Lille solcelle til båd - 1. forsøg.

Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle til 500 kr.

Firmaet Elextra Produktnr H10638 - indrammet i en plastramme.  ca35x 35 cm + tyk ca 1,5 cm

Formål er at holde akkumulator opladet, når vi ikke sejler, fordi GPSén til tyverialarm æder 50-100 mA hele tiden. Efter 1 uge - 10 dage er der ikke power nok til start.

Solcellen skal altså erstatte en længerforledning+timer+gammeldags ladeapparat, hvis der går mere end 5-7 dage uden at sejle.

>>>

Foreløbig ser det OK ud - også på denne tid af året.
Cellen er monteret direkte uden regulering, fordi den giver maks 0,35 W og mindre endnu, fordi den ligger vandret på ruftag. Så den overlader ikke foreløbig.
Akku spænding ligger mellem 12,34-12,6V. Efter sejltur= 12,95, når motoren lige har ladet.

Interessant og billigt forsøg.

Det rigtige ville jo være solpaneler (dyre) der limes fladt på ruffet - men det kommer måske en anden gang.

Lad mig høre hvad andre mener om den slags.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jakob356 på 04 nov 2011 08:51
Jeg har rimeligt styr på volt, watt og ampere, og ville da for eksempel gerne have solceller på 1000W på min båd, hvis jeg kunne, MEN:
- Det ville blive for besværligt at placere dem allesammen fornuftigt
- Har ikke lyst til at investere de mange penge i dem lige nu

Derfor min måske lidt kryptiske formulering ovenfor.

mvh
JAKOB

Så må du jo have monteret sådan en baldakin hvor pladerne kan monteres. Jeg har set nogle eldrevne både på you tube, der har sådan en top på. Der er jo også et team der er ved at sejle jorden rundt i verdens største eldrevne fartøj, på you tube

Kære Jakob
Så fik jeg også købt et solpanel - samme sted, og ca. €1 per watt.
Hvordan har du monteret den på batterierne? Til samme poler som den almindelige lader (jeg har en Tystor 1210)?
Har du sat sikring på +kabel fra solpanelet? Hvor mange A?. 5 A skulle være nok.
Hvad sker der med solpanelet, når man sætter landstrøm til (10 A)? Kan laderegulatoren klare det? Mon sikringen så skal være 15 A?
Hilsen
Jens
Tillykke, håber de er lige så gode som mine :-)

Jeg købte deres laderegulator også, og har tilsluttet solcellen dertil som tegningen viser (S+ og S-).
Udgangsledningerne til batteriet sidder parallelt med min Tystor landstømslader og lader ad samme vej (B+ og B-).
Når jeg har motoren tændt, blinker solcelleladeregulatoren grønt (BS) "nu er batteriet fyldt / Spændingen høj". Jeg regner med at det samme vil ske, hvis jeg engang tilslutter landstrømmen.
Den 3. udgang (til højre) "Last" (L+ og L-) bruger jeg ikke. Da den ikke kan afbrydes lige så nemt som resten af strømmen i båden. Dog kan man godt programmere den til at tænde et automatisk natlys i båden og slukke det ved dagslys, men da båden mest ligger et ikke særlig tyveriudsat sted, har jeg ikke eksperimenteret med det.

Solcelleladeregulatoren sidder lige under mit strømpanel i båden, så der stadig er overblik over det hele, selv om det nu er blevet lidt mere kompliceret.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Batterilader

Det er meget vigtigt at vælge den rigtige lader, ofte vælges billige ladere til forbrugsbatterier, disse ladere kan ikke oplade batteriet 100 %, hvorved batterier efter nogen tids brug vil sulfatere i plader.
For veteranbiler bør batteriet ligeledes oplades 100 %, batterierne står ofte længe med en smule afladning, dårligt ladesystem på bilen, herved sulfatere plader, som bliver lyse, cellelåg løfter sig, pga. plader der bliver hårde og gitterne sprænger.

uddrag af Esbjerg Akumulatorfabriks tips.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kære jakob
Mit solpanel fra samme e-bay leverandør er ankommet - nu bliver det spændende!

Du skrev
"De er nu monteret på ruftaget mellem mast og sprayhood... De sidder i egen ramme og er spændt fast, så de kan tages af, hvis båden skal op til vinter."

Hvad har du brugt til ramme/fastspænding? Har du gjort det tæt på bagsiden? Hvordan har du ført ledningen ned i båden? Har du brugt stik ved gennemføringen?

Håbe du vil dele dine erfaringer.

Hilsen
Jens
Annonce
Er de da så meget billigere, at det kan betale sig at købe dem på e-bay ???
Ja, den bedste pris jeg har kunnet finde var via eBay i Tyskland. Det står længere oppe hvad jeg har givet.

Jeg har skiftet de medfølgende kabler ud til et længere, så der ikke behøver være samlinger udendørs. Almindeligt tykt 220V kabel virker fint hos mig.

Den sidder sådan på min båd. Det har holdt fint til både regn, storm, og sejlads med stor krængning. Ledningen går langs skydeklappen og ned gennem en lille sprække mellem den og ruffet. Den skråner lidt forover, så regnvand kan løbe af.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kære Jakob
Tak for svar.
Hilsen
Jens
Kære Jakob
Jeg har fået det monteret - lader også på en grå decemberdag - 1,6 A ifølge mit tangamperemeter. Fint for årstiden.
Foreløbigt ligger det også bare spændt fast på mit dæk foran kahytsnedgangen.
Har du monteret det inden i en ekstra træramme? Det kan jeg ikke rigtigt afgøre ud fra dit billede.
Du skrev tidligere, at det er vandtæt - gælder det også bagsiden? Hvis man nu monterer det på højkant (mere mod solen her om vinteren), vil der jo komme regn ind på bagsiden.
Tak for din hjælp hidtil.
Hilsen
Jens
Den sidder bare i sin egen medfølgende alu-ramme. Fæstnet med de forhåndenværende grimme elastikker indtil videre...

Egentlig kunnne det jo være meget smart, hvis jeg blev rigtig glad for den, at fylde hele bagsiden op med træ el.lign, så den kunne tåle at blive trådt på engang imellem.

På min ser det ud til, at de kære kinesere har brugt godt med silikonesplat rundt i kanten på bagsiden. Og dér hvor ledningerne kommer ud, sidder de i et fornemt plastickabinet med gummipakninger, så mon ikke det er meningen at den skal være vandtæt på bagsiden også?
Mail eventuelt til sælgeren. De svarede mig ret hurtigt, da de havde glemt at vedlægge brugsanvisning til laderegulatoren.

Skal den på højkant, kan du vel forsyne alu-rammen med nogle ekstra drænhuller i kanten, så eventuelt regnvand der samler sig i rammen kan løbe ud igen?

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også