Lille solcelle til båd - 1. forsøg.

Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle til 500 kr.

Firmaet Elextra Produktnr H10638 - indrammet i en plastramme.  ca35x 35 cm + tyk ca 1,5 cm

Formål er at holde akkumulator opladet, når vi ikke sejler, fordi GPSén til tyverialarm æder 50-100 mA hele tiden. Efter 1 uge - 10 dage er der ikke power nok til start.

Solcellen skal altså erstatte en længerforledning+timer+gammeldags ladeapparat, hvis der går mere end 5-7 dage uden at sejle.

>>>

Foreløbig ser det OK ud - også på denne tid af året.
Cellen er monteret direkte uden regulering, fordi den giver maks 0,35 W og mindre endnu, fordi den ligger vandret på ruftag. Så den overlader ikke foreløbig.
Akku spænding ligger mellem 12,34-12,6V. Efter sejltur= 12,95, når motoren lige har ladet.

Interessant og billigt forsøg.

Det rigtige ville jo være solpaneler (dyre) der limes fladt på ruffet - men det kommer måske en anden gang.

Lad mig høre hvad andre mener om den slags.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej - til orientering har jeg købt en 5 W solcelle... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Frk Yde

Tak for tippet. Faktisk så troede jeg at dette Flipperforum var noget halvdødt noget - men jeg tog åbenbart fejl.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hvis det er mine, der menes, er det denne slags, købt hos samme udbyder:

http://www.ebay.de/itm/100W-WATT-SOLARPANEL-SOLARMODUL-PHOTOVOLTAIK-SOLARZELLE-/260884026865?pt=Solaranlagen&hash=item3cbde655f1

Erfaringer:
- De er vandtætte
- Ser stadig ud som nye
- Der er ikke særlig mange fulgle, der synes de er sjove at skide på, selvom de er monteret næsten vandret på båden
- Min laderegulator jeg købte sammen med solcellerne lyser altid grønt = batterier fuldt opladt. Når jeg tænder for instrumenterne er spændingen 13,2 volt. Med slukket motor. Så det er fint, at de vender opad mod himlen.
- Laderegulatoren har en lillebitte højfrekvent piven. Ikke nær så kraftig som en Tystor lader. Men ligger man søvnløs en stille sommernat i båden, kan man nok godt irriteres over den. Så en form for afbryder kunne måske være meget godt.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kære Jakob
Tak for det. Men det var en 55 W, du købte, ikke?
Hilsen
Jens
Jo, men antallet af watt er vel bare op til hvor stor en plade man kan overkomme at have på båden - eller hvor få penge man vil bruge på projektet?

Ser ud til at den sælger på eBay har massevis, så kommer auktionen væsentligt over 1 euro pr watt, så spring videre til den næste.

Husk at de skal monteres et sikkert sted. Jeg tror ikke de - som de dyrere fleksible typer - kan tåle at blive gået på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af jakob356 på 03 nov 2011 16:05
Jo, men antallet af watt er vel bare op til hvor stor en plade man kan overkomme at have på båden - eller hvor få penge man vil bruge på projektet?


Næh der tager du ret meget fejl, antallet af w viser hvor mange amp din solcelle vil kunne give under optimale omstændigheder.
Jeg havde for mange år siden en elektrikker kammarat der sagde det således: wath : volt = amp.
Altså i dit tilfælde 55 w. divideret med 12 v. er lig med 4,5 amp.
Det tror jeg Jakob er med på -
I en annonce for en tilsvarende til den i Jakobs link, men på 50 W står der:
Spannung max. 18,12 V. Strom max. (Imp) 2,76 A.
Laderegulatoren mindsker vel spændingen til ca. 14 V. Vil den så give 50/14 = 3,6 A?
Hilsen
Jens
Jeg har rimeligt styr på volt, watt og ampere, og ville da for eksempel gerne have solceller på 1000W på min båd, hvis jeg kunne, MEN:
- Det ville blive for besværligt at placere dem allesammen fornuftigt
- Har ikke lyst til at investere de mange penge i dem lige nu

Derfor min måske lidt kryptiske formulering ovenfor.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lyder helt vildt spændende. Jeg følger lige med i tråden :-)
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også