Isodrän, terrænbatt eller Sundolit til udv. kælder?

Hej Alle

Går i dræn-tanker..... Jeg har tænkt, og talt med eksperter (inkl. Teknologisk Institut).

TI siger at det hedder rå beton -> Terrænbatt eller Isodrän -> drænmateriale (og dræn i bunden, forståes). De har udgivet material der angiver damp-afgivelsen både udad og indad ved de forskellige metoder; og de siger at der skal kunne afgives fugt udadtil også (derfor "bandlyser" de asfalt/platon direkte på kældervæg.

Kloakmester A siger rå beton -> platon -> sundolit
Kloakmester B siger rå beton -> sundolit -> platon
Kloakmester C siger rå beton -> sundolit drænplade

Hvad siger I? Jeg kan bedst lide konceptet med Isodrän princippet, det giver mest mening for mig.

Håber nogen har nogle faglige kommentarer :-)

Mvh Morten
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Platonpladens forhandler i Danmark, Phønix, viser at platonpladen skal inderst. Altså mod den "rå beton"

Hvad er Isodræn?

Platonpladerns udformning er netop med henblik på at der kan ske ventilation og fugtudledning langs muren. (Den rå beton)

T.I. "udlægning" er interessant. Har du en link til det materiale du henviser til.
Isodrän (og Pordrän) er svenske produkter. Det er polystyren, hvor "kuglerne" er limet sammen med bitumen; dvs de er både isolerende, kappilær-brydende OG diffusionsåbne (det sidste i modsætning til normal Sundolit etc).

Her er der info, film, monteringsvejledning etc.: http://www.isodran.se/index.php/kallarvagg

Ifølge TI er bortledningen af fugt i kældervæggen særdeles vigtigt, dels indad, men også udad. De mener ikke at platon-pladen er et hit her; se kommentarer i PDF. Der er nogle interessante aspekter mht damptryk forskellige steder i konstruktionerne.
Alternativt til Isodrän anbefaler TI som nævnt Rockwool (og her siger RW selv terrænbatts). De har samme egenskaber, dvs. er ligeledes diffusionsåbne. Deres isolerings-evne afhænger selvfølgelig af at der er drænet ordentligt, så de ikke søber i vand (det er der også grafer over).
http://ida.dk/netvaerk/idaforum/u0623a/Documents/Pr%C3%A6sentationer%20fra%20afholdte%20m%C3%B8der/21-10-2009%20T%C3%A6tte%20betonk%C3%A6ldre/PFCollet_Vandt%C3%A6tteK%C3%A6lderyderv%C3%A6gge.pdf

Kig på det og se hvad I synes - det er i hvert fald interessant.

Tja.
Det du omtaler er et kursuskompendium fra T.I.

Jeg mener ikke at det er helt relevandt set i forhold til kombinationen af ydervægsisolering og omfangsdræn.

Ingen, ej heller "platonpladeimportøren" såvidt vides, har påstået at samme plade var vandtæt eller reducerede grundcandstrykket på væggen. Kun at den er ventilerende og tillader hurtig nedsivning til omfangsdrænet. bla.

Men om den er unødvendig, som det (delvis) hævdes i kompendiet, er meget muligt.

Der er iøvrigt mange påstande og oplysniger. Og rigtig mange er sikkert rigtige.
Men enkelte virker umidelbart selvmodsigende.

Det er osse tydeligt at påstandende fremstår uimodsagte.
Det kunne være interessant at høre hvad f.eks.importøren af Platonplader, (Phønix), har at sige til påstandene.

Der er lidt Klåge Åge over det kompendie.
Jeg finder det nu særdeles relevant; jeg vil gerne have isoleret, drænet OG have en tør kældervæg. Diskussionen af damptryk finder jeg relevant i denne sammenhæng.

Man kan mene at påstandende er "uimodsagte", men de er trods alt underbygget med fakta (jf de forskellige fugt- og temperatur-profiler der er anført. Den slags har jeg derimod ikke set på producenternes hjemmeside.

Problemet (fra et "rådgivning til forbrugeren" synspunkt) med producenter er, at de mener deres eget er bedst. Problemet med kloakmestre er at de mener den metode de kan levere er bedst. Fordelen ved TI o.lign. er at det er uafhængigt. Og kompendie eller ej, det afspejler TI's holdning; jeg har talt med dem idag.

Mvh Morten
Lad mig sige det på den måde:
Det er ikke utænkelig at det er rigtigt hvad der fremgår af det kursuskompendie.

Men det er og bliver en fremstilling af hvad der er det teoretisk rigtige.

Det der undre mig er at det fremstilles sådan at næsten alt hvad man tidligere har ment om udvendig kælderisolering er forkert.
Endvidere er det lidt mærkeligt at næsten ingen af de kældervægsisoleringsmetoder, som der i kompendiet lægges op til, anvendes.

Slutteligt.
Hvis jeg var importør af Platonplader i DK ville jeg sige:
Jeg vil s.... på hvad T.I. mener. Jeg har erfaring for og kan bevise at mit system virker!

