Lille solcelle til båd - 1. forsøg.

Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle til 500 kr.

Firmaet Elextra Produktnr H10638 - indrammet i en plastramme.  ca35x 35 cm + tyk ca 1,5 cm

Formål er at holde akkumulator opladet, når vi ikke sejler, fordi GPSén til tyverialarm æder 50-100 mA hele tiden. Efter 1 uge - 10 dage er der ikke power nok til start.

Solcellen skal altså erstatte en længerforledning+timer+gammeldags ladeapparat, hvis der går mere end 5-7 dage uden at sejle.

>>>

Foreløbig ser det OK ud - også på denne tid af året.
Cellen er monteret direkte uden regulering, fordi den giver maks 0,35 W og mindre endnu, fordi den ligger vandret på ruftag. Så den overlader ikke foreløbig.
Akku spænding ligger mellem 12,34-12,6V. Efter sejltur= 12,95, når motoren lige har ladet.

Interessant og billigt forsøg.

Det rigtige ville jo være solpaneler (dyre) der limes fladt på ruffet - men det kommer måske en anden gang.

Lad mig høre hvad andre mener om den slags.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tænkt på, hvad sker der hvis nu batterierne er fuldt opladede ? Hvor gør den så af overskuddet ?
Kære Jakob
Min er lavet på samme måde. Jeg har tænkt på at sætte en pleksiglasplade på bagsiden, tætnet med silikone.
Jeg har også mailet med sælger - rigtigt de svarer hurtigt. De gav et link til en vejledning til laderegulatoren, men den vejledning var til en anden type end den, jeg fik.
Via Google billeder fandt jeg en vejledning til 'PWM Solar Charge Controller' som min lader hedder:
http://www.solarchargeregulators.co...C-T-20.pdf.

Til håndværkeren: i den brochure er der også et diagram, hvor du måske kan se, hvor den ekstra energi bliver af. Det bliver til varme, mener jeg (laderen skal sidde i et ventileret område), men lige hvordan det bliver til varme ved jeg ikke.

Hilsen Jens 
prøver med linket igen:

http://www.solarchargeregulators.com/brochures/PTL-CC-T-20.pdf
Jeg så en meget fiks og pæn montering af en solcelle på en smuk ældre sejlbåd i Svendborg havn. I "Mudderhullet" hvor de gamle både ligger.

Ville fotografere den næste gang jeg kom derned, men så var den væk - nok på land for vinteren.

Solcellen var ca 50x50 cm og fastgjort på en stykke træ på ca 10 mm tykkelse, der buede og fulgte ruftagets facon. (Måske lamineret træplade?)

Denne træplade lå med hvert hjørne i en lille "hjørnestøtte" - så kunne den ligge lavt nede.
Desuden kunne den vippes op med en snor til bommen, så den kun støttede i de to af hjørnerne og altså stod skråt.

For mig at se, så kunne den altså vinkles i 4 forskellige retninger efter solen - og ledningen fra solcellen må så bare være ekstra lang og fleksibel.

Til næste år tager jeg et billede af den og lægger ind hér.
MVH og god Jul - A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Nu er små solceller blevet endnu billigere:

Januar 2014: Fleksibelt solpanel på 10 W - her jeg set i Danmark til ca 850 kr:

http://www.batteribyen.dk/10w-flexi-pv-panel-12v-5298

>>> Det ER da billigt.

og i england til ca 500 (+ noget fragt?)

http://www.solarshop.co.uk/Solar-Pa...panel.html

De skriver ved deres 10 W solcelle, at hvis Akkumulatoren er over 75 Ah, så behøver man ikke regulator.

Det er jo tæt på, at jeg skal skifte over til en sådan 10W, istedet for den første "legetøjs" på 5W.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej A

Har lige bestilt sådan en 10 W - 472,08 kr. for solpanel og 170,12 kr i fragt

Så må vi se hvad det er for noget, skal nok vende tilbage når det er "testet"

Mvh TG

Kun en tåbe frygter ikke haven

hej Gertsen


Jeg ville bare høre om din 10W flexipanel solcelle virkede som den skulle.

Jeg vil nok selv bestillen en af slagsen.

10 W eller måske 20 W.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej A

Har desværre ikke testet så meget, pga tidsmangel - men er i båden ugerne 29 og 30 . så der vil jeg teste, vender tilbage

mvh TG

Kun en tåbe frygter ikke haven

Nu bestiller jeg en 20 W - som så kræver laderegulator - ialt bliver det ca 1.200 Kr - sendt fra England.

5W var lidt i underkanten, 10 W ville være ideelt til dette formål, og man kunne spare regulator til et 75 Ah batteri. Pris ca 6-700 kr med forsendelse.

Hm Hm Hm - Lidt eftertanke - - - - Men arbejdet bliver omtrent det samme og ikke meget dyrere end en på 10W´, så når der faktisk lige er plads til en 20 W på ruftaget,så giver det lidt mere muligheder:

Så bliver der mulighed for at bruge lidt elektronik ombord, og akkumulatoren vil holdes helt toppet op - hele tiden . det giver jo´den bedste levetid for en blyakkumulator.

Det bliver det næste hyggeprojekt at installere.



mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også