Isodrän, terrænbatt eller Sundolit til udv. kælder?

Hej Alle

Går i dræn-tanker..... Jeg har tænkt, og talt med eksperter (inkl. Teknologisk Institut).

TI siger at det hedder rå beton -> Terrænbatt eller Isodrän -> drænmateriale (og dræn i bunden, forståes). De har udgivet material der angiver damp-afgivelsen både udad og indad ved de forskellige metoder; og de siger at der skal kunne afgives fugt udadtil også (derfor "bandlyser" de asfalt/platon direkte på kældervæg.

Kloakmester A siger rå beton -> platon -> sundolit
Kloakmester B siger rå beton -> sundolit -> platon
Kloakmester C siger rå beton -> sundolit drænplade

Hvad siger I? Jeg kan bedst lide konceptet med Isodrän princippet, det giver mest mening for mig.

Håber nogen har nogle faglige kommentarer :-)

Mvh Morten
Hej Alle Går i dræn-tanker..... Jeg har tænkt, og... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en standard Leca-løsning.

Se her: http://www.weber.dk/uploads/media/Udvendig_efterisolering_af_kaeldre.WEB.pdf

Spild af tid efter min mening.

Iflg. Leca's oplysninger vil et 20 cm tykt lag give en U-værdi på knap 0,38 W/m2k
Iflg. Rockwool vil deres løsning, osse 200 mm tyk, give en U-værdi på 0,17 W/m2k. Altså dobbelt så god isoleringsevne.


Hr. Pox var hurtigere :-) Det er det samme med leca i hulmur, smart, synker ikke, men isolerer ikke lige så godt. Til gengæld giver det umiddelbart mening at bruge leca under isolering under kældergulvet. Så får man "gratis" isolering i det kapillar-brydende lag...
Skrevet af hpox på 16 jan 2012 16:36
Det er en standard Leca-løsning.

Se her: http://www.weber.dk/uploads/media/Udvendig_efterisolering_af_kaeldre.WEB.pdf

Spild af tid efter min mening.

Iflg. Leca's oplysninger vil et 20 cm tykt lag give en U-værdi på knap 0,38 W/m2k
Iflg. Rockwool vil deres løsning, osse 200 mm tyk, give en U-værdi på 0,17 W/m2k. Altså dobbelt så god isoleringsevne.



Hmm, nu har jeg talt med et firma som anbefaler netop dén løsning. For det første - hvorfor er det spild af tid?

Fordele: det er let at udføre. Leca's dræn-evner er velkendt. 

Ulemper: lav isoleringsevne. Men som firmaet pointerede; man skal alligevel have en skakt på 40-50 cm når der skal lægges et dræn ned, så der kommer tilsvarende mere leca i. Jeg har dog ikke regnet på m2 prisen af 200 mm RW/Isodræn vs 400 mm Leca.

Kom med flere input, vi er vist flere i samme båd (!)

Mvh Morten
Tak for det spørgsmål. Det var I længe om!!! :o)

Prisen for en komplet kælderydervægsisolering med omfangsdræn består i det væsentligst af:
Opgravning, omfangsdræn m/ brønd, isolering, tilfylding og reetablering - af rosenbede.

Bortset fra isoleringstypen er resten det samme. Og det er prisen osse. Men mineraluldsisolering er måske dobbelt så dyrt som Leca.

Uden at vide det præcist så gætter jeg på at hvis en komplet løsning med Leca koster f.eks. 100.000 kr så koster en Rockwoolløsning måske 120.000 kr.

Men Rockwoolløsningen isolerer dobbelt så godt. Så hvis Rockwoolløsningen har en tilbagebetalingsperiode på måske 10 år så vil Lecaløsningen være ca. 20 år om det.

Konklusion: Der skal tænkes i totaløkonomi - i helheder.

Men det er osse helt sikkert at det ikke er fantastisk profitabelt at efterisolere kældre. Fordi de af helt naturlige årsager er mere eller mindre dækket af jord jo.

(Hvis det udelukkende handler om tørholdelse så er Lecaløsningen sikkert den rigtige.)

Annonce
Hej Thomas,

Der var en tilsvarende tråd for et par uger siden som du evt. kan muntre dig med:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/167805

Mvh
Henrik.A
Jeg har stadig svært ved at se hvad ulempen er ved Leca-løsningen....

Hvis man bruger 200 mm rockwool og 400-500 mm leca er isolerinsevnen vel nogenlunde den samme.

Hvis det er tilfældet er det alle de andre faktorer der er afgørende, d.v.s. evnen til at lade væggen ånde, materialepris, arbejdstid ved montering osv. ???
http://www.weber.dk/uploads/media/Udvendig_efterisolering_af_kaeldre.WEB.pdf

Som det fremgår af ovenstående skal der over 50 cm Leca til at erstatte 20 cm Rockwool.
Jeg kender ikke priserne på hverken løs Leca eller Rockwoolbatts, men det er vel sandsynligt at priserne for isoleringsmaterialerne alene vil nærme sig hverandre. :o)

Endvidere er det alt andet lige dyrere at grave mere jord op, bortkøre overskud, retablerer osv. ved en bredere udgravning.

Man skal endvidere huske på at:
En fordobling af isoleringslaget giver IKKE en halvering af varmetabet.

Hvilket osse med stjerneklar tydelighed fremgår af ovennævnte Leca-brochure.

Tak Henrik, det er skam min egen tråd


100-120.000 kr lyder umiddelbart af mange penge, men jeg gætter på det er når man får arbejdet udført af håndværkere
Der arbejdes stadig på sagen, lige nu handler det dog om hvordan jeg får lavet en god "lokal afledning af regnvand". Og sikkert også drænvand i samme omgang......

Der bliver sgu da huller over hele grunden :-)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis