Kommer der snart afgift på brændeovnen??

Læste lige denne artikel og tror sgu snart det er slut med den billige varme. Regeringen har fundet ud af at der er penge og hente!


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Læste lige denne artikel og tror sgu snart det er... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jano59: Her er et link til nogle andre eksperter der mener lige det modsatte af ``dine´´ eksperter, det er ikke nemt at blive klog på eksperter man bliver nok nødt til som ved så mange andre ting at bruge sin egen sunde fornuft, personligt tror jeg ikke en hattefis på at røg fra rent træ fra skoven skulle være giftigt..

Nu har menneskene brugt ild i mere end 300.000 år, og i naturen har der formentlig været ilsvåde endnu længere. Og lad mig gætte på, at man nok ikke altid har haft ovntørret, fint brænde til sin rådighed.
Så kan det undre mig, hvorfor det nu pludselig skulle være blevet afslutningen på vores liv, hvis vi fortsat putter en pind i kakkelovnen!
Mon ikke man er blevet fascinerede over tanken om, i det hellige miljøs navn, kan pådutte de kapitalistiske husejere, med de enorme, skattefrie friværdier, en ekstra skat?
Husk på at det ikke er er skat, når det er en grøn afgift. Grønne afgifter glæder vi os meget over at betale og klapper i vore små, fedtede hænder af inderlig fryd og jubel, og vi tilbeder politikerne for deres klarsyn og vid.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu var der heller ikke 7 miliarder mennesker på kloden for 300.000 år siden!

Mennesket har også røget i 100 vis af år, men det betyder ikke man skal fortsætte med det vel!
ktm: Helt enig..
Ligesom med tobaksafgifter, fedtafgifter osv. , nu er det ikke længere et spørgsmål om at få folk til at holde op med at ryge og spise fed mad, nu drejer det sig om hvor mange penge der kan krasses ind = penge i statskassen..

Og Jano59: Du er garanteret en flink fyr, men din facon irritere mig jeg synes fanme vi er blevet så frelste herhjemme, hvis nu folk som Jano får held til at få alle brændeovne i hele Danmark slukket, så finder de typisk bare noget andet at kaste sig over, du har allerede tidligere i tråden luftet dit syn på rygning, det er ikke længere et spørgsmål om sundhed og velfærd, nu er der blevet for mange mennesker der går rundt og keder sig og har så satans travlt med hvad naboen laver, hvis nu JEG havde et problem med at naboen lavede noget der generede MIG, så ville jeg da starte med at snakke med HAM og finde en løsning stille og roligt, en anden dag ville det garanteret være mig der generede ham med et eller andet og så ville jeg da foretrække at han gjorde det samme..!
Annonce
Så er nabostriden da snart igang.
Skrevet af ame på 01 nov 2011 08:41
Hej Jano59: Her er et link til nogle andre eksperter der mener lige det modsatte af ``dine´´ eksperter, det er ikke nemt at blive klog på eksperter man bliver nok nødt til som ved så mange andre ting at bruge sin egen sunde fornuft, personligt tror jeg ikke en hattefis på at røg fra rent træ fra skoven skulle være giftigt..


Ikke mine eksperter, men VORES eksperter dem der er ansat til at beskytte os alle!
Hvis du ønsker at tro på brændeovns producenter eller absolut komplet værdiløse mærkater vil jeg tillade mig at kalde det en smule naivt eller fordi det er i din interesse at tro på dem måske.

DMU rapporten her kan du helt og holdent stole på især da tal udledes helt faktuelt, der er ikke nogen skøn eller gætteri involveret ej heller folk med penge på klem.

Jeg er ikke forsker ej heller mere klog end de fleste men jeg vil påstå at der er IKKE noget som hedder rent røg fra en vilkårlig brændeovn i et vilkårligt hus!
Det kan være mere eller mindre renset, men rent, ej den må du længer ud på landet med hvor det muligvis bliver fortyndes som en pissetår i havet.

Hvad siger du til en test?
Jeg stiller op til en test hvor du tænder korrekt op i din ovn med rent træ fra skoven..., vi montere en maske hvor igennem du kan indånde røgen fra sin egen skorsten. Hvis vi kan få medie dækning betaler jeg gerne for udgifterne til div. slanger og andet for at muliggøre testen.