Men jeg har ikke så hulens megen erfaring med kældervægsisolering i kombination med omfangsdræn. Udover at det skal være der og er en forudsætning for at en fugtig kælder kan tørholdes effekktivt.





Annonce
Isodræn bruges overalt i de andre nordiske lande og forhandles nu også i DK.
Men derudover har du selvfølgelig nogle pointer. Selv om man altid har gjort noget er det dog ikke sikkert at der ikke er noget der er bedre. Vi bliver jo klogere med tiden.
Det er rigtigt at man kan blive klogere.

Og nu har jeg just været imde på Rockwools hjemmeside og fundet deres anvisning på udvendig kælderisolering.

Den har været kendt i årtier, men det var midt indtryk at den var blevet udkonkureret af flamingo + platonplademetoden.

Det kan så konkluderes at du har ihvertfald mindst 2 principper og endnu flere metoder at vælge imellem.

Jeg skal ikke kunne afgøre hvilke der er det optimale.

Men jeg kan konstaterer at anbefalingerne i kompendiet fra T.I. osse i den grad tager udgangspunkt i Rockwools forslag til konstruktionsopbygning.
Jeg har meget stor tillid til Rockwools ekspertise og løsninger. De er førende på de områder de beskæftiger sig med. Men det betyder jo ikke at andre systemer og metoder ikke er anvendelige.

Jeg må osse sige at det er nærmest påfaldende at kompendiet fra T.I., udarbejdet af PF Collet., så ensidigt anderkender Rockwools løsninger, som er af endnu ældre dato end flamingo + platonpladeløsningen. (Så vidt jeg ved).

Det er lidt spændende hvad du vælger, men noget tyder da på at Rockwools er den billigste! Eller hva?

Jeg har talt med Isodräns importør i DK (byggros). Flinke folk... Nuvel; der har tidligere været et projekt hos TI omkring optimale forhold for tør kældervæg; Rockwool var med, men Isodrän takkede ned pga for store projekt-omkostninger. Derfor er TI's vurdering ganske rigtigt baseret på forsøg med Rockwool. Deres anbefaling af Isodrän må derfor indtil videre anses for at være teoretisk baserede. Samt at det er brugt i Sverige i 30 år.

Jeg har ikke beregnet priser, men kunne lige se at 100 mm Isodrän koster 215,- SEK/m2 (tror jeg det var), hvilket er dyrere end terrænbats. Fordelen ved Isodrän er at man kan genfylde med jorden, men det kan man vel så også med Rockwool (så vidt jeg kan se er opbygningen den samme).

Mvh Morten

OK.
Byggros forhandler osse en grundmursplade, a-la Platonpladen. Har den været omtalt som alternativ til asfaltering af væggen ved anvendelse af Isodrän-pladerne?

Det har undret mig at T.I. kompendiet helt afviser anvendelsen af grundmursplader og anser asfaltering som om ikke skadelig så dog unødvendig.

Som her:

 

Brugbare og ubrugelige

principper

Grundmurspladen

I bedste placering er grundmurspladen ringere end en

asfaltering:

Som erstatning for en asfaltering er den dårligere, da et

opstigende grundvandspejl stiger op langs

kælderydervæggens yderside (forbundne kar)

Placeret udvendigt på varmeisoleringen medfører

grundmurspladen en opfugtning af isoleringen

Placeret udvendigt på varmeisoleringen har den ingen

funktion, da normen foreskriver et drænende materiale

 

Her er det præcise argument

������ Som erstatning for en asfaltering er den dårligere, da et

opstigende grundvandspejl stiger op langs

kælderydervæggens yderside (forbundne kar)

 

Men det holder ingen steder

For det første er der ingen der har påstået at en grundmursplade er vandtæt. Det siger sig selv ad den er åben i bunden og ved samlinger.

Dernæst vil et opstigende grundvandsspejl stige op langs kælderydervæggens yderside (forbundne kar) ganske uanset om der er grundmursplade, asfaltering eller ingenting.

For det 3. er der (principielt) intet opstigende grundvandsspejl netop fordi der er etableret et omfangsdræn. (Der kan naturligvis forekomme grundvandsspejlshævning i visse - sjældne - situationer)

 

Grundmurspladens formål er udelukkende at sikre  et luftlag langs ydersiden af vægge. Således at der i nogen grad sker en ventilation og at fugt og damp,(dampdiffusion fordi der er varmere inde end ude) kan trække uhindret ud af væggen og synke ned til omfangsdrænet.

Grundmurspladen sikrer også at der under ingen omstændigheder ikke kan opstå en kapillareffekt imellem isoleringsmateriale og væg. (Selv om det muligvis er uden videre betydning.  :o))

 

Spørgsmålet er stort set om den grundmursplade er nødvendig eller ej???

 

 

Som sagt har jeg ikke så hulens meget erfaring med kælderydervægsisolering, men jeg har da lært lidt mere takket være dit indlæg.


Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis