Isodrän, terrænbatt eller Sundolit til udv. kælder?

Følg tråden
momato
momato
Postnr: 2000
momato momato Trådstarter
Problemet (hvis det eksisterer) med platon er, at dug-punktet vil ligge opad kældervæggen, da dampen ikke kan bevæge sig vertikalt. Ved en diffusionsåben plade (RW, Isodræn) flyttes dugpunktet ud et sted i isoleringen, hvorefter kondensen trænger ned til drænet. Teorien holder, i mine ører.

Jeg er ved at identificere nogle mestre der er gået over til Isodræn, så tager vi den derfra :-)
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Det forstår jeg slet ikke.
Vertikalt. Er det ikke lodret? :o)

Hvorfor kan dampen ikke bevæge sig lodret?
Hvis dugpunktet optræder i mellemrummet mellem platonplade og væg er det da rigtig udmærket!
Så kan vanddråben i ro & mag trille ned til omfangsdrænet - uhindret stortset endda. :o)
momato
momato
Jaja, mente jo horisontalt :-) jeg er lidt usikker på dynamikken omkring dampens egenskaber, så jeg er dig svar skyldig...

Hvis dampen opfører sig som du siger og fugten holder sig helt væg fra væggen har du måske ret. Men alt andet lige må en dræning længere ude være mere optimal...
momato
momato
Tak - altid rart at høre fra en "hjemmefra" (er selv fra Sørby/Lorup). Jeg vil gerne høre mere, må jeg ringe til dig fredag?
Mvh Morten
MMT
MMT
Postnr: 3400
MMT MMT
Er du blevet klogere på hvordan du vil lave det? For jeg står selv og skal lave samme trick til sommer, så jeg følger spændt med.

Thomas
momato
momato
Hej Thomas. Jeg er går pt videre med Isodræn konceptet, det er det der virker mest fornuftigt. Næste step er at regne på materialer, og lægge en plan med entreprenøren. Jeg har heldigvis en masse ferie tilbage, så den del er da "gratis". Men der skal lige lægges planer for alle kloakrør etc, når nu der er hul alligevel. Og nye gulve i kælder. Osv. Hell begins..... :-)
MMT
MMT
Postnr: 3400
MMT MMT
Køber du materialerne i Sverige eller Danmark , og såfremt hvor?
momato
momato
DK tror jeg, via Byggros. Kender en der kan skaffe materialerne til engros-pris...
coes
coes
Postnr: 9400
coes coes

Lige for at afspore debatten . Er der fornuft i det illustrerede? Det er både isolerende og diffusionsåbent!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg Forbedret

1. Diskusion om udvendig isolering af kældervæg
    Lav-Hus (6 svar)
  2. Hjælp til isolering af kælder under terræn!
    Lav-Hus (11 svar)
  3. Udgravning og isolering af kælder
    Lav-Hus (17 svar)
  4. Omfangsdræn + isolering af kælder
    Lav-Hus (2 svar)
  5. Udvendig fugtbehandling af kældervæg
    Lav-Hus (12 svar)
  6. Hvilken løsning til dræn/isolering
    Lav-Hus (10 svar)
  7. Platon eller filt til sokkel?
    Lav-Hus (4 svar)
  8. Faskine