Men det er jo netop IKKE et spørgsmål om du forurener med din enkelt stående ovn, men derimod når 100/1000vis af brændeovne fyres op i tættere beboede områder så har vi nogle udfordringer som ikke løses ved korrekt afbrænding, rent tørt træ fra skoven eller nok så meget rådgivning og "miljø" mærkater/certifikater!

Rent træ fra skoven er jo fint nok i sig selv, det er når du brænder det af det sviner, uanset om det er nok så rent...


I am so full of it.....

Skrevet af ktm på 01 nov 2011 09:27
Nu har menneskene brugt ild i mere end 300.000 år, og i naturen har der formentlig været ilsvåde endnu længere. Og lad mig gætte på, at man nok ikke altid har haft ovntørret, fint brænde til sin rådighed.


OMFG KTM, vi lever ikke i stenalderen, i øvrigt blev de jo heller ikke så gamle vel.



I am so full of it.....

Skrevet af ame på 01 nov 2011 10:27

Stop med at citere mig forkert, JEG VIL IKKE AF MED ALLE BRÆNDEOVNE I DANMARK!

Du kan finde svar på resten af hvad du tror om mig længere oppe i tråden inkl. hvad jeg mener om at skulle rende rundt til vitterligt 1000vis af villaer er også beskrevet længere oppe, der er jo ikke tale om udbysundlilleby med 25 huse, men områder med 1000vis af villaer der forpester hele lokal områder på masser km2.

Jeg har ikke satans travlt med hvad mine naboer laver inde på deres matr. men når hele nabo lag inkl. min egen matr. er dækket ind i røgos og det ikke er muligt at trække vejret frit, mener jeg at jeg har alt muligt ret til at kæmpe kampen.


I am so full of it.....

"Ifølge Miljøstyrelsen giver forureningen fra brændeovne ikke grund til bekymring.

Ny undersøgelse af udledningen af kræftfremkaldende tjærestoffer fra brændeovne i parcelhuskvarterer gør ifølge Miljøstyrelsen ingen større forskel i forhold til myndighedernes nuværende vurdering af problemet.

- Den generelle forurening med partikler er fortsat det største problem. I den sammenhæng gør det kræftfremkaldende tjærestof PAH kun en lille del af partiklernes samlede sundhedsskadelige effekt, siger Charlotte von Hessberg, ph.d. i atmosfærekemi, fra Miljøstyrelsen.

Under EU's grænseværdier

Ifølge en ny undersøgelse fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet er luftens indhold i et typisk villakvarter med mange brændeovne af PAH tre gange så høj som luften ved selv voldsomt trafikerede vejrstrækninger midt i København.

Men ifølge Miljøstyrelsen er den vigtigste konklusion på de nye tal, at der er behov for yderligere kortlægning af foreningen med kræftfremkaldende stoffer. De nye tal er også fortsat under EU-grænseværdier.

- Miljøstyrelsen er derfor nu i dialog med Det Nationale Center for Energi og Miljø om mulighederne for at øge overvågningen af PAH i måleprogrammet for 2012. Det kan være gennem flere målinger eller ved computermodeller, siger Charlotte von Hessberg.

Partikler skaber dødsfald

Skadelige partikler fra brændeovnene vurderes årligt at være skyld i omkring 200 for tidlige dødsfald og cirka 160 hospitalsindlæggelser.

Miljøstyrelsen har netop igangsat en ny kampagne, der skal gøre danskerne bedre til at fyre i landets anslået 750.000 brændeovne.

- Kampagnen skal sætte fokus på, hvor vigtigt det er at fyrerigtigt og gøre borgerne opmærksomme på, at de selv kan gøre en forskel. Den måde, man tænder op på, har meget stor betydning for udledningen af partikler, siger Charlotte von Hessberg.

Patientforeninger og andre organisationer har i årevis påpeget tiltagende røgproblemer i forbindelse med de stadigt flere brændeovne landet over.

For at imødekomme kritikken har Miljøstyrelsen blandt andet ændret brændeovnsbekendtgørelsen, indført en frivillig svanemærkeordning af brændeovne, lavet infokampagner, bevilget penge til udvikling af ny teknologi."
 
Jeg tillader mig blot at gentage overskriften: "Ifølge Miljøstyrelsen giver forureningen fra brændeovne ikke grund til bekymring". . . . . .

Mvh Kent.







 



 



 

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis