Lille solcelle til båd - 1. forsøg.

Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle til 500 kr.

Firmaet Elextra Produktnr H10638 - indrammet i en plastramme.  ca35x 35 cm + tyk ca 1,5 cm

Formål er at holde akkumulator opladet, når vi ikke sejler, fordi GPSén til tyverialarm æder 50-100 mA hele tiden. Efter 1 uge - 10 dage er der ikke power nok til start.

Solcellen skal altså erstatte en længerforledning+timer+gammeldags ladeapparat, hvis der går mere end 5-7 dage uden at sejle.

>>>

Foreløbig ser det OK ud - også på denne tid af året.
Cellen er monteret direkte uden regulering, fordi den giver maks 0,35 W og mindre endnu, fordi den ligger vandret på ruftag. Så den overlader ikke foreløbig.
Akku spænding ligger mellem 12,34-12,6V. Efter sejltur= 12,95, når motoren lige har ladet.

Interessant og billigt forsøg.

Det rigtige ville jo være solpaneler (dyre) der limes fladt på ruffet - men det kommer måske en anden gang.

Lad mig høre hvad andre mener om den slags.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Ellida.

Er det noget jeg har drømt eller ! For jeg mener at huske noget om at det var en dele båd du havde  men den er måske gået over til at være ene ejet af dig ?

Jeg er desværre ikke tankelæser - så jeg kan dårligt udtale mig om hvad du drømmer :-)

Delebåd ? - ikke i denne omgang.

Vi havde en delebåd engang i vores unge dage - en agtværdig spidsgatter, med hvilken vi gang på gang sejlede til Kappeln, for at indkøbe sprit. Og HVER gang, så var det forsvundet inden vi nåede ind til vores hjemhavn. Til gængæld, så havde vi ofte dobbeltsyn og infektion på balancenerven på hjemturen. Mærkeligt, men sandt.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også