Kommer der snart afgift på brændeovnen??

Læste lige denne artikel og tror sgu snart det er slut med den billige varme. Regeringen har fundet ud af at der er penge og hente!


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Læste lige denne artikel og tror sgu snart det er... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De politikere har mange sjove ide´er, så længe jeg ejer mit eget hus så fyrer jeg sgu i min brændeovn som det passer mig og hvad Ida Auken eller det økologiske råd måtte mene om det bekymrer mig ikke det fjerneste..

Der var også noget fremme om at skorstensfejeren skulle sætte en glad smiley på folks postkasse hvis deres skorsten var ren og fin og en tilsvarende sur smiley hvis tingene ikke var iorden..
Hva´ sker der ? Min skorsten fejler sgu ikke noget, men hvis jeg nogensinde skulle blive udsat for at få sådan en smiley hilsen fra skorstensfejeren, ville jeg fjerne lortet umidelbart efter hans bil var ude af syne..
Hva´ mon straffen vil være for det ?? 10 år i spjældet............ Næppe, det er jo DK vi lever i..

Njord: Jeg havde samme tanke angående alle de problemer københavnere åbenbart har med deres brændeovne, er det ikke bare sådan folk i store byer er??
De har fjernet sig så langt fra naturen og har så lidt at gå op i at lidt brænderøg kan få de helt store overskrifter på banen..
Måske det bare er mig der er tosset men brænderøg fra noget ordentligt brænde det lugter da godt og mennesket har altid varmet sig ved at brænde træ af, så bare rolig allesammen det er helt naturligt og baby skal nok overleve.. -)
Jo, jeg tror da en del skyldes at man visse steder er langt fra naturen og virkeligheden....
Nu bor jeg selv i Vejle, hvilket trods alt er en rimelig by.... Og her oplever jeg gennerelt ikke nogen problemer... Jo jeg kan da også lugte lidt røg i ny og næ... men det betyder jo ikke at der er tale om dårlig forbrænding etc.....
Faktisk er der mange der har brændeovne... Og de bruges da i rimeligt stor omfang.... Og men en klar røg til følge....

Så fyr med omtanke, hvilket er tørt brænde og masser af luft.. drop det med at fyre natten over.....
Og gamle cykeldæk, aviser osv skal på genbrugsstationene ikke i brænde ovnen...

Tænker lidt på hvor lille en andel af de mange mange brændeovne der er rundt i landet der reelt anvendes forkert..... Det kan ses over et større område hvis en ikke fyrer rigtigt.. men at der er tyve der fyrer korrekt kan hverken ses eller lugtes :-)
Jeg er ikke uvillig til at tro det dels skyldes uvidenhed, manglende erfaring fra nye ejere af ovne sam måske nogle gamle 70'er modeller... de kan med fordel udskiftes... der kan spares mindst 50% brænde og man får den sammem varme.... Dog undtaget den man får fra at skove, save og kløve :-(

MVH Njord

MVH Njord
Og os der har fjernvarme gider ikke have den stank fra naboers brændeovn. Det er jo ikke dem der fyrer der bliver forpæstet!
Rolig nu....
Man bliver IKKE forpestet af en brændeovn der brænder ordentligt og med ordentligt tørt brænde...
Så måske skulle du tage en snak med din nabo om hvad og hvordan han/hun brænder i brændeovnen......
Kender RIGTIG mange der netop har brændeovn sammen med fjernvarmen... for at få en tålelig varmeøkonomi.......

MV Njord

MVH Njord
Nååee nej, fjernvarme forurener jo ikke det er jo bare varme radiatore eller hva´ ??
Kul er da en af de værste miljø syndere her på kloden.....

For mit eget vedkommende saver jeg mit brænde hos en lokal skovejer der bruger hans skove til jagt, det er hovedsageligt granskove han har og som han siger hvis han ikke kendte sådan nogen som mig der gider komme og rydde op i hans skove så blev det bare ikke gjort, det er alt for dyrt at få et firma til det..
Så jeg tynder ud i intetsigende normansgran plantager hvor granerne er blevet alt for store til juletræer og meningen er at det med tiden skal blive til almindelig skov igen.
Jeg har også ryddet op ved diverse moser der var groet fuldstændig til med rødel og pil.
Der var også dengang han havde nogle store graner der var gået ud og som stod op til nogle villahaver...
Og sidst her var det et langt hegn ned til nogle ejendomme hvor den yderste række graner var blevet så store at skraldebilen ikke ville kører derned, hvem skal lave alle de opgaver hvis ingen fyrrede brænde af mere ??
Annonce
Stop nu Morten Kock, ikke alt det hulemands romantik! Det er sgu langt ude i hampen af hive den med at vi altid har varmet os ved et bål frem.

Vi lever i 2011 i en verden med 7 milliarder mennesker lige om lidt, i år 1500 var der ca. 500 Millioner, da jeg blev født i 59 var der 2.9 milliarder.

Man kan ikke sammenligne det at leve i en lille by med 100-400 huse midt ude på en knold i et mark-landskab, med at leve i et storby villa kvarter med tusinder af villaer fyldt op med indtil flere brændeovne hvor folk vil sparre penge og alle som en syntes de fyrrer korrekt, påstår at de kun fyrrer med rent og tørt træ der har ligget i en cigar humidor i 2 år og de kan da ikke gøre noget forkert når nu deres brændeovn har et certifikat. Hvor fanden skal alt det mærkelige imprægnerede palletræ samt andet træaffald folk har liggende i deres indkørsel til åbent skue så bruges henne og hvorfor stinker der så sådan i hele nabolaget?

Det hjælper heller ikke at branchefolk som f.eks. skorstensfejrere skal føre et evt. tilsyn, en skorstensfejer lever bedst når der er mange skorstene. Sådan en person vil ikke være en helt uvildig instans udover dette vil et tilsyn ikke hjælpe en rygende rottefis da individuel fyring med brændeovne uden filtre stadig forurener langt mere end nødvendigt når der nu findes uendeligt meget renere måder at opvarme huse på uanset hvor korrekt der forsøges afbrændt når vi taler om helt alm. danskere som skal vedligeholde bålet.

Uanset hvordan man vender og drejer dette emne så er og bliver brændeovne uden sammenligning Danmarks mest forurenede opvarmningsform!
Det burde egenligt være logik for selv økologiske høns.

Det vil være lidt som at påstå vi alle kan kører rundt i hver vores individuelle bil og stadig forurene mindre end hvis vi brugte fælles transport midler...

Ps.
Lad nu være med at kalde det hippie, kjøvenhavneri eller storbyens mennesker der er kommet for langt væk fra naturen, sådan en gang plader balle bonderøvs argumenter har intet med nutidens verden at gøre. Gider i øvrigt ikke lege vigilante og fortælle hele nabo laget hvordan de skal bruge deres brændeovne.

Mit håb er en lovgivning/regulering som evt. helt forbyder brug at brændeovne evt. via lokalplaner i visse områder hvor forhold gør at fyring med brændeovne er til gene for området især når der i de samme områder ofte er bedre alternativer til opvarmningen.

Nåeh må hellere stoppe nu, mit tastatur sender smog ud over hele lokalet....... ;-)

I am so full of it.....

Jano59: Hvordan fa´en kan du holde ud at bo i hovedstaden med den sarte næse du må være udstyret med ??
Hva´ med alle de biler, busser, lastbiler, knallerter osv. der fiser rundt i byen det må da være et helved for dig, personligt synes jeg der lugter noget stramt derovre..

Brænderøg er ikke skadeligt, derimod er det selvfølgelig ikke godt med røg fra plastik osv..
Men hva´ er det da for et forbudsland sådan nogen som dig gerne vil ha´?
Hvis x antal cyklister kører over for rødt skal vi så forbyde cykler..?

Nu har jeg jo aldrig skrevet at alle skulle fyre med træ, men ihvertfald her hvor jeg bor er der ikke mangel på brænde i skovene tværtimod er det et problem for skovejerne at komme af med det, især hvis folk selv skal ha´ hænderne op af lommerne..

Så Jano59 op med humøret du gamle, du skal nok overleve, det er jeg sikker på, sådan af ren nysgerrighed hvordan har du det så med tobaksrøg ?
Er du også typen der går helt i selvsving hvis du kan lugte naboen ryger en smøg..?
@ame. Der ramte du plet vedr. rygning!

Jeg elsker at bo ved København, jeg cykler fra Kastrup ind til København hver dag regn,sol, vind, sne. Arbejder inde i kbh. i en af top 10 mest forurenings gader på landsplan trafik relateret. Du må tro mig på mit ord, der lugter bedre inde i København og det er nemmere at trække vejret der end herude ude i villa kvt. Kastrup når først der fyres op!

Stoppede med at ryge efter ca. 30års rygning. Det gik op for mig at der nok var noget om snakken vedr. skadeligheden ved rygning!
Langt de fleste ældre (de blev omkring 50-70år med Kol og andre "sjove" sygdoms forløb) i min familie døde af rygning eller relaterede årsager, fik selv et par vink med en vognstang til en sundhedsundersøgelse for nogle år siden, efter samme er jeg begyndt at motionere, spise mindre usundt og som skrevet stoppede med at ryge (5-6år nu) det var en kamp uden lige at stoppe, for mig at se den rene nervemedicin, de gange jeg faldt i igen med rygningen var det en ren RUS at få de første bøv, der er rart at være helt stof fri nu :-}....
Har aldrig dyrket nogen sportsgren indtil jeg kom sidst i 40érne, virkeligt underligt at finde ud af sport/motion kan være vanedannede noget man savner gøre, kroppen selv vil ud og bevæge sig og ikke mindst at det giver mere energi til alt det andet.

Jeg vil simpelthen gøre hvad jeg kan for at få en god alderdom, at andre så kalder mig hippie,rød,frelst og at der er ikke noget så slemt som x.rygere osv osv. er jeg sgu lidt træt af at høre på, men jeg rejser mig som vanligt op og løber direkte ind i væggen af rygende skorstene være sig cigaret eller skorstens rygere :-)
Det er lykkedes mig at fået nogle kollegaer/venner/familie til at stoppe rygningen og et par af dem til at dyrke motion også, sådan noget gør det hele værd at kæmpe for.
Desværre ryger mit ældste barn(af 3) endnu, kæmper lidt for sagen, men det er sgu svært, stædigheden er fulgt med der

Jeg føler det er en god sag og syntes det er sjovt at prøve folks tålmod af.. hvor lang tid bliver de ved med ikke at ville indrømme det åbenlyse.
Fakta burde kunne tale helt for sig selv SPECIELT når vi taler om rygning og ikke mindst det at brændeovnen er Danmarks mest forurenede opvarmningsform.
Mange forblinder sig selv enten fordi de ikke selv har det inde på kroppen eller ren og skært selvfornægtelse (nok i virkeligheden den største indirekte dødsårsag..)

Min næse er i øvrigt ikke sart, jeg har bare fået den fulde lugtesans tilbage efter jeg stoppede med at ryge ingen at mine umiddelbare naboer ryger ;-)

Jo flere cykler jo bedre, vi må bare have flere bredde cykle stier ;-)

Brænderøg ER skadeligt, hvorfor er det svært at forstå??

Regulering skal der til nu til dags, jeg går bestemt også ind for størst mulig personlig frihed, men min personlige frihed konflikter måske med din personlige frihed, eksempelvis mener jeg at jeg har ret til at få frisk luft uden at blive tilsodet af mine naboers røg. Hvis vi vælger at leve tæt sammen må vi vel tage hensyn til hinandens frihed nå dette er rimeligt og endda forholdsvis nemt, men nogen gange virker det frie valg bare overhovedet ikke.
Det jo så der vores fælles folkestyre kan gå ind og hjælpe os.


Jeg mener ikke vi skal forbyde brændeovne i hele landet, men blot i tættere befolkede områder hvor de faktisk er overflødige, da der er bedre opvarmningsformer i forvejen og nej der er ikke et argument at det er billigere med brændeovn, man ikke sige at det er OK at køre over for rødt fordi det er billigere, ligesom man ikke kan sige det er OK at sende smog ud over lokal området fordi det er billigere....

Syntes bare I skal ryge videre uanset hvor røgen kommer ud fra, bare I tager behørigt hensyn og ikke smogger hele lokal området til i sær i disse tåge dage.

V.H.
Jan


I am so full of it.....

Hehe, jeg havde gættet at du var en af de der militante venstreorienterede der er af den overbevisning at vi alle skal gøre som dem og hvis vi ikke vil det så skal vi s.... ha´ kniven..
Selvom jeg bor på en knold ude i et mark-landskab kender jeg udemærket typen.. Slut herfra.
@ame Tja, det havde jeg jo sådan set forudsagt, jeg kendte også typen....

Nu du puttede mig i en kasse, vil jeg lige op igen.
Jeg har de sidste mange år stemt på den blå blok, dog ikke ved det netop overståede valg, der stemte jeg på en mand uden for parti der fik 7 stemmer ud af 40000 i mit valgdistrikt, jeg er så evigt træt af folk der kun kan tænke i farve/kasser og firkanter. Hverken rød eller blå blok løser vores udfordringer fremadrettet, begge fløje har fejlet eklatant selv om de har siddet i styrhuset i mange år.
Men hvis du bedst kan forstå din verden ved at give folk en kasse/farve/side... er det helt forståeligt du nærmest mener røg er sundt?
Mine forældre mente også at aske var noget af det reneste og jeg skulle renses for skidt fjæset med spyt på en finger... Klar herfra.

I am so full of it.....

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis