 (det står der på måleren*), men nu er alle radiatorerne helt sat ud af drift Ingen af dem virker og det bliver koldere og koldere for hvert minut der går...

Hvordan kan alle apparater sætte fordi der bliver fyldt vand på? Er der noget jeg har misforstået? Skal man gøre mere end det?

I håb om nogle gode råd - god aften

peter

 * i forhold til måleren har jeg fået at vide at den minimum skal stå på 1, da det skulle betyde at vandet så kan hæve sig 10 meter over fjernvarmesystemet. Jeg har så fyldt noget ekstra på fordi radiatoren på badeværelset kommer i forlængelse af apparaterne på 2. sal...
Hej med jer Typisk som det bliver koldt udenfor... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altså noget sludder at du skal have højt tryk på anlæget, for at få luften ud.

Lad os antage at huset er 10 meter højt, fra trykmanometeret, og op til højeste radiator.Så er det ikke nødvendigt at have mere tryk en 1,3 -1,5 bar. hvilket vil sige 13-15 meter vandsøjle.

Åben alle radiatore/gulvvarme ventiler helt, skru pumpen op på højeste trin, her trin 3, og lade den køre 1 time, måske mere hvis det er nødvendigt, så skal alt luft nok samle sig i radiatorene. Efter den time, slukker du pumpen og det er ikke nok at skrue den ned i hastighed. Også udlufter du alle radiatore, osv. Sådan gør du bare til det køre helt problemfrit igen.

Mvh Thomas Hansen

TAADAAAAAAA!! Så skete der noget. JEG HAR VARME! En kombination af luft i systemet, og en udløbstemperatur der var alt for lav gjorde, at der ingen varme var. Luften havde jeg fået lukket ud, men i min desparation havde jeg så fået skruet ned for udløbstemp., som jeg kunne se havde direkte indflydelse på fremløbet til mine radiatorer. Det ved jeg så nu.
Jeg lader temperaturen være oppe et par dage, og så skruer jeg lidt ned igen og ser hvad der så sker.

Om ikke andet, så har jeg lært ores varmesystem temmelig godt at kende til næste gang

Tusind tak for hjælp og input til jer alle.
Skrevet af Hansen7717 på 28 jan 2012 14:06 
Det er altså noget sludder at du skal have højt tryk på anlæget, for at få luften ud.

Lad os antage at huset er 10 meter højt, fra trykmanometeret, og op til højeste radiator.Så er det ikke nødvendigt at have mere tryk en 1,3 -1,5 bar. hvilket vil sige 13-15 meter vandsøjle.

Åben alle radiatore/gulvvarme ventiler helt, skru pumpen op på højeste trin, her trin 3, og lade den køre 1 time, måske mere hvis det er nødvendigt, så skal alt luft nok samle sig i radiatorene. Efter den time, slukker du pumpen og det er ikke nok at skrue den ned i hastighed. Også udlufter du alle radiatore, osv. Sådan gør du bare til det køre helt problemfrit igen.

Ja, 1.5 bar = 15 meter vandsøjle, men det er ikke ensbetydende med at du kan flytte en luft-lomme fra f.eks. 8 meters højde, over 15 meter, til nul meter.
Derfor jeg næver han skal hæve trykket endnu mere, for at kunne TRYKKE luftlommen frem til udluftningspunkter.

Super at du har fået gang i anlægget igen.
NØyd det imens det varer. :-D

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis